Gå til innhold
Fiskersiden

Min første rognkjeks - tatt på pinne og friline


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Dagens mislykkede makrelltur ga idag min første rognkjeks.

Rognkall/rognkjeks har stått høyt oppe på ønskelista. Og etter at jeg i april så en stor en i vågen i Stavanger. Da var det frustrerende å ikke ha med seg fiskestangen.

Det ble en vellykket makrelltur igår på en av de mest populære stedene for dette i Stavanger, kaien utenfor Børevigå. Siden makrellene var store og mange kom jeg tilbake idag.
image.thumb.jpeg.94979388ec078ae53d73e6c07932b611.jpeg

Gårdsdagens makrell

Men idag var makrellfisket uten resultat. Når jeg gikk lei begynte jeg å danse med makrellheklet fra kaien i håp om å få en av de små seiene som alltid finns under brygga. Jeg fikk opp en og tok den som agn.  Først fiska jeg med en halv file etter litt større fisk. Men uten noe annet en smånapping fra sypiker eller noe sånt. Jeg bytta til et mindre paternoster takkel med små biter og begynte å vandre inn og runt i småbåthavnen for å se om jeg kunne få noen spennende eller kanskje nye arter.

Jeg går forbi en bitteliten båt, og fordi jeg bruker en stang som egentlig var alt for stor for fisket jeg drev med fisket jeg bare rundt den. Når jeg kommer forbi på andre siden ser jeg noe lite følge etter takkelet. Det var rundt og hadde lyse og mørke blågrønne farger og så nesten ut som en manet i vannet. Men jeg ble forvirra, da det åpenbart fulgte etter.

Den forsvant under båten og jeg var redd for at jeg hadde mistet den. Jeg sprang tilbake til utstyret mitt, klippa av opphengerene og satt på en ny opphenger med den tynneste linen og minste kroken jeg hadde. Jeg går tilbake, dingler agnet under båten og den kommer ut fra bak propellen. Da ser jeg klart hva det er for noe, en bitteliten rognkjekt. Den er åpenbart nysgjerrig, men går mest på søkket og svivelen. Så mister den interesse.

Jeg finner ut at jeg må nærmere, jeg bør ikke ha mer en line og krok i nærheten av fisken. Og jeg trenger noe mer passende en den store og tunge stanga jeg bruker. Jeg henter en myk pinne fra en nærliggende busk, knytter den lille lina på tuppen og legger meg på magen på bryggekanten.
image.thumb.jpeg.5fd305bd4cd158310a3f6f6e6787d133.jpeg

"Dette fisket er ekstra morsomt på lett utstyr!"

Etter noen minutt med lokking kommer den ut. Og tar forsiktig agnet. Den henger fast, men faller av kroken på overflaten. Noen minutter til med lokking og den biter igjen! Denne gangen fulgte den med opp! Jeg fikk tatt noen bilder og dagens ulykkelige makrellfiskere fikk se denne vakre, rare og søte fisken på nært hold for første gang.

IMG_20220612_201908.thumb.jpg.39bcd8d50f228e713b13a3e420d048fd.jpgIMG_20220612_201814.thumb.jpg.242e16210bb98ba8ee0160da801771d2.jpgIMG_20220612_201739.thumb.jpg.e523f0f43d2fe3bb1eee9deb8474ffcc.jpg

Jeg slapp den til slutt ut, og den gikk tilbake og sugde seg fast i sitt hjem under propellen. Der lever den nok lykkelig, fram til noen finner ut de skal ta seg sommerens første båttur...

image.thumb.jpeg.de8b6e01b9817b70cb8d46b00db2a8f6.jpeg

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • FiskerStavanger changed the title to Min første rognkjeks - tatt på pinne og friline

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.