Gå til innhold
Fiskersiden

En nybegynners rapport av Stavanger-fisket 2021


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

2021 er året jeg begynte å fiske for alvor. Før det har jeg som de fleste fisket en og annen gang på ferie eller når man er blitt invitert med ut av slekt og venner. Men etter mange år siden sist gikk det opp for meg. Jeg bor i en by ved havet. Det er bare å skaffe seg en stang og dra ut. Våren 2021 gjorde jeg det. Jeg begynte med det vanlige sluk-fisket. Og fikk små lyr og sei i store mengder. Alstå art nr. 1 og nr. 2. Men dette var spennende nok til å begynne med. Etter en stund kom også makrellen art nr.3 og denne ble fisket. Sentrale Stavanger har mange fine steder for slikt fiske. Fra Kalhammer inn mot Bjergsted kan man stå de fleste steder. Man kan stå på kaien utenfor Børevigå. Og Bryggerikaien(Nedenfor Tou scene). Dette fisket har vært sosialt og særlig når været er fint er det ofte andre fiskere å treffe på der. Jeg prøvde også å fiske i den sterke tidevannstrømmen under Hafrsfjord bru. Det var skikkelig heftige greier og det var mer eller mindre som å fiske i en elv.

image.thumb.jpeg.2721c36404a2916ae84d629ba86b8259.jpegimage.thumb.jpeg.3c42c94df024a22f8138ba830b5f1db7.jpeg


Etter å ha lest litt på nett ble jeg bitt litt av tanken på å få sjøørret og etter å ha lest meg opp på de enorme mengdene råd i forhold til temperatur, vær, tid på døgnet, tid på året, tidevann og etter å ha fått noen tips om populære plasser prøvde jeg meg noen ganger. Etter mange lange turer i all slags vær, som i beste fall ga en makrell eller lyr ga jeg opp for i år. Jeg prøvde steder som Hestholmen på Tananger og strendene innover Forus i Stavanger.

Etter dette bestemte jeg meg for å prøve å fiske litt med agn. Siden den første reka på et paternoster-takkel gikk ned i vannet har jeg aldri sett tilbake. Det ble mange lyr av litt mer ok størrelse med rekene. Og etter en tur ut på moloen på Mekjarvik med sei som agn bet art nr.4 og hittils største fisk. En lange på 67cm og anslagsvis 1.7kg. Den ga forøvrig overaskende lite motstand og jeg trodde at det var noe mindre før den kom opp til overflaten.

image.thumb.jpeg.28c9da5acb0f9ad1ddf1df4a209326e8.jpeg1867346648_Screenshot2022-07-01232510.thumb.png.f4e47b897f67696d463ff9fad1d536cd.png1726788424_Screenshot2022-07-01232440.thumb.png.a267629028c317ad8af36efcccbb4c40.png



Når sommeren kom på ble det ennå mer agnfiske rundt sentrum. Og de vanlige leppefiskene kom en etter den andre. Først Berggylte art nr.5, så Bergnebb art nr.6 og så Blåstål og Rødnebb art nr.7.

image.thumb.jpeg.634343e4a48431963422d82065ebc63f.jpegimage.thumb.jpeg.a4946984aa1b3f473afa582c81e445bf.jpegimage.thumb.png.b1bec9e8f2dc71e3784b0feaf33da158.png

Utover sommeren fisket jeg noen runder med reke på Kuneset, den kunstige halvøyen med fyllmasser fra Ryfast-tunnelen. Her tok jeg art nr 8. To torsk rett over minstemål og begge 700-800g.

image.jpeg.1b3e1a4e68d0a37192f94cf1d415d056.jpeg
En tur på vardeneset med reke ga også en ny pers på Berggylte på 710gram. I perioden tok jeg også flere titals andre bergnebb, berggylter og blåståler.

image.jpeg.5ee2fe974fcb81d29ba689c2d697bd95.jpeg


Høsten begynner å komme og kaien utenfor Børevigå gir en spennende fangst. En Gressgylt, art nr.9. Jeg var når jeg tok den usikker på identifiseringen, om det var gressgylt eller grønngylt. Men etter mange senere fangster av grønngylt i 2022 er jeg nå ganske sikker på at fisken i 2021 var en gressgylt. På kaien i Børevigå ser jeg også svært store lyr svømme inn og ut av brygga under småseien. De lar seg ikke friste av agnet mitt, men jeg ser med egne øyne at stor fisk finnes i Stavanger også.

image.thumb.jpeg.5ac0fb77f0625e47aab410bba7b8e319.jpeg

Noen dager senere tok jeg på Bjergsted en uventet og pussig art nr. 10. En paddetorsk.

image.jpeg.8f402b2bd25c2ff7353002d597f90a65.jpeg


Senere i oktober fikk jeg min hittils største fisk. Et av mine favorittsteder er en åpning i brygga på Bjergsted. På Bjergsted er det store områder med vann under brygga, der mange fisker gjemmer seg. Akkurat utenfor det nye konserthuset er det et sted, der det er en åpning i dette området. Der går ligger det en liten kunstig grunne. Og ned fra den går det 90 grader rett ned. På ca 15-20 meters dyp. Her har jeg fått mye berggylte og andre leppefisker. De hadde solgt billig brisling i fiskedisken og jeg kjøpte litt som agn og fisket rett ned her en mørk kveld. Etter noe lett bevegelse i agnet kjennes det som jeg sitter bom  fast i bunn. Jeg prøver å dra agnet løs, først forsiktig og så hardt. Og til slutt kjenner jeg at det kjemper tilbake. Hardt. Fisken tar line. Jeg strammer bremsen litt og etter jeg får samla meg holdningen litt får jeg kjempa mot fisken mens jeg roper av glede. Jeg har aldri vært borti noe slikt før og selv om mange her sikkert kan fortelle om mye hardere fighter var opplevelsen der og da helt utrolig. Rent adrenalin. Den kommer til slutt opp til overflaten. Der ligger den store torsken å flyter. Jeg får håva den og målt den til 3,7kg og 78cm.

image.thumb.jpeg.d2dc0b728116d797a260b161b96f0a51.jpeg

Rundt denne perioden begynner jeg også å registrere sypiker art nr. 11 og små hvitting art nr. 12. Jeg har nok fått en del av disse tidligere feilidentifisert disse som baby-lyr basert på den bøyde linja og bare kastet de ut uten å ta bilde og registrere at det var ny art.

image.jpeg.fcfc3dbcb2656b520c407be384d9326b.jpegimage.jpeg.bbe87702c0a90225bbfd763e252a1dd9.jpeg

Det blir etterhvert noen turer lengre nedover Gandsfjorden. Jeg fisker på Dale der det finnes en brygge der man jeg fikk til å kaste ned til 80-90 meters dyp. Men kastene med det utstyret jeg har var ikke lange nok til å kaste til der fjellveggen flater ut. Og jeg får ikke opp annet en flere krabber som utrolig nok ikke ville slippe tak men ble med hele den lange veien opp. Jeg håper å komme tilbake hit senere, nå som jeg har litt tyngre utstyr, å se hva som finnes i dypet. Men inne i en bukt rett med siden av var det sandbunn og 30 meters dyp. Her fikk jeg to torsk på rundt 2kg hver.

En tur på Kalhammervigå gir meg mine første 3 små sandflyndrer en mørk og kald regndag. Art nr. 13

image.jpeg.3f589a65a894980b123861ed866e2491.jpeg

På bryggene nord for Luravika, et klassisk kystmeite-sted jeg fikk høre om ble det noen kveldsturer. Den første turen får jeg først bare småhvitting og sypiker. Rett før jeg drar hjem mista jeg en fiske jeg hadde på kroken jeg aldri fikk identifisert, det var en relativt kompakt og kort fisk. Og den hadde store finner viftet ut mot siden. Den fighta ikke som en berggylte, og det var mørkt ute. Kan det ha vært en Ulke. Jeg vet desverre ikke, for den hoppa av kroken i overflaten. Noen dager senere kommer jeg tilbake for en kveldstur. Også da er det bare småhvitting og sypiker. Fra til noe biter og gir ok motstand. Når noe avlangt kommer til overflaten i mørket tenker jeg det er en liten lange. Men når jeg drar den opp krøller den seg samme. Og munnen var rar. Dette var helt klart en hai, og i lyset ser jeg at det er en hågjel. Art nr 14.
image.jpeg.b08ede08df7e62bcec677089715e10e3.jpegreceived_600123454750583.thumb.jpeg.a54dde3f738628692138362c1d9abd64.jpegimage.jpeg
14 arter og mange timer med moro, avslappning og god mat. Selv om jeg har prøvd en del forskjellig utstyr og takkel har alt dette fisket skjedd med en haspelstang med kastevekt på 60 gram. Senere kan dere få høre om mitt fiske hittils i 2022. Da denne stangen knakk og ble erstatta. Og om veien videre til 19 arter og eventyr både i Stavanger og Bergen.

PS: Om noen av mine artsidentifiseringer her er feil, så si gjerne fra, slik at jeg får retta opp artslista mi.

Endret av FiskerStavanger
Nedjusterte anslått vekt på langen, basert på erfaring fra senere målte og veide fangster i samme størrelsesorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nydelig rapport.

Fisken du mista , den med de store finnene var sannsynligvis en knurr (selv om det også kan ha vært ei ulke som du antyder), men knurren er ganske hard i kjeften og har litt letter for å falle av kroken. Men den er ganske vanlig, så du får den sikkert senere, spesielt hvis du fisker etter flatfisk, den liker seg på sandbunn.

Sandflyndre er forøvrig en veldig god matfisk, Helstekt sandflyndre er noe bortimot en dansk nasjonalrett.

Som ølgylt, lykke til videre.

Btv, har du bil, eller drar du rundt på andre måter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Nydelig rapport.

Fisken du mista , den med de store finnene var sannsynligvis en knurr (selv om det også kan ha vært ei ulke som du antyder), men knurren er ganske hard i kjeften og har litt letter for å falle av kroken. Men den er ganske vanlig, så du får den sikkert senere, spesielt hvis du fisker etter flatfisk, den liker seg på sandbunn.

Sandflyndre er forøvrig en veldig god matfisk, Helstekt sandflyndre er noe bortimot en dansk nasjonalrett.

Som ølgylt, lykke til videre.

Btv, har du bil, eller drar du rundt på andre måter?

 

Ja! Det var bra jeg fikk 3 av sandflyndrene, for det var ikke mye mat på hver selv om de var godt over minstemål. Spiste de smørstekt å det var skikkelig godt.

Har ikke bil selv. Men får lånt av og til. Noen ganger har jeg også sykla og tatt buss ut steder. Derfor er det mye fiske ganske sentralt i Stavanger her. Men Stavanger sentrum har et ufortjent rykte som en dårlig fiskeplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.