Gå til innhold
Fiskersiden

Hjørundfjorden


StefanIversen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag ska fara upp till Hjørundfjorden söder om Ålesund i början på augusti och det kommer så klart bli en del fiske. Området är ju helt nytt för mig så tänkte höra om lite råd. Vi kommer bo i början på fjorden (Hundeidvik) och det jag vill ha är helt allmänna råd. Vi kommer ha tillgång till mindre båt, 5 meter, 10 hk och ekolod. Så betyder väl att man inte kan ta sig de längsta sträckorna

Bete, djup, område (med utgång från Hundeidvik), tid på dygnet etc. 

Vore mycket tacksamm om någon sitter på lite information. Röd cirkel är där vi kommer bo och utgå från. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stefan og velkommen skal du være hit til Sunnmøre !
Om du ikke har vært her før så vil jeg si at dere bare kan glede dere. Hjørungfjorden som dere skal bo i innløpet av synes jeg er absolutt en av de fineste her omkring, og kanskje i hele Norge. Dere bør ta turen inn mot Sæbø, Bjørke og Urke. Helt fantastisk nydelig !
Så til fisket. Jeg fikk en laks på 5,5kg rett utenfor Hundeidvika for en uke siden. Og en på 8,7kg rett innafor ved Gjeveneset. Men når dere kommer er det nok ikke så stort innsig lenger. Mye stor sjøørret er også i det området.
Men dere vil bo rett ved et seieldorado. Det er enormt mye sei, lyr, makrell, horngjel etc ved Hundeidvik og Kursetneset. Ved normalt fiske ned til 50m er det sei opp til 4-5kg. Om dere fisker dypere (100-200m) eller senere på kvelden så kan dere finne store mengder storsei opp til 10-12kg.
Det kommer også en del Springere og Grindhval på jakt etter makrell i august. Er dere heldige kan dere havne blandt disse !
Niser er der hele tiden.
Ikke helt usannsynlig at der kan komme Makrellstørjer i august heller. De tar seg turer inn fjorden på jakt. 
Ha respekt for fjorden. Været kan endre seg fort og det kan bli bølger fra nær sagt alle retninger da dette er et "veikryss" i dype fjorder. (ca 450m midt i fjorden). Så følg med på værvarslene.

Spør om det er noe spesielt du lurer på ;) 
 

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daggad skrev:

Hei Stefan og velkommen skal du være hit til Sunnmøre !
Om du ikke har vært her før så vil jeg si at dere bare kan glede dere. Hjørungfjorden som dere skal bo i innløpet av synes jeg er absolutt en av de fineste her omkring, og kanskje i hele Norge. Dere bør ta turen inn mot Sæbø, Bjørke og Urke. Helt fantastisk nydelig !
Så til fisket. Jeg fikk en laks på 5,5kg rett utenfor Hundeidvika for en uke siden. Og en på 8,7kg rett innafor ved Gjeveneset. Men når dere kommer er det nok ikke så stort innsig lenger. Mye stor sjøørret er også i det området.
Men dere vil bo rett ved et seieldorado. Det er enormt mye sei, lyr, makrell, horngjel etc ved Hundeidvik og Kursetneset. Ved normalt fiske ned til 50m er det sei opp til 4-5kg. Om dere fisker dypere (100-200m) eller senere på kvelden så kan dere finne store mengder storsei opp til 10-12kg.
Det kommer også en del Springere og Grindhval på jakt etter makrell i august. Er dere heldige kan dere havne blandt disse !
Niser er der hele tiden.
Ikke helt usannsynlig at der kan komme Makrellstørjer i august heller. De tar seg turer inn fjorden på jakt. 
Ha respekt for fjorden. Været kan endre seg fort og det kan bli bølger fra nær sagt alle retninger da dette er et "veikryss" i dype fjorder. (ca 450m midt i fjorden). Så følg med på værvarslene.

Spør om det er noe spesielt du lurer på ;) 
 

Hej och tack för svar :)

Egentligen är det inget avancerat jag är ute efter utan "normalt" fjordfiske då detta är nytt för mig.  Har inte vart uppei Sunnmöre förr men glädjer mig verkligen att äntligen får komma ut på norska västkusten. Inte bara fisket utan även lite "roadtrips" runt om bara för att få se landskapet.

Vi kommer verkligen att ha respekt för fjorden då jag förstår att väder och vind kan ändra sig fort i dalarna. Vi kommer hålla oss nära land och inte fara ut allt för långt. 

Vi vill väl i stort sett bara få fisk till att börja med. Vi är inte ute efter rekordstorlek eller specimearter :) Det jag funderar på är om det finns chans på kveite i ok matstorlek? Bete vet jag inte om det skiljer sig så mycket från fisket här på svenska västkusten. Tänkte ha med lite makrill och räkor som grundbete och räknar med att vi kommer få sej som även den kan användas till att beta upp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Daggad skrev:

Stemningsbilder fra Hundeidvik akkurat nå:

Om man ser till utrusning. Kommer ha ett 30 lb spö, rulle med 400 m 0.30 flätlina, pirkar mellan 250g - 400g, enkla upphängare (plastslang, bläckfisk etc.), kommer även köra en del "nakna" upphängare och köra bete (makrill, räka). Låter det helt fel?

Har även med 0.80 monolina om det behövs tafs. Vet ju inte hur botten ser ut. 

//Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt topp utrustning til fiske her ! 

Dere kan fjerne ta noe med lettere også.

Når det gjelder kveite så fisker jeg de ut mot havet. Men de er i fjorden også. Om du ser kursetneset på kartet mitt så er det en stur hylle på ca 50m der. Det vil jeg tro er en spennende plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daggad skrev:

Det er helt topp utrustning til fiske her ! 

Dere kan fjerne ta noe med lettere også.

Når det gjelder kveite så fisker jeg de ut mot havet. Men de er i fjorden også. Om du ser kursetneset på kartet mitt så er det en stur hylle på ca 50m der. Det vil jeg tro er en spennende plass.

Jodå, tänkte allt ta med mig lite lättare spinnutrustning också. Strandfiske måste ju testas det också :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Har vel ikke noe å bidra med som ikke daggad vet, men legger til en cred til han for hjelpsomhet og god relevant info.

Japp, Daggad ska ha all cred för info jag har fått :) Trevligt att höra att det är helt ok fiske rätt utanför huset vi ska bo i. Ska bli spännande detta. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.6.2022 at 13.46, StefanIversen skrev:

Hej och tack för svar :)

E Bete vet jag inte om det skiljer sig så mycket från fisket här på svenska västkusten. T

Hvor på Västkysten er det du holder til? Vi har hytte i Fjällbacka/Hamburgsund, og har så langt ikke fått særlig annen fisk enn sjøørret og makrell. Jeg skulle gjerne hatt noen tips om andre arter det kan være verdt å prøve etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Hvor på Västkysten er det du holder til? Vi har hytte i Fjällbacka/Hamburgsund, og har så langt ikke fått særlig annen fisk enn sjøørret og makrell. Jeg skulle gjerne hatt noen tips om andre arter det kan være verdt å prøve etter. 

Hej. 

Fiskar lite längre söder ut, runt Lysekil. För att få annat än makrill, öring och gyltor av olika slag (även lite plattfisk) så behöver man komma ut på djupet. Vi har ju inte samma djup intill land som ni har i Norge så fisket blir lite annorlunda. Så det man kan satsa på från land är i stort sett det du fått. Är man inte ute efter matfisk utan bara roligt fiske så är mete efter berggylta kul, bra fight på lätta saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, StefanIversen skrev:

Hej. 

Fiskar lite längre söder ut, runt Lysekil. För att få annat än makrill, öring och gyltor av olika slag (även lite plattfisk) så behöver man komma ut på djupet. Vi har ju inte samma djup intill land som ni har i Norge så fisket blir lite annorlunda. Så det man kan satsa på från land är i stort sett det du fått. Är man inte ute efter matfisk utan bara roligt fiske så är mete efter berggylta kul, bra fight på lätta saker. 

Hei, og takk for svar!

Bergylt er et godt tips! Det skal jeg forsøke neste gang. 

Jeg har båt og kan komme et stykke ut. Hvordan er det med sei og lyr om man kommer litt "ut på havet"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.6.2022 at 17.55, Daggad skrev:

Det er helt topp utrustning til fiske her ! 

Dere kan fjerne ta noe med lettere også.

Når det gjelder kveite så fisker jeg de ut mot havet. Men de er i fjorden også. Om du ser kursetneset på kartet mitt så er det en stur hylle på ca 50m der. Det vil jeg tro er en spennende plass.

En fråga till som inte har med fisket att göra men du nog kan svara på som är lokalboende :) Vi kommer ju fara runt lite och bara njuta av naturen men vi funderar på vad färjorna kostar ungefär och hur är det lättast att betala? Finns det turistkort eller veckokort eller liknande? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.