Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til enkle dorge triks etter Gjørs


Gulli
 Share

Recommended Posts

Jeg har en liten robåt på Gjersjøen, og i nå ferien fisker jeg nesten hver dag... Jeg og mine venner driver med så enkel dorging som du kan forestille deg.. To stenger med hver sin wobbler, ikke noe blyfortynget eller noe som helst, og jommen får vi fisk! Men det er bare det at gjørsen er så utrolig sjelden, så jeg lurer på hva dette kan skyldes. Vi bruker wobblere i alle størrelser og farger. Her er de grunnene jeg kanskje tror, men ikke vet:

- Gjørsen er ikke på langt nær så tallrik som gjedda, som automatisk vil dominere.

- Gjørsen blir mistenkelig når den får øye på stålfortommen.

- Eller gjørsen opptrer dypere enn det vi dorger på (10 meter)

Noen tips??

Kan ta med at i løpet av kanskje 50 dorgeturer på 6-7 timer har vi landet to gjørs og kanskje 100 gjedder. Gjørsene veide 6,26 og 4,1 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Det er flere grunner til at du sliter med mengden gjørs i Gjersjøen:

1. Det er ikke mye Gjørs i Gjersjøen, reproduksjon av fisk har ikke vært spesiellt vellykket.

2. Gjørsen er nattaktiv, og natten/morgenen er det beste. Agnfiske, evt Stor og treg Jigg er greia

3. Indikajsoner tyder på at fisken i Gjersjøen er relativt stasjonær..... De samme fangststedende går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største gjeddene i år er 5,14 som beste... For to dager siden mistet jeg en som jeg antar var 5-6 kg... Hele fisken hoppet gjentatte ganger over vannet, selv om jeg kjørte den løst. Den slapp den etter 3-4 minutters kamp...

Frisch, dette blir kanskje vanskelig for deg å tippe men, ca. for hvor mange gjedder finnes det èn gjørs? En gjørs for hver 10'ende gjedde ca?? Gjørsen som vi har fått har vi fått midt utpå i de frie vannmasser, den må vel flytte en god del på seg for å finne nok byttefisk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Dette blir en vanskelig gjetning, men jeg vil anta at 1:10 er noe underdimensjonert. Kjenner folk som har fått hundrevis av gjedder, men kun en håndfull gjørs. Mulig dette har med metode og den berømte flaks/uflaks problematikken å gjøre... ;-), men likevel. Ved vanlig dorging, vil uansett gjedde være overrepresentert. Myrvollgrunna har levert gjørs i en årrekke, flest og størst fisk har likevel blitt tatt ved en liten grunne ved slalombakken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått mange flere gjørs enn gjedder i Gjersjøen, så det har nok noe med hvordan det fiskes etter artene. Bunnmeite på 10-25m har levert relativt(opp til 6 stk på en natt) mye gjørs på 3-5kg. Har ellers fått noen gjørs på dorging med wobbler på 8-20m dyp. Har da kjørt etter pelagiske gjørser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Akersvannet har disse fargene gitt gode fangster: Elton Jack og Regnbueørret. GFR er også en god gjørsfarge. I tillegg kan det nevnes at blå 18cm Rapala Original brukes med stor hell i Sverige - men det må være 18cm!.

Verdt å prøve disse såsant du allerede ikke har dem. Husk at gjørsen jager høyt i vannlaget, så du må ikke nødvendigvis fiske dypt. Det viktigste er at du må lære vannet å kjenne, ikke gi opp selv om bomturene råder. Har selv aldri fisket i Gjerssjøen, men teorien er uansett den samme. Bruk også ekkolodd for å finne hvor de ligger stasjonær langs bunnen (husk for all del å slå av fiskesymbolene og tyd heller "bananene" hvordan de ser ut. Du vil etterhvert lære å se forskjellen mellom gjedde og gjørs). Mange forbinder gjørsfiske med nattfiske; men det er nok en lettvindt om gang med sannheten :-)! Du blir forbauset hvor mange som tas midt på dagen.

Selv dorger jeg ultrasakte. Mange har en tendens til å rykke bare de kjenner den minste antydning til at fisken er bortpå men her må du være tålmodig.Skulle du kjenne at fisken "nipper" på wobbleren så er det viktig at den får lov til å gjøre over lange strekninger (den vil nippe på den flere ganger) og vente til hugget kommer og først da rykker du til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frenzy firetiger med rød gummi makk på bakerste treble krok og ultra sakkte fart...1.5 knop ca gjør susen

annen tips er fluor gul og fluor orange skje sluker (normark)

prøv også å fisk slik at woblern "stanger" i bånn...efffffektivt!

Bly søkke som stanger i bånn 1 m foran flyte woblers har også funket

disse som beskrevet har funket for meg iallefall

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.