Gå til innhold
Fiskersiden

Er de gamle borte?


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Har trålet meg gjennom de aller fleste tråder i forumet i det siste og ser jo at altiviteten var langt høyere før enn den er nå. SOME har sikkert mye med dette å gjøre, men er det noen av de «gamle» som fortsatt er igjen på forumet? Er det fortsatt noen aktive moderatorer osv? Er det mulig å få en oversikt over antall besøkende pr mnd osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne «halv-gamle» (i alle fall i alder …), må først og fremst komme seg ut på fisketur før det er noe å rapportere. Slikt har det vært lite av i vår …

Ellers er det synd så mye aktivitet har blitt flyttet Iver til ymse FB-sider. FB er mer et øyeblikksmedium, og gir ikke det arkivet av gode tips og historier som FS er. Dessuten er FB en jungel …. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at folk begynte å samle likes på facebook har aktiviteten i nesten alle nettfora gått ned. Gullgruven av innformasjon slike forum kunne bidra til har blitt byttet ut med nettversjonen av å skylle dritt ned i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at noen av de gamle fortsatt er her.

og ja, bortsett fra at det er en hyggelig side er det jo mengder med både morsomme innlegg og gode tips. Synd at FB osv har tatt over, for det er som du sier BAN, ingen annen verdi enn antall likes på et bilde. 

Veldig synd at det har blitt sånn, det virket jo som om FS virkelig var på vei ett sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er da noen veteraner her enda. Men som Ban sier, mange har gått til facebook, og det var også endel som lagde sine egne blogger og fora for mer spesialisert fiske, som f.ex meitefiske. Pils og ostepop med testforumet som eneste underholdning er historie nå. Men vi som er her henger da med enda så lenge det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er for enkelt å bare skylde på fjes. 

Det ble opprettet miljøer som gikk på tvers av regiongrenser og man fikk kontakter både her og der, så behovet forsvant for mange. 

Noen ulemper ble det. Miljøet trakk stigen opp etter seg og mange hadde mer kontakter enn de hadde tid til å treffe. 

Alt dette kan skje på nytt. Folk begynner å bli lei av fjes, nye fiskere er det flust av. Det skal ikke mere til enn noe som forteller mange om muligheten. 

Så slutt å sutre, og tenk fremover 

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen gamle travere her fortsatt, det ser man i trådene hvor nybegynnere poster spørsmål - de får stort sett svar fortsatt. Men antall poster hvor nybegynnere spør om ting er lavt sammenliknet med hva det var, og det er nok fordi folk i dag stiller sine spørsmål i diverse grupper på Fjesboka. Den trenden ser jeg på de andre forumene jeg frekventerer også, selv på de amerikanske.

Mange av de gamle traverne var langt fra gamle i FS sin storhetstid, de var typisk i 20-årene da (meg inkludert...) Disse er nå småbarnsforeldre med alt det innebærer, og er heller ikke videre aktive på egne blogger eller på Fjesboka. Så joda, FS har mistet mye trafikk til sosiale medier (bloggkonseptet er stort sett dødt i dag) men det har også vært et generasjonsskifte. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble litt overrasket når jeg så hvor stort FS var en gang i tiden. Ikke bare mtp medlemmer og poster, men med annonsører, moderatorer osv. 

Til og med jeg har merket at aktiviteten har gått ned i løpet av den korte tiden jeg har vært her, men hyggelig å se at de aller fleste som svarte meg på alle håpløse spørsmål i starten fortsatt er med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel blant de gamle, og holder det gående med fisking - selv om lite blir lagt ut her. Må kanskje bli flinkere til det, ja.

På lørdag fisket jeg etter spette

_MG_5711.thumb.JPG.bd6514b7528e8d1649d6e529692948ac.JPG

På søndag guidet jeg et par fra Køln til litt smålyr og småsei

_MG_5719.thumb.JPG.8ae395ff2e5a326c9af7d8a28225cb3a.JPG

...og på mandag fisket jeg piggvar fra strendene på Jæren

_MG_5736.thumb.JPG.4e15bd6cab23843168fbf9a94f0ae432.JPG

 

Joda, gamlingen holder det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.6.2022 at 23.38, Davidsen skrev:

Jeg er vel blant de gamle, og holder det gående med fisking - selv om lite blir lagt ut her. Må kanskje bli flinkere til det, ja.

På lørdag fisket jeg etter spette

_MG_5711.thumb.JPG.bd6514b7528e8d1649d6e529692948ac.JPG

På søndag guidet jeg et par fra Køln til litt smålyr og småsei

_MG_5719.thumb.JPG.8ae395ff2e5a326c9af7d8a28225cb3a.JPG

...og på mandag fisket jeg piggvar fra strendene på Jæren

_MG_5736.thumb.JPG.4e15bd6cab23843168fbf9a94f0ae432.JPG

 

Joda, gamlingen holder det gående.

Morsomt å se at flere av de jeg har lest artikler av fortsatt er med :)

 

kjempefin fangst også! 
tenkte meg en tur ut i marka i dag så forhåpentligvis blir den er rapport fra meg også etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike fora dør ut. Det samme skjer på stereofronten. Veldig synd, også fordi « de gamle» har en lengre horisont bakover. « Normalen» i gamle dager rund så å si alt som har med fiske ( eller stereo) å gjøre, er jo vesentlig endret, og den nye generasjonen har ikke den samme referansen. 
Å blande erfaringer og viten fra begge generasjoner sammen gir som regel bedre utfall. 
Så «ja», det er synd at en hel generasjon gamle rever ikke blandes i samme grad med det friske blodet. 
Helt borte er det ikke: Så skaffet jeg en « hall of fame» retro forsterker ++ til en ungdom for småpenger, men på streamingen må han henvende seg til andre. 
På fiskesiden er det slik at jeg ikke brydde meg om utstyr da jeg var ung ( bare jeg kunne fiske), men at jeg nå velger utstyr med omhu: Jeg må kunne fiske så lenge som mulig uten å gå lei eller bli sliten, og da ender jeg opp med lettere utstyr, multifilament og problemfritt utstyr. Å overføre det tidligere til neste generasjon er matnyttig.
 

Prisbevisstheten har dog alltid vært der, og derfor direkte boikotter jeg nå drittfiske.no, som dessverre har erstattet entusiasme med grenseløs grådighet, siden en stor eier kom på banen for to år siden.  Prisingen av produkter er nå hinsides, og de villedende priser de har mister enhver hold i virkeligheten. Det vil jeg ikke være med på.  Også Daiwa og Shimano ( og flere som Sufix +++), især i Norge har priset seg helt ut av markedet, og har ikke engang en servicetjeneste i Norge. Priser ligger typisk minst 50-60% over allerede dyre EU priser. 
Det har en fordel: Jeg vedlikeholder utstyret bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye kunnskap som blir borte, og ja, en del ting i fisking og stereo endrer deg også. Trist at mye kunnskap blir borte, men også de gamle røverhistoriene. Helt dødt er det jo ikke, det er da fortsatt en del fine folk igjen som svarer på alle mulige spørsmål fortsatt.

utstyrsjaget blir vel som regel en større del når man har fisket litt. Det tar jo gjerne litt tid p gjøre seg kjent med utstyr, vite hva som fungerer og finne sine egne preferanser. Har bestilt en del fra shitfiske, men ja, bare tull de prosentsatsene de reklamerer med så alltid greit å sjekke.

jeg har hatt godt hell med både snører og noen sneller fra eBay og AliExpress.

i ferskvann har i allefall både .18 og .23mm sene gitt både god kasteevne og bruddstyrke.

oppgis 500m, sikkert ikke mer en 350m, men til ca 20,- kan man ikke klage. For kun del har mono derifra fungert fantastisk bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngre garden er det mye å lære av, men vi - gamle rever- må ikke undervurderes. Det har jo vært en rivende utvikling fra de gamle bambusstenger og blytunge sneller, samt monoline til dagens utstyr. Ikke alt er bare positivt ( grådighetskultur, verdiløse tester, juks med diameter og bruddstyrke på sener, levetid på svindyre produkter, ingen service, høy feilprosent, manglende konkurranse, produsent- kapital-og  reklamestyrt salg, og skvising av lokale forhandlere… bare for å nevne noe). 
imens har jeg bidratt til at 3 venner har fått seg nytt fiskeutstyr ( 30-65 år). De har ikke fått mere fisk, men større fiskeglede, og bedre «arbeidsbetingelser». 
Og uten den yngre garden, hadde jeg vel fortsatt fisket med gammeldags utstyr. :) :) 

Endret av Monitor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2022 at 22.45, Fiskenoob skrev:

Ja, det er mye kunnskap som blir borte, og ja, en del ting i fisking og stereo endrer deg også. Trist at mye kunnskap blir borte, men også de gamle røverhistoriene. Helt dødt er det jo ikke, det er da fortsatt en del fine folk igjen som svarer på alle mulige spørsmål fortsatt.

utstyrsjaget blir vel som regel en større del når man har fisket litt. Det tar jo gjerne litt tid p gjøre seg kjent med utstyr, vite hva som fungerer og finne sine egne preferanser. Har bestilt en del fra shitfiske, men ja, bare tull de prosentsatsene de reklamerer med så alltid greit å sjekke.

jeg har hatt godt hell med både snører og noen sneller fra eBay og AliExpress.

i ferskvann har i allefall både .18 og .23mm sene gitt både god kasteevne og bruddstyrke.

oppgis 500m, sikkert ikke mer en 350m, men til ca 20,- kan man ikke klage. For kun del har mono derifra fungert fantastisk bra! :)

Braidet snører er vitenskap. Alle er laget av Ultra High Molecular Weight Polyethylen (UHMWPE).

Dyneema, Spektra og Izana er de tre ledende produsenter. Patenten for Dyneema har gått ut, og nå kan hvem som helst produsere. Det har ført til at Kina oversvømmer markedet og prisfall. Selvom styrken av materialet er likt, så er måten det produseres på avgjørende for kvaliteten. Alle produsenter jukser med bruddstykke og tykkelse, med unntak av det tyske merket Stroft, som lager verdens beste Braid. Merkelig at verdens 3 beste braided Lines fra de ikke kan kjøpes i Norge. Bransjen selger heller fra alle juksemakere. Noen populære sener er nesten dobbel så tykke enn oppgitt, og alle bruddstykker som er over den fysiske begrensningen er juks. For å få senen rundere er coating ( som forsvinner), smelting og voksing kjente juksemetoder. De fleste sener minsker deretter sin kvalitet og levetid. 
Om ikke annet kunne bransjen i Norge oss i det minste tilby sener som varer og dermed er mindre miljøfiendtlige. 
Det finnes MYE informasjon om disse juksemakere på nettet ( især på fora). Google har ikke klart å fjerne alt som ikke gagner en korrupt bransje..

https://www.netzwerk-angeln.de/angeln/angelgeraet-technik/479-geflochtene-schnur-mythen-fakten-und-kaufberatung.html

Grei start om du vil vite mer om dette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, produsentene jukser, men jeg vet ikke om jeg er så negativ som deg når det gjelder synet på braid Monitor. Jevnt over holder de fleste god kvalitet, og forholdet mellom tykkelse og bruddstyrke er jo så bra at dette har revolusjonert fisket. Det er som regel såpass liten forskjell på forholdet mellom bruddstyrke og diameter at dette neppe er avgjørende for hvor stor fisk man kan ta på sena. Og jeg har heller ingen grunn til å tro at produsentene av Stroft er noe bedre enn de andre. Braid har generelt sett nesten uendelig levetid hvis den tørkes godt etter fisketuren. Lar man snella ligge nedpakket slik at braiden blir liggende fuktig er det ikke så merkelig at den råtner fort. Har nå brukt samme braid ihvertfall i ti år uten å oppleve at den har blitt merkbart dårligere. Med nylon er jo noe sånt utenkelig. 

Generelt sett er braid mindre slitesterk enn nylon, og slik jeg ser det er det primært dette som skiller de gode merkene fra de mindre gode, og der har jeg registrert at det er ganske stor variasjon. Det er dette kriteriet fremfor noe som er avgjørende for hvilken type braid jeg kjøper, ikke den relative bruddstyrken (som det altså likevel blir jukset med, og er lite vits å henge seg opp i). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, piscator skrev:

Ja, produsentene jukser, men jeg vet ikke om jeg er så negativ som deg når det gjelder synet på braid Monitor. Jevnt over holder de fleste god kvalitet, og forholdet mellom tykkelse og bruddstyrke er jo så bra at dette har revolusjonert fisket. Det er som regel såpass liten forskjell på forholdet mellom bruddstyrke og diameter at dette neppe er avgjørende for hvor stor fisk man kan ta på sena. Og jeg har heller ingen grunn til å tro at produsentene av Stroft er noe bedre enn de andre. Braid har generelt sett nesten uendelig levetid hvis den tørkes godt etter fisketuren. Lar man snella ligge nedpakket slik at braiden blir liggende fuktig er det ikke så merkelig at den råtner fort. Har nå brukt samme braid ihvertfall i ti år uten å oppleve at den har blitt merkbart dårligere. Med nylon er jo noe sånt utenkelig. 

Generelt sett er braid mindre slitesterk enn nylon, og slik jeg ser det er det primært dette som skiller de gode merkene fra de mindre gode, og der har jeg registrert at det er ganske stor variasjon. Det er dette kriteriet fremfor noe som er avgjørende for hvilken type braid jeg kjøper, ikke den relative bruddstyrken (som det altså likevel blir jukset med, og er lite vits å henge seg opp i). 

Det som for de fleste er avgjørende er diameter på snøret, bruddstyrke, levetid/ slitasje, og kasteegenskaper. Også windknots og bråk forårsaket av endel braid er faktorer. 
Hvor har du lest at jeg er negativ til braid? Du må ikke komme med fake påstander!
Stroft er de eneste hvor linens diameter er lavere enn oppgitt, og bruddstyrke høyere. De bruker heller ikke coating, og fletter grunnleggende annerledes enn andre produsenter. Du gadd vel ikke engang å åpne linken eller lese deg opp på braid før du gikk til frontalangrep.En så rund ( og tynn) braid som mulig gir betydelig lengre kast enn andre braid, og å jukse med coating, smelting osv.kan ikke kompensere for manglende fletting. Coatingen slites vekk, og du sitter igjen med en ujevn flat line, hvor skitt, vann osv. legger seg mellom ledere, og hvor lina flises opp fortere, og som er helt elendig på kastelengde.

Noen av de mest kjente produsenter som selger dyre saker hadde utrolig gode resultater….men etter 6 kast var kastelengden redusert betydelig…. På Stroft har du samme kvalitet på linen HELE tiden, og ikke bare den første tiden. Grunnen er opplagt: runde tettflettede liner, som ikke er coated. 

Og for the record: Jeg var begeistret da Fireline kom i sin tid, men utviklingen har heldigvis ikke stått stille. Da er det mildt sagt merkelig at ingen norske butikker selger verdens beste flettede liner…
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var da voldsomt til reaksjon på mitt innlegg, med karakteristikker som "frontalangrep" og "fake påstander". Da har krenkehysteriet nådd uante høyder. Jeg burde kanskje ha vært mer presis, og skrevet at du GA INNTRYKK av å være negativ. Det tror jeg er en karakterstikk som deles av flere... og uansett, hva er problem med det?

Men for å sitere ditt opprinnelige innlegg, du skrev "Alle produsenter jukser med bruddstykke og tykkelse, med unntak av det tyske merket Stroft, som lager verdens beste Braid", og "Bransjen selger heller fra alle juksemakere. Noen populære sener er nesten dobbel så tykke enn oppgitt, og alle bruddstykker som er over den fysiske begrensningen er juks. For å få senen rundere er coating ( som forsvinner), smelting og voksing kjente juksemetoder. De fleste sener minsker deretter sin kvalitet og levetid. 
Om ikke annet kunne bransjen i Norge oss i det minste tilby sener som varer og dermed er mindre miljøfiendtlige. 

Det finnes MYE informasjon om disse juksemakere på nettet ( især på fora). Google har ikke klart å fjerne alt som ikke gagner en korrupt bransje..."

Jeg tror de fleste vil oppfatte det du her skrev som at du er ganske så kritisk og negativ til de aller fleste produsentene av braid. Bare det at du i samme åndedrag skryter én produsent opp i skyene, for å sette det litt på spissen, gjør meg, og sikkert mange med meg, mistenksomme. Det kan godt hende det du skriver i all essens er riktig, også det om hvordan denne bransjen fungerer. Og du påpeker åpenbart noen faktorer som har betydning for hvor god braiden er. Sånn sett er vi nok mye mer enige enn man kanskje kan få inntrykk av. Mitt utgangspunkt er likevel at braid, også fra andre produsenter enn Stroft, stort sett fungerer bra, godt innafor de krav jeg stiller. Står også fast ved at relativ bruddstyrke egentlig har fint lite å si, kanskje med unntak for veldig tynn braid. De fleste braids er mer enn sterke nok. Har veldig sjelden opplevd at braid har røket av under praktisk fiske. Mistet for noen år siden ei bra kveite som dro over en kant. Da hadde hvilken som helst sene røket. Og hvis jeg opplever senebrudd er det enten i skjøten mellom braid og fortom (av fluorkarbon), eller så ryker selve fortommen pga gjeddetenner feks. Vindknuter kan være en utfordring, og jeg har opplevd at braid har dannet en vindløkke som har låst seg rundt stangtuppen, og snappet denne av. Men dette er jo unntaksepisoder. Vet heller ikke om braid fra en annen produsent ville gjort saken noe bedre...

til slutt et generelt hjertesukk om din reaksjon Monitor, satt inn i en litt større sammenheng, som egentlig er et innspill til hele forumet:

det er bra å være kritisk, men da må man med all respekt å melde tåle at andre også er kritisk til det du skriver, uten at man blir fornærmet og stuper rett i skyttergrava. Hvis det skal være reaksjonen hver gang man imøtegår noen på et diskusjonsforum, da er det ikke så merkelig at slike fora dør ut. Den som blir imøtegått blir krenket, og den som imøtegår mister motivasjonen for å skrive når folk blir fornærmet av det man skriver, egentlig helt uten grunn. Jeg trodde jo et diskusjonsforum som dette var til for å bryte meninger, og utfordre hverandre tankemessig, for at vi alle over tid skal lære og bli bedre som fiskere. Vi må jo kunne skille sak og person, og når jeg skrev at jeg syntes ditt innlegg bar preg av negativitet Monitor, så var da det på ingen måte en antydning av hvordan du er som person... det går det da vel ikke an å misforstå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å kave seg opp bare noen er uenig i snørevalg. Snøre er noe man får en personlig preferanse for.

Den orginale Fireline hadde en coating som forsvant etter få kast og snøret ble svekket. Det er nok derfor denne snøretypen forsvant for over tyve år siden. Dagens fireline har ikke coating utenpå snøret men det går inn i mellom trådene. Det tåler også like mye slitasje som mono. Sammenligner jeg 0,12 mm Stroft mono med 0,08 mm Fireline ser det for meg ut som firelinesnøret er tynnere.

Jeg bruker 3 forskjellige merker multifilament. Fireline til det lette fisket. PowerPro til tyngre fiske og Suffix til kystmeite. Og som picator er inne på varer disse snørene i mange år. Jeg klarer ikke å henge med helt på utviklingen da noen av snellene har hatt samme snøre i 10 år eller mer. Da er gjerne snøreteknologien en helt annen når det er på tide å bytte til nytt snøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Herlig avsporing, minnert litt om gamle dager da tråder kunne spore av i  en slik grad at det ble truet med stump vold og andre gjenvordigheter.

Men tilbake til temaet.

Den yngre garde har kanskje litt lettere for å ta til seg nye ting på godt og vondt, mens vi gamle revene er litt mere skeptiske, og bruker vår lange erfaring til å sortere litt mer mellom skitt og kanel. år du står i ei forretning og forteller om hva du bruker av utstyr, og får høre at det som du kjøpte forrige sesong er utdatert og ubrukelig i år av en ungdom, og han presenterer årets nyheter som det eneste som er brukbart, så blir i allefall jeg skeptisk. Vi veteranene er kanskje litt mere gammelmodige, men erfaringen vi har er manger ganger verdifull.

Hvis du ikke vet hvor du kom fra, så vet du heller ikke hvilken vei som er fremover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.