Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt fiske i Stavanger og Bergen hittils i 2022


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Fisket i år begynte litt treigt. Men den siste måneden har det tatt seg veldig opp. Og jeg har i år fått fisket mye både i Bergen og Stavanger og har derfor fått prøve noen bra nye fiskeplasser. Og har mange plasser jeg kommer til å besøke når jeg får tid. Her er noe av de mest spennende fra fisketurene mine i år:

Året begynte med noen treige fisketurer på Nordnes og Bontelabo i Bergen. Disse ga stort sett småhvitting, småsei og sypiker. På Bontelabo fikk jeg noen få leppefisker. Noe som var litt uventa på vintertid. Kanskje fordi det er litt halvdypt der?
image.thumb.jpeg.957395ab99b8a50d684f3c496c700a31.jpeg

I Stavanger ble det noen fisketurer i Gandsfjorden, men her var det også ganske treigt. Men jeg fikk en liten berggylte fra Luravika-bryggene. På en tur på et sted jeg ikke vil røpe på Gandsfjorden slo ulykken til. Etter jeg satt søkke fast første gang og fikk rive det av hadde jeg strammet bremsen og glemte å løsne den igjen etterpå, På med nytt søkke og jeg fikk napp. Det var en forholdsvis liten torsk, sånn rundt en kilo anslagsvis. Men det var spennende da fisket hadde vært ganske treigt for min del. Når torsken nærmer seg overflaten blir det tyngre, og 2-3 meter fra overflaten sier det helt stopp. Søkket henger nå fast i en haug med fiskeline som har blitt dratt med opp. Det er for godt vikla inn til å ristes løs, og brygga ligger høyt over vannkanten. Uten å skjekke bremsen, og med litt adrenalin i kroppem drar jeg hardt, i håp om at søkket ryker av eller lina under løsner eller ryker slik at jeg får redda torsken. Istedenfor knekker stanga mi brått uten forvarsel. Jeg holder dette stedet hemmelig, slik at det skal få slippe flere spøkelsestakkel. Ligger en del skrot fra tidligere industri der jeg fiska. Så det i kombinasjon med fisking har nok skapt mye rot der nedi. Det er kanskje et ok fiskested sånn rent teoretisk. Men her har jeg nok ikke samvittighet til å gjøre mer bunnfiske igjen.
 

Uten stang klør det raskt i fingrene og jeg investerer i ny stang. Denne gangen en stang med kastevekt opp til 200g siden jeg hovedsaklig fisker med agn. På grunn av budsjett en relativt billig og tung stang fra kinetic.

Jeg er i Bergen igjen og får prøvd den ut på Bontelabo. En av de andre fiskerne er snill og skal vise meg rett teknikk når han får vite at jeg ikke har kasta med så tung stang før. Teknikken var tydeligvis bra. For det 100g tunge søkket forsvinner helt når han kaster. Det hadde aldri falt meg inn ting kunne ryke når man kaster, ikke bare når man setter seg fast eller får fisk. Og at 17kg halvt år gammelt multifilament ikke funker til et sånt kast. Fram til jeg fikk fiksa bedre line holdt jeg meg unna de tyngste søkkene og hardeste kastene. Men jeg fiska litt med et lettere søkke samme dag og fikk en liten lange, under kiloet som jeg slapp ut igjen. Den ble ikke dokumentert på grunn av manglende batteri.

Senere på våren blir det ennå en tur til Stavanger i midten av mai og noen fisketurer. I håp om at makrellen skulle kommet tidlig blir det en del forsøk med makrellhekle. Men den har rett og slett ikke kommet og jeg får bare små sei og lyr tross ganske mange fisketurer. Noe fiske etter leppefisk gir heller ikke noe særlig resultat. En tur på Hundvåg gir en mikrotorsk og litt småsei. På vei tilbake ser jeg en bitteliten svartkutling på grunna. Men har hverken agn eller liten krok.

image.thumb.jpeg.141d9cda1e2a5b9d3a9921d20f3cc172.jpeg

En tur på kaien utenfor Børevigå gir en torsk. Den var rundt minstemål, men jeg hadde ikke målebånd lett tilgjengelig og den fikk svømme videre.

image.thumb.jpeg.60141fe9bf92fa05242246dbd651ac8a.jpeg
Herfra kan fisket i år egentlig bare gå oppover og det gjorde det. Jeg og en kompis prøver oss en runde på ferjekaien på Salhus rett utenfor Bergen med makrell som agn. Vi fisker begge med agn ned mot dypet. Det blir bare smånapping. Men smånapping føltes litt anderledes en vanlig og jeg blir nysgjerrig og bytter til mindre krok for å se hva som napper. Nappingen fortsetter og jeg bytter til en ennå mindre krok. Husker ikke størrelsen, men en sånn som passer i munnen på en bergnebb. Nappingen roer seg ned og jeg får øye på leppefisk, iallefall blåstål og rødnebb på grunna. Men de er ikke grådige nok den dagen og tar ikke kroken og mister raskt interessen. Jeg går tilbake og fisker rett under brygga når det slår til ganske hardt. Og jeg får opp en ganske bra lyr på mellom 1 og 2 kg. Det var ganske morsomt å få en sånn fisk på nesten en mikrokrok når den store kroken, med stort agn på dypet ikke ga noe som helst den turen. Denne fisken ble ikke fotografert fordi vi begynte å få litt dårlig tid når jeg kroka den.

En tur på Solheimsviken i Bergen gir en liten berggylte.

image.thumb.jpeg.85b58323d6affabf574bdd7f9e1c61aa.jpegimage.thumb.jpeg.8d0658b14747f0be49bbc185ac88c89b.jpeg
Det blir mer fisking i Stavanger, og denne gangen er virkelig makrellen kommet. Og i år var makrellene større en i fjor! En tur på kaien utenfor

Børevigå i Stavanger gir meg 5 makrell mellom 500-700g. 3 av disse kom på samme hekle sammen med en halvkilos lyr. Da dro det godt.

image.thumb.jpeg.25d9a282d162d135434a27ed8dfc893e.jpeg
I håp om å flere av disse makrellene tok jeg meg en tur tilbake til samme sted dagen etterpå. Dette er fisketuren jeg skrev om her:


Kort oppsumert endte det med at jeg ikke fikk noe makrell. Men fikk art nr. 15, en bitteliten rognkjeks på pinne og friline!

 

image.jpeg.c4ec4a5587fd24e2d5371291a51be60d.jpeg


Dagen etterpå er jeg sulten etter mer fiske med små kroker etter nye arter og bestemmer meg for at jeg trenger en liten og lettere stang. Så jeg kjøper en svinbillig stang på jula bare for å ha noe lett. Den kommer med en kjempedårlig snelle som jeg pensjonerte noen uker senere, men det var ikke for snella jeg kjøpte den.


Det blir en fisketur med mikrokroker i samme strøk i Stavanger, denne gangen i viken mellom Jorenholmen og Oljemuseet. Jeg fisker med perler lagt opp i en rekke som en liten makk og en mikrokrok med en bitteliten rekebit på, med en liten stein som søkke en halv meter over kroken. Der kroker jeg art nr. 16! Grønngylt! Den vakre fisken får jeg mange flere av bare på samme fisketur og flere titalls av kommende ukene! Tross mye fiske etter leppefisk i Stavanger med små nok kroker i fjor fikk jeg den aldri. Men i fjor var det mange flere bergnebb. Kan det være slik at dette er en variasjon fra år til år? Eller er dette bare utslag av tilfeldigheter?

image.thumb.jpeg.481ad9d1355f3c3f44054e763fc65e8a.jpegimage.thumb.jpeg.030215063eb621f7b85aaef55ebc89a0.jpeg


Samme fisketur fikk jeg nesten en ny art. Jeg så noe som tilsynelatende fløt rundt i vannet der nede. Det så ut som tang og tare med sinn kamuflasje. Plutselig beveger det seg litt mer og kommer over kroken min. Jeg kjenner ingenting, men prøver å gjør et tilslag.  Da er det motstand med en gang og den begynner å svømme skikkelig slik jeg ser det er en flyndre. Jeg sveiver den inn. Men gjorde flere feil. Jeg brukte den billige snella, med en upresis brems som kom med mono med bruddstyrke på 3kg(!). Jeg hadde festa steinen som søkke mellom stanga og kroken med en ganske stygg improvisert knute som nok gjorde den lina ennå svakere. Og jeg hadde ikke håven klar. Jeg har flyndra oppe i overflaten med en hånd mens jeg bretter ut den teleskopiske håven. Da gjør flyndra et utras, bremsen gir den ikke noe særlig å gå på og lina ryker ved steinen. Jeg vet ikke hva art det var, kamuflasjen(som faktisk lurte meg først) så ut som en bit tang og tare som fløt rundt i vannet. Den var anslagsvis mellom 500-1000g.
 

Dagen kjører jeg en ny tur med mikrokroker. Jeg bestemmer meg får å gå til Banavigå. En grunn vik litt lengre øst fra der jeg fisket dagen før. Her har jeg gått tur(desverre uten stang) og sett store fine blåstål. Gangstien går på påler ute i det grunne vannet, og viken ligger i le fra vind og bølger. På vindstille soldager er det klare vannet som et akvarium med all slags leppefisk. Når jeg kommer inn til det innerste hjørnet av viken ser jeg min art nr. 17 på bunn. Flere svartkutlinger på bunn. Jeg bruker splitthagl istedenfor småstein denne gangen og slipper den agnet med en liten rekebit på mikrokrok. Men leppefiskene stimer som bare det og lar ikke agnet synke til bunn. Løsning blir å sette på litt flere splitthagl, fore med reker noen meter bort slik at leppefisken samles der istedenfor, og slippe agnet ned så fort som mulig. Svartkutlingen biter på og art nr. 17 er i boks. Jeg får også to til noen minutter senere.

image.thumb.jpeg.e1cf69f033a39e39c2e535558cd9bc03.jpegimage.thumb.jpeg.3fd1ea7f2fe84d6065669c9c055baeea.jpegimage.thumb.jpeg.9d0f6314ec431e3012e5ab903948f5e2.jpeg

Fornøyd vandrer jeg langs gangstien inn over viken og ser flere store og fine blåstål som patruljerer hver sin del av vika som har sand og grusbunn i midten og steiner inne i hjørnene. Jeg fisker med agn etter de store blåstålene, men de er svært lite interesserte. Derimot blir de veldig irritert når de mindre leppefiskene samler rundt agnet mitt. De kommer i en voldsom fart og jager bort de andre fiskene. De få gangene de smaker på agnet angriper de det ikke med noe særlig kraft og får ikke kroken i munnen. Men jeg får iallefall en god del grønngylt og en rødnebb. Jeg får øye på stedets lokale berggylte under en stein. Jeg lokker den og den kommer ut, jager vekk de små leppefiskene og tar agnet.

image.thumb.jpeg.dcc0b0275313176fede2fa4b77d2ba8a.jpegimage.thumb.jpeg.52d0af37aa9671dbc6d898db0f6800d5.jpegimage.thumb.jpeg.1bc2e1b085cf480f406e9078775a6876.jpegimage.thumb.jpeg.de9fada7d3f78c6bb55577486d90b041.jpeg

Senere drar turen til ennå en grunn vik i Stavanger. Svankevigå. Her har jeg sett og filmet en uidentifisert art(se egen tråd på artsidentifisering forum). Har også sett flyndre her. Nå var det noen store blåstål som patruljerte her. Men akkurat som på forrige sted bet de ikke. Bare jagde vekk annen fisk som samlet seg. Jeg fikk igjen noen grønngylt og en rødnebb. Jeg flytter meg titalls meter mot inngangen til viken, der det ligger noen store steiner fra noen utbyggninger. Og bytter til reke på jighode for å filtrere bort de små leppefiskene. Etter noen til forsøk på blåstålen får jeg øye på en berggylte som såvidt titter opp mellom steinene 1 meter foran beina på meg. Dingler jigghode-reka foran åpningen på steinene. Den kommer så vidt og tar grådig reka. Jeg har ikke noe stans å stoppe den før den fyker den i steinene igjen og har bremsen veldig løst for at den tynne lina ikke skal ryke. Men jeg drar så mye bremsen tillater og etter 1 minutt gir berggylta seg og kommer opp. Det var såvidt en pers med 750 og ..cm. Så vidt over forrige rekord. Men det var noe ekstra morsomt med å ta den på så grunt vann. Litt senere så jeg forøvrig en nålefisk for første gang med egne øyne svømme forbi mellom tangen og steinene på grunna. Usikker på art, men det var en av de større nålefiskene.

image.thumb.jpeg.438dbd2872d55e98d691904dcfbbc6c7.jpegimage.thumb.jpeg.53fa0d84c631b13f1ef0d6e83545e125.jpegimage.thumb.jpeg.e2fa4fb83726f59b1ade13334c4a57b4.jpeg

Angående blåstål som ikke biter. Jeg har jo ikke hatt problem med å få flere titalls blåstål til å bite før. Men da på 5-30 meters dyp, med andre ord ser jeg jo ikke hva som skjer på agnet slik jeg gjør her. Kan det være slik at de grunne stedene jeg har funnet er hvor blåstålen har sitt hjem, og at den går ut på dypere vann når den skal spise? Da de tross alt var veldig synlig territorielle. Berggyltene bet derimot begge gangene jeg så de komme ut fra sine stener på grunt vann. Er det flere av dere som har opplevd det samme med blåstål?

Dagen etterpå gikk turen til Breidvika, helt øst i Stavanger. Her fikk jeg igjen øye på kutlinger på grunna. Det ble svartkutling igjen. Jeg så også mindre og lysere kutlinger. Det var en utfordring da svartkutlingene var grådigere, men til slutt fikk jeg de små til å bite agnet før svartkutling. Art nr. 18 var også fikset, den minste arten hittils. Jeg er ganske sikker på at arten er sandkutling. Men om jeg har identifisert feil her så si ifra. Etter at jeg fikk kikka på referansebildene ser jeg at jeg burde hatt de i noe gjennomsiktig med vann for å få gode nok bilder. Slik at f.eks ryggfinnen hadde stått opp.

image.thumb.jpeg.5fa372310ce33c6979d7933d3afca42c.jpeg

image.thumb.jpeg.7f6867b5fc9bcc0ac070c32a670ce613.jpegimage.thumb.jpeg.ca2e63acebef9fecbd4dd51e34cd11ef.jpeg

Jeg tror også jeg ser noen sjøørret i vannet, en fisk jeg(kanskje) har sett noen ganger tidligere men aldri fått. Men de beveger en del på seg og jeg får de ikke. På innsiden av moloen får jeg igjen øye på en nålefisk som jeg denne gangen får filma, mindre en den forrige.

Helt utrolig rare greier. En gang i framtiden må jeg prøve å fiske målretta etter disse selv om det sikkert ikke er noe lett.

Det blir etterhvert ennå en tur til bryggene ved Luravika en fin sommerdag. Her er det flere andre fiskere den dagen også. Jeg kaster en stor reke ut langt med en stor sirkelkrok med den store stanga mi. Og fikser ett mindre agn på en liten krok som jeg fisker nærmere land rett ned fra brygga. Som en gjentagelse fra turen på Salhus så blir det store agnet liggende urørt. Turen føles ganske død. Jeg kjenner bare litt små leppefisk-napp, men ingen biter på. Så slår det til på den lille kroken. Det drar godt i den lille stanga og jeg er ganske nervøs. Jeg bruker nettopp snella som kom med 3kgs mono, fordi den andre snella mi er på kystmeitestanga. Men jeg får forsiktig dratt fisken opp, og så bortover til steinene der jeg får hjelp til å håve den. Og det ble en fin torsk på 1,9 kg og 57cm! Turen ga også en fin blåstål! Det større agnet ble stående urørt.

image.thumb.jpeg.3f0334f2714b8590b1e2e9e56fc13b58.jpegimage.thumb.jpeg.c15dd459946cba1ed2d8d09f347836e9.jpegimage.thumb.jpeg.24c22047d82e90b5eab493017e0b8b3c.jpeg

Etter det blir det en kystmeite-tur ut i Øygarden. Jeg geolokaliserer en fiskeplass fra noe jeg fant på nett. Derfor skal jeg ikke si noe mer presist hvor i Øygarden det er. Turen gir desverre ikke noe resultat bortsett fra sypiker og mikrolyr. Men det er nok flaksen, tidspunktet og metoden det sto på, ikke plassen! Det blir nok flere turer ut til Øygarden framover.


Dette store hullet i min artsliste er flatfisker. Her har jeg bare sandflyndre som jeg har registrert. Derfor prøver jeg meg en tur på Solheimsviken i Bergen der det er en relativt flat sandbunn mot midten av viken. Med et takkel med perler, spinnerblad, liten krok og glidebom. Med en liten rekebit. Jeg prøver å fiske både litt aktivt og passivt med det, men det blir ingen flyndre. Derimot dukker det opp art nr. 19! En knurr! Den var kroka dypt, så jeg fikk ta livet av den og ta den med hjem. Den hadde mange og vondere pigger enn jeg hadde venta og kunne bruke de. En annen uventa ting med den var mengde slim den lille fiskene kunne lage når den skulle renses og fileteres. Turen ga også en forholdsvis liten berggylte og en grønngylt.

image.thumb.jpeg.69f607e7266343dde6cfa6734277757a.jpegimage.thumb.jpeg.6c075b1a852f42e9b7612616bde355a9.jpeg

Ellers fikk jeg pensjonert drittsnella med 3kgs mono og håpløs brems. Jeg kjøpte en skaffa en ny snelle med baitrunner funksjon til kystmeite stanga, og har nedgradert haspelsnella fra den ødelagte stanga til den nye lille billigstanga. Med 0.38mm multifilament til den store og 0.20mm multifilament til den lille. Samt gått til innkjøp av 0.7mm mono til bruk som fortom for lange kast med skikkelig agn og tyngre søkke.


Men det tyngste kystmeite fikk vente når det var 28 grader og sol. Den siste turen(med resultat) var en tur på Skuteviken i Bergen, der bading og fisking ble kombinert med venner på en varm sommerdag. Her var det steinete bunn de første 5-10 metrene før det gikk over til myk bunn. I tillegg var det godt med gjemmesteder i sjøbodene til venstre som sto på stolper med vann under seg. Jeg hadde kasta ut et halvstort agn med den store stanga. Men mest var jeg interessert i å fiske med den lille stanga med reke. Der steinbunnen møter mykbunnen, mot hjørnet av sjøboden. Jeg insisterte på at her finnes det en stor berggylte, alt var bare rett for det. Det ble en del smånapping og en liten lyr. Etter en time slutta smånappingen en liten stund. Så slo det til, med skikkelig kraft. Opp kommer en skikkelig berggylte som ble målt til 1kg og rqcm. Etter to tidligere pers i 700-grams tallene var selvfølgelig 1kg et naturlig mål. Da var det neste for godt til å være sant når jeg målte den. Vekten, som runder til 2 desimaler bak kiloet tar jo som vanlig noen sekunder å peile seg inn. Det og den gikk 0.98... 0.99... 1.00. Og stoppa der. En liten rapport om hvordan denne berggylta ble til ceviche kan dere lese her:

image.thumb.jpeg.044919de7437a50fd9961c337d5b6517.jpegimage.thumb.jpeg.99dacb6bd293d1faa7b0a48d096d1e33.jpegimage.thumb.jpeg.220f1ff09f840cdffce4f7b2363049f6.jpegimage.thumb.jpeg.2f0edf395a4c7e717b0197788c50c454.jpeg

Opphenger med littegran bling og en rekebit. Funker utmerka så lenge berggylta er der man fisker.


Det var det mest spennende fra fisket hittils i år! Mine viktigste mål framover er:

Lettere kystmeite:
- Flere flatfisk som rødspette, piggvar, skrubbe osv. Det mest åpenbare hullet i min artsliste nå for tida.

- Brungylt. Den eneste leppefisken jeg mangler. Om noen har tips på steder i nærheten av Bergen tar jeg gjerne imot.

- Ulke.

- En rognkjeks som ikke er i microklassen

- Havmus

Mellom og tungt kystmeite:
- Havål

- Piggskate eller annen skate

- Brosme

- Kveite

- Steinbit

- Hyse, en av de vanligere fiskene jeg mangler.

- Uer

Microfiske:

- Tangbrosme, hvilken som helst

- Alle slags små rakkere som ålekvabbe, hornkvabbe, dvergulke, panserulke, langebarn osv

Andre typer fiske:
- Sjøørret

- Havabbor

- Horngjel

- Sild

- Stripet pelamide. Vet dette er usannsynlig/vanskelig i Norge. Den ser bare utrolig kul og kjekk ut! Noe å sitte å drømme om når man fisker makrell.

 

Oppdaterer om videre fiske i år i denne tråden.

 

Endret av FiskerStavanger
Tjukk skrift på art nr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • FiskerStavanger changed the title to Mitt fiske i Stavanger og Bergen hittils i 2022
Den 4.7.2022 at 5.30, FiskerStavanger skrev:

Fisket i år begynte litt treigt. Men den siste måneden har det tatt seg veldig opp. Og jeg har i år fått fisket mye både i Bergen og Stavanger og har derfor fått prøve noen bra nye fiskeplasser. Og har mange plasser jeg kommer til å besøke når jeg får tid. Her er noe av de mest spennende fra fisketurene mine i år:

Året begynte med noen treige fisketurer på Nordnes og Bontelabo i Bergen. Disse ga stort sett småhvitting, småsei og sypiker. På Bontelabo fikk jeg noen få leppefisker. Noe som var litt uventa på vintertid. Kanskje fordi det er litt halvdypt der?
image.thumb.jpeg.957395ab99b8a50d684f3c496c700a31.jpeg

I Stavanger ble det noen fisketurer i Gandsfjorden, men her var det også ganske treigt. Men jeg fikk en liten berggylte fra Luravika-bryggene. På en tur på et sted jeg ikke vil røpe på Gandsfjorden slo ulykken til. Etter jeg satt søkke fast første gang og fikk rive det av hadde jeg strammet bremsen og glemte å løsne den igjen etterpå, På med nytt søkke og jeg fikk napp. Det var en forholdsvis liten torsk, sånn rundt en kilo anslagsvis. Men det var spennende da fisket hadde vært ganske treigt for min del. Når torsken nærmer seg overflaten blir det tyngre, og 2-3 meter fra overflaten sier det helt stopp. Søkket henger nå fast i en haug med fiskeline som har blitt dratt med opp. Det er for godt vikla inn til å ristes løs, og brygga ligger høyt over vannkanten. Uten å skjekke bremsen, og med litt adrenalin i kroppem drar jeg hardt, i håp om at søkket ryker av eller lina under løsner eller ryker slik at jeg får redda torsken. Istedenfor knekker stanga mi brått uten forvarsel. Jeg holder dette stedet hemmelig, slik at det skal få slippe flere spøkelsestakkel. Ligger en del skrot fra tidligere industri der jeg fiska. Så det i kombinasjon med fisking har nok skapt mye rot der nedi. Det er kanskje et ok fiskested sånn rent teoretisk. Men her har jeg nok ikke samvittighet til å gjøre mer bunnfiske igjen.
 

Uten stang klør det raskt i fingrene og jeg investerer i ny stang. Denne gangen en stang med kastevekt opp til 200g siden jeg hovedsaklig fisker med agn. På grunn av budsjett en relativt billig og tung stang fra kinetic.

Jeg er i Bergen igjen og får prøvd den ut på Bontelabo. En av de andre fiskerne er snill og skal vise meg rett teknikk når han får vite at jeg ikke har kasta med så tung stang før. Teknikken var tydeligvis bra. For det 100g tunge søkket forsvinner helt når han kaster. Det hadde aldri falt meg inn ting kunne ryke når man kaster, ikke bare når man setter seg fast eller får fisk. Og at 17kg halvt år gammelt multifilament ikke funker til et sånt kast. Fram til jeg fikk fiksa bedre line holdt jeg meg unna de tyngste søkkene og hardeste kastene. Men jeg fiska litt med et lettere søkke samme dag og fikk en liten lange, under kiloet som jeg slapp ut igjen. Den ble ikke dokumentert på grunn av manglende batteri.

Senere på våren blir det ennå en tur til Stavanger i midten av mai og noen fisketurer. I håp om at makrellen skulle kommet tidlig blir det en del forsøk med makrellhekle. Men den har rett og slett ikke kommet og jeg får bare små sei og lyr tross ganske mange fisketurer. Noe fiske etter leppefisk gir heller ikke noe særlig resultat. En tur på Hundvåg gir en mikrotorsk og litt småsei. På vei tilbake ser jeg en bitteliten svartkutling på grunna. Men har hverken agn eller liten krok.

image.thumb.jpeg.141d9cda1e2a5b9d3a9921d20f3cc172.jpeg

En tur på kaien utenfor Børevigå gir en torsk. Den var rundt minstemål, men jeg hadde ikke målebånd lett tilgjengelig og den fikk svømme videre.

image.thumb.jpeg.60141fe9bf92fa05242246dbd651ac8a.jpeg
Herfra kan fisket i år egentlig bare gå oppover og det gjorde det. Jeg og en kompis prøver oss en runde på ferjekaien på Salhus rett utenfor Bergen med makrell som agn. Vi fisker begge med agn ned mot dypet. Det blir bare smånapping. Men smånapping føltes litt anderledes en vanlig og jeg blir nysgjerrig og bytter til mindre krok for å se hva som napper. Nappingen fortsetter og jeg bytter til en ennå mindre krok. Husker ikke størrelsen, men en sånn som passer i munnen på en bergnebb. Nappingen roer seg ned og jeg får øye på leppefisk, iallefall blåstål og rødnebb på grunna. Men de er ikke grådige nok den dagen og tar ikke kroken og mister raskt interessen. Jeg går tilbake og fisker rett under brygga når det slår til ganske hardt. Og jeg får opp en ganske bra lyr på mellom 1 og 2 kg. Det var ganske morsomt å få en sånn fisk på nesten en mikrokrok når den store kroken, med stort agn på dypet ikke ga noe som helst den turen. Denne fisken ble ikke fotografert fordi vi begynte å få litt dårlig tid når jeg kroka den.

En tur på Solheimsviken i Bergen gir en liten berggylte.

image.thumb.jpeg.85b58323d6affabf574bdd7f9e1c61aa.jpegimage.thumb.jpeg.8d0658b14747f0be49bbc185ac88c89b.jpeg
Det blir mer fisking i Stavanger, og denne gangen er virkelig makrellen kommet. Og i år var makrellene større en i fjor! En tur på kaien utenfor

Børevigå i Stavanger gir meg 5 makrell mellom 500-700g. 3 av disse kom på samme hekle sammen med en halvkilos lyr. Da dro det godt.

image.thumb.jpeg.25d9a282d162d135434a27ed8dfc893e.jpeg
I håp om å flere av disse makrellene tok jeg meg en tur tilbake til samme sted dagen etterpå. Dette er fisketuren jeg skrev om her:


Kort oppsumert endte det med at jeg ikke fikk noe makrell. Men fikk art nr. 15, en bitteliten rognkjeks på pinne og friline!

 

image.jpeg.c4ec4a5587fd24e2d5371291a51be60d.jpeg


Dagen etterpå er jeg sulten etter mer fiske med små kroker etter nye arter og bestemmer meg for at jeg trenger en liten og lettere stang. Så jeg kjøper en svinbillig stang på jula bare for å ha noe lett. Den kommer med en kjempedårlig snelle som jeg pensjonerte noen uker senere, men det var ikke for snella jeg kjøpte den.


Det blir en fisketur med mikrokroker i samme strøk i Stavanger, denne gangen i viken mellom Jorenholmen og Oljemuseet. Jeg fisker med perler lagt opp i en rekke som en liten makk og en mikrokrok med en bitteliten rekebit på, med en liten stein som søkke en halv meter over kroken. Der kroker jeg art nr. 16! Grønngylt! Den vakre fisken får jeg mange flere av bare på samme fisketur og flere titalls av kommende ukene! Tross mye fiske etter leppefisk i Stavanger med små nok kroker i fjor fikk jeg den aldri. Men i fjor var det mange flere bergnebb. Kan det være slik at dette er en variasjon fra år til år? Eller er dette bare utslag av tilfeldigheter?

image.thumb.jpeg.481ad9d1355f3c3f44054e763fc65e8a.jpegimage.thumb.jpeg.030215063eb621f7b85aaef55ebc89a0.jpeg


Samme fisketur fikk jeg nesten en ny art. Jeg så noe som tilsynelatende fløt rundt i vannet der nede. Det så ut som tang og tare med sinn kamuflasje. Plutselig beveger det seg litt mer og kommer over kroken min. Jeg kjenner ingenting, men prøver å gjør et tilslag.  Da er det motstand med en gang og den begynner å svømme skikkelig slik jeg ser det er en flyndre. Jeg sveiver den inn. Men gjorde flere feil. Jeg brukte den billige snella, med en upresis brems som kom med mono med bruddstyrke på 3kg(!). Jeg hadde festa steinen som søkke mellom stanga og kroken med en ganske stygg improvisert knute som nok gjorde den lina ennå svakere. Og jeg hadde ikke håven klar. Jeg har flyndra oppe i overflaten med en hånd mens jeg bretter ut den teleskopiske håven. Da gjør flyndra et utras, bremsen gir den ikke noe særlig å gå på og lina ryker ved steinen. Jeg vet ikke hva art det var, kamuflasjen(som faktisk lurte meg først) så ut som en bit tang og tare som fløt rundt i vannet. Den var anslagsvis mellom 500-1000g.
 

Dagen kjører jeg en ny tur med mikrokroker. Jeg bestemmer meg får å gå til Banavigå. En grunn vik litt lengre øst fra der jeg fisket dagen før. Her har jeg gått tur(desverre uten stang) og sett store fine blåstål. Gangstien går på påler ute i det grunne vannet, og viken ligger i le fra vind og bølger. På vindstille soldager er det klare vannet som et akvarium med all slags leppefisk. Når jeg kommer inn til det innerste hjørnet av viken ser jeg min art nr. 17 på bunn. Flere svartkutlinger på bunn. Jeg bruker splitthagl istedenfor småstein denne gangen og slipper den agnet med en liten rekebit på mikrokrok. Men leppefiskene stimer som bare det og lar ikke agnet synke til bunn. Løsning blir å sette på litt flere splitthagl, fore med reker noen meter bort slik at leppefisken samles der istedenfor, og slippe agnet ned så fort som mulig. Svartkutlingen biter på og art nr. 17 er i boks. Jeg får også to til noen minutter senere.

image.thumb.jpeg.e1cf69f033a39e39c2e535558cd9bc03.jpegimage.thumb.jpeg.3fd1ea7f2fe84d6065669c9c055baeea.jpegimage.thumb.jpeg.9d0f6314ec431e3012e5ab903948f5e2.jpeg

Fornøyd vandrer jeg langs gangstien inn over viken og ser flere store og fine blåstål som patruljerer hver sin del av vika som har sand og grusbunn i midten og steiner inne i hjørnene. Jeg fisker med agn etter de store blåstålene, men de er svært lite interesserte. Derimot blir de veldig irritert når de mindre leppefiskene samler rundt agnet mitt. De kommer i en voldsom fart og jager bort de andre fiskene. De få gangene de smaker på agnet angriper de det ikke med noe særlig kraft og får ikke kroken i munnen. Men jeg får iallefall en god del grønngylt og en rødnebb. Jeg får øye på stedets lokale berggylte under en stein. Jeg lokker den og den kommer ut, jager vekk de små leppefiskene og tar agnet.

image.thumb.jpeg.dcc0b0275313176fede2fa4b77d2ba8a.jpegimage.thumb.jpeg.52d0af37aa9671dbc6d898db0f6800d5.jpegimage.thumb.jpeg.1bc2e1b085cf480f406e9078775a6876.jpegimage.thumb.jpeg.de9fada7d3f78c6bb55577486d90b041.jpeg

Senere drar turen til ennå en grunn vik i Stavanger. Svankevigå. Her har jeg sett og filmet en uidentifisert art(se egen tråd på artsidentifisering forum). Har også sett flyndre her. Nå var det noen store blåstål som patruljerte her. Men akkurat som på forrige sted bet de ikke. Bare jagde vekk annen fisk som samlet seg. Jeg fikk igjen noen grønngylt og en rødnebb. Jeg flytter meg titalls meter mot inngangen til viken, der det ligger noen store steiner fra noen utbyggninger. Og bytter til reke på jighode for å filtrere bort de små leppefiskene. Etter noen til forsøk på blåstålen får jeg øye på en berggylte som såvidt titter opp mellom steinene 1 meter foran beina på meg. Dingler jigghode-reka foran åpningen på steinene. Den kommer så vidt og tar grådig reka. Jeg har ikke noe stans å stoppe den før den fyker den i steinene igjen og har bremsen veldig løst for at den tynne lina ikke skal ryke. Men jeg drar så mye bremsen tillater og etter 1 minutt gir berggylta seg og kommer opp. Det var såvidt en pers med 750 og ..cm. Så vidt over forrige rekord. Men det var noe ekstra morsomt med å ta den på så grunt vann. Litt senere så jeg forøvrig en nålefisk for første gang med egne øyne svømme forbi mellom tangen og steinene på grunna. Usikker på art, men det var en av de større nålefiskene.

image.thumb.jpeg.438dbd2872d55e98d691904dcfbbc6c7.jpegimage.thumb.jpeg.53fa0d84c631b13f1ef0d6e83545e125.jpegimage.thumb.jpeg.e2fa4fb83726f59b1ade13334c4a57b4.jpeg

Angående blåstål som ikke biter. Jeg har jo ikke hatt problem med å få flere titalls blåstål til å bite før. Men da på 5-30 meters dyp, med andre ord ser jeg jo ikke hva som skjer på agnet slik jeg gjør her. Kan det være slik at de grunne stedene jeg har funnet er hvor blåstålen har sitt hjem, og at den går ut på dypere vann når den skal spise? Da de tross alt var veldig synlig territorielle. Berggyltene bet derimot begge gangene jeg så de komme ut fra sine stener på grunt vann. Er det flere av dere som har opplevd det samme med blåstål?

Dagen etterpå gikk turen til Breidvika, helt øst i Stavanger. Her fikk jeg igjen øye på kutlinger på grunna. Det ble svartkutling igjen. Jeg så også mindre og lysere kutlinger. Det var en utfordring da svartkutlingene var grådigere, men til slutt fikk jeg de små til å bite agnet før svartkutling. Art nr. 18 var også fikset, den minste arten hittils. Jeg er ganske sikker på at arten er sandkutling. Men om jeg har identifisert feil her så si ifra. Etter at jeg fikk kikka på referansebildene ser jeg at jeg burde hatt de i noe gjennomsiktig med vann for å få gode nok bilder. Slik at f.eks ryggfinnen hadde stått opp.

image.thumb.jpeg.5fa372310ce33c6979d7933d3afca42c.jpeg

image.thumb.jpeg.7f6867b5fc9bcc0ac070c32a670ce613.jpegimage.thumb.jpeg.ca2e63acebef9fecbd4dd51e34cd11ef.jpeg

Jeg tror også jeg ser noen sjøørret i vannet, en fisk jeg(kanskje) har sett noen ganger tidligere men aldri fått. Men de beveger en del på seg og jeg får de ikke. På innsiden av moloen får jeg igjen øye på en nålefisk som jeg denne gangen får filma, mindre en den forrige.

Helt utrolig rare greier. En gang i framtiden må jeg prøve å fiske målretta etter disse selv om det sikkert ikke er noe lett.

Det blir etterhvert ennå en tur til bryggene ved Luravika en fin sommerdag. Her er det flere andre fiskere den dagen også. Jeg kaster en stor reke ut langt med en stor sirkelkrok med den store stanga mi. Og fikser ett mindre agn på en liten krok som jeg fisker nærmere land rett ned fra brygga. Som en gjentagelse fra turen på Salhus så blir det store agnet liggende urørt. Turen føles ganske død. Jeg kjenner bare litt små leppefisk-napp, men ingen biter på. Så slår det til på den lille kroken. Det drar godt i den lille stanga og jeg er ganske nervøs. Jeg bruker nettopp snella som kom med 3kgs mono, fordi den andre snella mi er på kystmeitestanga. Men jeg får forsiktig dratt fisken opp, og så bortover til steinene der jeg får hjelp til å håve den. Og det ble en fin torsk på 1,9 kg og 57cm! Turen ga også en fin blåstål! Det større agnet ble stående urørt.

image.thumb.jpeg.3f0334f2714b8590b1e2e9e56fc13b58.jpegimage.thumb.jpeg.c15dd459946cba1ed2d8d09f347836e9.jpegimage.thumb.jpeg.24c22047d82e90b5eab493017e0b8b3c.jpeg

Etter det blir det en kystmeite-tur ut i Øygarden. Jeg geolokaliserer en fiskeplass fra noe jeg fant på nett. Derfor skal jeg ikke si noe mer presist hvor i Øygarden det er. Turen gir desverre ikke noe resultat bortsett fra sypiker og mikrolyr. Men det er nok flaksen, tidspunktet og metoden det sto på, ikke plassen! Det blir nok flere turer ut til Øygarden framover.


Dette store hullet i min artsliste er flatfisker. Her har jeg bare sandflyndre som jeg har registrert. Derfor prøver jeg meg en tur på Solheimsviken i Bergen der det er en relativt flat sandbunn mot midten av viken. Med et takkel med perler, spinnerblad, liten krok og glidebom. Med en liten rekebit. Jeg prøver å fiske både litt aktivt og passivt med det, men det blir ingen flyndre. Derimot dukker det opp art nr. 19! En knurr! Den var kroka dypt, så jeg fikk ta livet av den og ta den med hjem. Den hadde mange og vondere pigger enn jeg hadde venta og kunne bruke de. En annen uventa ting med den var mengde slim den lille fiskene kunne lage når den skulle renses og fileteres. Turen ga også en forholdsvis liten berggylte og en grønngylt.

image.thumb.jpeg.69f607e7266343dde6cfa6734277757a.jpegimage.thumb.jpeg.6c075b1a852f42e9b7612616bde355a9.jpeg

Ellers fikk jeg pensjonert drittsnella med 3kgs mono og håpløs brems. Jeg kjøpte en skaffa en ny snelle med baitrunner funksjon til kystmeite stanga, og har nedgradert haspelsnella fra den ødelagte stanga til den nye lille billigstanga. Med 0.38mm multifilament til den store og 0.20mm multifilament til den lille. Samt gått til innkjøp av 0.7mm mono til bruk som fortom for lange kast med skikkelig agn og tyngre søkke.


Men det tyngste kystmeite fikk vente når det var 28 grader og sol. Den siste turen(med resultat) var en tur på Skuteviken i Bergen, der bading og fisking ble kombinert med venner på en varm sommerdag. Her var det steinete bunn de første 5-10 metrene før det gikk over til myk bunn. I tillegg var det godt med gjemmesteder i sjøbodene til venstre som sto på stolper med vann under seg. Jeg hadde kasta ut et halvstort agn med den store stanga. Men mest var jeg interessert i å fiske med den lille stanga med reke. Der steinbunnen møter mykbunnen, mot hjørnet av sjøboden. Jeg insisterte på at her finnes det en stor berggylte, alt var bare rett for det. Det ble en del smånapping og en liten lyr. Etter en time slutta smånappingen en liten stund. Så slo det til, med skikkelig kraft. Opp kommer en skikkelig berggylte som ble målt til 1kg og rqcm. Etter to tidligere pers i 700-grams tallene var selvfølgelig 1kg et naturlig mål. Da var det neste for godt til å være sant når jeg målte den. Vekten, som runder til 2 desimaler bak kiloet tar jo som vanlig noen sekunder å peile seg inn. Det og den gikk 0.98... 0.99... 1.00. Og stoppa der. En liten rapport om hvordan denne berggylta ble til ceviche kan dere lese her:

image.thumb.jpeg.044919de7437a50fd9961c337d5b6517.jpegimage.thumb.jpeg.99dacb6bd293d1faa7b0a48d096d1e33.jpegimage.thumb.jpeg.220f1ff09f840cdffce4f7b2363049f6.jpegimage.thumb.jpeg.2f0edf395a4c7e717b0197788c50c454.jpeg

Opphenger med littegran bling og en rekebit. Funker utmerka så lenge berggylta er der man fisker.


Det var det mest spennende fra fisket hittils i år! Mine viktigste mål framover er:

Lettere kystmeite:
- Flere flatfisk som rødspette, piggvar, skrubbe osv. Det mest åpenbare hullet i min artsliste nå for tida.

- Brungylt. Den eneste leppefisken jeg mangler. Om noen har tips på steder i nærheten av Bergen tar jeg gjerne imot.

- Ulke.

- En rognkjeks som ikke er i microklassen

- Havmus

Mellom og tungt kystmeite:
- Havål

- Piggskate eller annen skate

- Brosme

- Kveite

- Steinbit

- Hyse, en av de vanligere fiskene jeg mangler.

- Uer

Microfiske:

- Tangbrosme, hvilken som helst

- Alle slags små rakkere som ålekvabbe, hornkvabbe, dvergulke, panserulke, langebarn osv

Andre typer fiske:
- Sjøørret

- Havabbor

- Horngjel

- Sild

- Stripet pelamide. Vet dette er usannsynlig/vanskelig i Norge. Den ser bare utrolig kul og kjekk ut! Noe å sitte å drømme om når man fisker makrell.

 

Oppdaterer om videre fiske i år i denne tråden.

 

Ikke skjønner jeg hvorfor hele tråden din kommer i svaret, men men. 

Gøy å lese hvordan du står på. Og fisk får du jo. 

Flyndra med kamuflasjen er sannsynligvis lomre. 

Og når det gjelder flyndre er skuteviken et godt sted. 6erkrok med 5-7 cm tynn makrellstrimmel og så vil det ikke vare så fryktelig lenge før du har glassvar og skrubbe, mm

Blåståloppførselen er knyttet til gyting, de gir seg snart. 

Brungylt er kule. De safeste plassene i Bergen er Nordnes og kvarven. Begge plassene tester du deg utover, og når bergnebbene slutter å bite og før sypikene tar over er spotten. Normalt er det ca 10 meter ut på kvarven og rundt 15 på Nordnes. 

Jeg venter også på pelamiden som bifangst 

Du nevner også masse annet, men jeg har ikke lyst til å ødelegge moroa for deg med å fortelle for mye. 

Du glemte å nevne st Peters fisk. Den finnes nært Bergen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips!

I kveld ble det min første fisketur og første art i ferskvann. Det ble en tur i regnet på Solheimsvatnet. Målet for turen var abbor, selv om det står på nett at det også finnes gjedde og bittelitt ørret der.

Jeg fisket med en liten neongrønn jig på en texas-rig. 

Jeg begynte først å fiske på vestsiden av vannet der det er noenlunde dypt. Uten resultat. Jeg går bort til den innerste viken sør i vannet, fisker litt bortover på østsiden av vannet der det er grunnere. Der kjenner jeg to forskiktige napp, og så biter den.

Art nr. 20 og første ferskvannsart er på plass. En liten abbor på 20cm.

IMG_20220706_215254.thumb.jpg.78a4d87f87b61f8decdf2f1f09d28835.jpgIMG_20220706_215359.thumb.jpg.e959a27a04fde1ecb4488fe1909f6e41.jpgIMG_20220706_215431.thumb.jpg.8c89350672ab511a05de7881dd70a954.jpg

Fint var det også, mitt mellom Ulriken og Løvstakken med regnskyer på toppen. Men når jeg skulle ta stemningsbilde gikk jeg tom for strøm.

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ølgylt skrev:

Jeg venter også på pelamiden som bifangst 

Dere får drømme om et slikt flak som kom inn Oslofjorden i 2015 (var det vel?). Da valfartet om lag alt som kunne krype og gå av seriøse artsfiskere i Norge til Bunnefjorden, og mange av dem lykkes også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.7.2022 at 22.39, Ølgylt skrev:

 

En tur på Nordnes. Før det begynte å bli kveld forsøkte jeg etter tips fra Ølgylt å fiske etter brungylt. Det var uten hell. Det var mye strøm, men for en gangs skyld dro strømmen alt ut mot dypet heller enn grunna. Det bobla også noe som kom fra et rør. Kanskje er det noe fra akvariet? 

IMG_20220707_203827.thumb.jpg.1431cf71612344f6a4e3d6e6489c4b51.jpg

IMG_20220707_200736.thumb.jpg.159a6e4fb70197817bd5febd8aa8e502.jpg

Det ble ingen brungylt, men det ble mange sypiker. I tillegg fikk jeg en fin rødnebb og den blåeste blåstålen jeg noensinne har fått. 

IMG_20220707_183544_1.thumb.jpg.da55123bd48de9612cac52f0bab53fae.jpgIMG_20220707_184443.thumb.jpg.f9793a86665c21855eda59af4695501a.jpgIMG_20220707_190025_1.thumb.jpg.64779d8bfac81817810050ede96f6477.jpg

Det begynte å mørkne og jeg godtok at idag ble det ingen brungylt.

Jeg tok fram makrellheklet og fisket en del små lyr og sei og fikk til slutt også en makrell. Agn var i boks.

IMG_20220707_195701.thumb.jpg.6019cb89e01a56c0c3c3a6fab1fa3fce.jpg

Jeg finner fram et enkelt kystmeite-takkel, fester en kvart makrellfile med agntråd på kroken og kaster. Nå har jeg nemlig fått lært meg å bruke skikkelig fortom slik jeg kan kaste tunge agn. Det er brått dypt der jeg kaster.

IMG_20220707_195951.thumb.jpg.94434c6ba2f01d8b81933124543eb29e.jpgIMG_20220707_203733.thumb.jpg.67ab524ac41c0a3b150ee67a53010cc3.jpg

Når jeg kjenner på agnet etter en stund føles det som jeg sitter litt fast, men jeg får det løs relativt lett når jeg drar. Jeg drar det opp og ser at knuten till kroken har sklidd opp. Går utifra at den knuten jeg har brukt ikke funker så bra med så tjukk sene.

Jeg fikser et nytt takkel med bedre sikra krok og kaster ut et nytt agn. Etter ca en halvtime begynner det å nappe ganske skikkelig. Jeg kjenner etter fisk og kjenner at jeg har noe ok! Opp drar jeg en grei liten lange! 1,27 kg og 61cm. Og i munnen dens er en liten overraskelse, der sitter det to kroker! Den jeg først mista og den jeg brukte nå. Ingen utstyr mista idag, sånn teknisk sett, men en liten lærdom om knuter. Neste gang er det jo ikke sannsynlig at man har samme flaks og får reddet(som mat) samme fisk.

IMG_20220707_215611.thumb.jpg.4c16c635c6342c47ed2d600c0b450614.jpgIMG_20220707_215717.thumb.jpg.413d3ba82c2348e50de3a67fdb11a9fe.jpg

Hvem visste man kunne lære en lange å gjøre apport! Det sto en fin stol på fiskestedet og langen fikk vile og nyte utsikten mot Laksevåg mens jeg pakket sammen for kvelden.

IMG_20220707_215809_1.thumb.jpg.c0bec11e1c3261692657116401394125.jpgIMG_20220707_215850.thumb.jpg.2a2b8eb3bad9a54c75c3968cfa46376d.jpg

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. 

Ja det er avløp fra akvariet. 

Pussig at det ikke kom noen hågjel, men kanskje du ikke ble så sent. 

Med middels lemp når du til ca 70 meters dyp, og noen ganger har det vært nødvendig å komme noen meter til. Svarthåen feks har en terskel der den sjelden går over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur til skuteviken. Jeg begynte med litt mikrofiske i skuteviken i Bergen med krokstørrelse 14 og rekefragment .

IMG_20220711_191032_1.thumb.jpg.cf21930e0ea926f25181fa4b7b0dd0b9.jpg

Etter å ha blitt plaget av bergnebb og grønngylt, fant jeg et sted de ikke var så tilstedeværende, med en del stein og tang. Disse små leppefiskene oppleves som store skumle rovdyr som man må gjemme seg for. Man opplever rett og slett å være et byttedyr, ikke bare jegerrollen man er vant til som fisker. Jeg ser det jeg tror er tangkutlinger. Men bølger fra båttrafikk skaper for mye bevegelse på grunna og agnet flyter for mye inn og ut. Jeg fisker heller mellom noen steiner der vannet er litt roligere. Plutselig tar noe agmet uten at jeg ser og drar det en meter bort før kroken løsner. Jeg prøver å lokke den igjen. Og ser fisken i vannet, en mørk mønstrete skikkelse beveger seg tilbake til steinen. Jeg får agnet under steinen og fisken biter igjen.

Art nr. 21! Tangkvabbe! 

Jeg slet litt med å identifisere den. Trodde først det var en ålekvabbe, men noe med formen på hodet og lengden føltes ikke helt rett. Fant ut at det finnes noe som heter tangkvabbe og kjennetegnet og utseende stemte godt. Fikk det også bekrefta her på forum.

IMG_20220711_163341.thumb.jpg.470c6c614c607a5e7d880a7a95a942ec.jpgIMG_20220711_163546.thumb.jpg.a2b483597a6668732c423dffc01e8a1e.jpgIMG_20220711_163819.thumb.jpg.6d4aab303a3ac17c54d1ca4fc33e69ae.jpg

En utrolig fin og morsom liten fisk. Den ser nesten ut som en bitteliten steinbit. Av alle artene jeg har tatt, er nok dette den sjeldneste(ifølge statistikk fra artsfiske.no).

Etterpå prøvde jeg meg med et flyndretakkel i skuteviken. Det ga bare veldig mye leppefisk istedenfor. Etter en stund fikk jeg slutte, fordi glidebom pluss grådige leppefisker resulterte i for mange dype krokinger. De er fine i sola da, slm alltid!

IMG_20220711_180623.thumb.jpg.5c7483419581d9f75fe1e2bf82aef51c.jpgIMG_20220711_181536.thumb.jpg.30256ae0225afd11fc05f281409d92d2.jpgIMG_20220711_184019.thumb.jpg.d5f768f0b367fa2979976967d20741bb.jpgIMG_20220711_195408.thumb.jpg.3ed199cb82e480fd39a7a945b940e492.jpg

Dagen etter ble jeg invitert med på ormhilleren. En utrolig fin fiskeplass. Det ble to små lyr på meg. Ellers den klassiske fortellingen "Jeg hadde en stor en som kom unna!". Den bet gjennom lina på opphengeren. Jeg får huske å sette på en lightsleeve neste gang. Han jeg fisket med fikk både lyr, makrell, hyse og hågjel.

IMG_20220712_214428.thumb.jpg.a973b489ea2c048a5889a6104e101833.jpg

Her blir det mer fisking i framtiden!

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult med tangkvabbe i Skuteviken! Gratulerer med ny art!

 

Ormhilleren er aldri feil. Selv når jeg blanker (som skjer) eller opplever krabbehelvete (som definitivt skjer), synes jeg alltid det er verd turen. Godt for sjelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det går mye i lange for tiden.

Nordnes ga ennå en lange på 1,25kg. En gjentagelse av min lille rare tendens i det siste, der den største fisken igjen tok det lille agnet på den lille stanga.

IMG_20220717_221644.thumb.jpg.6629d51cd2f3c6d866f255f2addbc591.jpg

Noen dager senere ble det en tur til en fin kai for kystmeite. Her finnes det mange spennende arter har jeg hørt, men av alle artene er en det en som vil være sentrum for oppmerksomheten på dette stedet, en vakker langhåret hvit katt. Dette bør være nok for en del å kjenne igjen dette stedet.IMG_20220722_190740.thumb.jpg.091153d530c508955fbbcd5cac660f94.jpgIMG_20220722_200801_1.thumb.jpg.2a18a5db2e1b90134be23148a157dfb1.jpgIMG_20220722_180737.thumb.jpg.dad2eb3a6c8086460ff3edb2eece48e9.jpg

Om jeg hadde fått døpt den hadde jeg kalt den "Havpus"

Og mer lange. Denne gangen en liten pers, 70cm og 1,9kg. Fisket også med mindre krok fra dypet, og opp mot fjellsiden i håp om å finne noen nye eller spennende arter. Men det var bare sypiker i å få med den idag.

IMG_20220722_172620.thumb.jpg.7182e756891b69c172aae85d4a223fba.jpg

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havpus liker fisken sin filetert og helst kuttet i små biter! :D

Sykkelpumper og brunsnegler er vel det jeg får mest av på den plassen der, men lusuer dukker veldig ofte opp også. Tok en havmus der en gang på lett stang med 60g søkke og krok str 6!

Gøy å følge med på utfluktene dine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lady Knurr skrev:

Havpus liker fisken sin filetert og helst kuttet i små biter! :D

Må si at denne er mye mer veloppdratt en andre faste katter jeg har møtt på populære fiskesteder. Men den så litt sint ut av at jeg kasta sypiker ut igjen.

IMG_20211110_112825.thumb.jpg.fef198a2512fa5d45502eff17ec11d2a.jpg

Denne har fast plass på Bjergsted i Stavanger. Den lar ikke en bøtte, pose eller halvåpen sekk stå i fred. Den vet hvor du har blindsoner og sniker seg konstant nærmere.

En gang hadde jeg en berggylte jeg skulle ta med hjem foran, mellom beina på meg når jeg fiska. Her er det jo sånne dekk foran langs kaien. Plutselig kommer det en pote under bjelken og setter klørene i fisken og drar den under. Jeg prøver å holde i mot, men den har et godt grep og jeg stikker meg på berggylta. Men den gjør som den pleier å gjøre hvis man faktisk gir den noe. Leker med maten i 10 sekunder, og kommer tilbake å prøver å stjele mer.

17 timer siden, Lady Knurr skrev:

Sykkelpumper og brunsnegler er vel det jeg får mest av på den plassen der, men lusuer dukker veldig ofte opp også. Tok en havmus der en gang på lett stang med 60g søkke og krok str 6!

Både brunsnegle, havmus og lusuer mangler på artslista! Så det skal bli flere turer her.

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mer fiske i Stavanger!

De første turene ble med små kroker rundt øst i Stavanger på grunt vann. Her ble det en del leppefisk og en svartkutling. Det å kunne se fisken ta agnet og sette et presist tilslag var ganske morsomt, og lærerikt.

IMG_20220730_135648.thumb.jpg.e1a7018e68a4a4ec1d54ae72bf521689.jpgIMG_20220730_145355.thumb.jpg.b04bddb363c14379825395c395434b88.jpg

Jeg prøvde meg på litt dypere og flatere bunn når jeg kom til Siriskjeret. Her fikk jeg en liten sykkelpumpe. Bitteliten, men min første lange i Stavanger by.

IMG_20220730_161422.thumb.jpg.4090f5335a6058c4961c24436c7361b2.jpg

En senere tur blir til Grasholmen, her er det tatt mange arter har jeg sett på nett. Når jeg vandrer langs småbåthavnen en klar dag ser jeg hvorfor. Her er det fullt av liv. Blant annet ser jeg stor torsk flere ganger helt oppi grunna. Jeg kaster agn på liten krok i sundet under bybroa i håp om å få flyndre. Men jeg får mest leppefisk og småtorsk.

IMG_20220801_153828.thumb.jpg.19fa76a48db55f428144a6a6d52b6fa8.jpg

Jeg går tilbake langs bryggene og ser igjen torsk svømme rundt og prøcer å lokke den med agn. Men den forsvinner ut av syne. Jeg plasserer meg lengre ut i havna og slipper ned agnet. Jeg får noen voldsomme napp, det vil si, 1 sekund med tung kamp før det slipper. Jeg bytter til str 6/0 sirkelkrok og hel reke.

IMG_20220801_171546.thumb.jpg.9fb241a888c7f3976850b8a24c7d118f.jpg

Jeg får en sandflyndre selv om kroken var stor. Jeg slipper den ut og fortsetter å lete etter den store fisken. Neste store napp slutter ikke. Etter en morsom kamp kommer en 2kg torsk opp av byfjorden. Jeg tror det er mer mat for de rundt dette området i byfjorden, den hadde blant annet flere fine små skjell i magen.

IMG_20220801_172426.thumb.jpg.6186f86393e392122db7e2a99ff78350.jpg

IMG_20220801_182605.thumb.jpg.a8c14a93ba07e72ef9068f68207165c7.jpg

For å prøve å krysse av flere arter investerer jeg i en hodelykt. Jeg gikk noen natturer i småbåthavnene på Grasholmen og Hillevågsvatnet. Jeg fikk se mye liv. Store hummer. Store sovende berggylter. Jeg så ål to ganger, tror det var vanlig ål så de fikk ligge i fred. Jeg så to flyndrer men begge ble skremt vekk når jeg prøvde å lokke med agnet. En fisk med lang ryggfinne(kanskje tangbrosme eller ålekvabbe?) dro raskt under en sten når lyset mitt kom. Den lot seg ikke lokke ut. Jeg tror gulp-agnet jeg kjøpte var feil type, da de ikke hadde den vanlige sandormtypen. Reke burde jeg nok heller brukt og.

Her er en av de store berggyltene.

IMG_20220804_015129.thumb.jpg.6be37a47c8446aac6a004f369b44e370.jpg

Det blir en tur på et bra sted på bratte svaberg ved Tananger. Stedet er bra forstår jeg, men jeg mista noen søkker mens jeg lærte meg hvor man satt seg fast og ikke. Det lå også en del bøyer der ute, fra teiner eller noe, så det var litt begrenset med hvor jeg kunne kaste. Turen ga derfor ikke mer en en rødnebb og en minitorsk. Fint var det iallefall, med utsikt til Danmarksbåten!

IMG_20220806_214239.thumb.jpg.78e5a08a70e84a2374085b8bd2a95e4a.jpg

IMG_20220806_190623.thumb.jpg.746ca5e051f11cec9b952aa9f842b8d6.jpgIMG_20220806_210043.thumb.jpg.f2dc639312202cc59ea095befadde35f.jpg

IMG_20220806_210634.thumb.jpg.e7469d9d53c3847ce0ea0a5d04a9cdad.jpg

Neste tur går til et bra sted i byøyene jeg har blitt tipsa om tidligere. Her er det brått dypt til 50-65 meter og det flater rett ut. Skjeldent dypt for området.

IMG_20220810_204819.thumb.jpg.2cc12a35f22c403e1905a4ae49724f06.jpg

Det blir ingen storfisk denne turen. Men jeg liker som regel alltid å kaste ut en liten krok også. Og dette ga uttelling. Art nr. 22 bet nesten med en gang. Brungylt! 3stk etter hvert. En art jeg har leitet etter en stund nå. Jeg var litt i tvil først, de hadde nesten ikke svart flekk hverken framme eller bak på ryggfinnene. To av dem var bare svakt mørkere bak. Det var dette jeg var forberedt på å  se etter. Jeg studerte bilder på nett og så at den svarte flekken ikke er like synlige på alle. Og så andre tegn som gikk igjen, som de vite flekkene på siden, en tydelig sidelinje og en litt utstikkende munn. Dette var ikke bergnebb, nei.

IMG_20220810_211426.thumb.jpg.f26aefe42672eba253376c0b35cdbeb4.jpgIMG_20220810_211240.thumb.jpg.b793f3b51df922fd36282ca44f936c6e.jpg

IMG_20220810_195840.thumb.jpg.f617dc08b7b97b2e3d421f10ab0ca30f.jpg

IMG_20220810_214730.thumb.jpg.8933a10f357445bb8e6db5871d44c0d3.jpg

IMG_20220810_211443.thumb.jpg.b1ef4c420f9cdf53cf155f8e6f83919c.jpg

Til slutt sto månen opp over Hommersåk og det var på tide å dra hjem.IMG_20220810_222030.thumb.jpg.78050828e8f32bbb8e79b0425f8414f2.jpg

 

Endret av FiskerStavanger
Blandet krokstørrelse 6 og 6/0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketur til en molo ved Vardeneset. Ut mot sandbunn på ca 20 meters dyp i håp om å få flyndrer og annet. Med glidende takkel og gulp-makk.

Det napper raskt på første kast. Det var ingen flyndre men Art nr. 23 ! Vanlig fløyfisk, en hunn.IMG_20220811_181242.thumb.jpg.2ba175b681d63ec766b4d169d4336118.jpg

IMG_20220811_181335.thumb.jpg.d19b3c5713a0d50f5fe692e0713a0f1b.jpg

Veldig kult, selv om en hann også hadde vært kjekt. Morsomt når man får nye arter litt sånn uten å vente akkurat den arten. 

Andre fangster denne turen var en sandflyndre, min andre knurr, en berggylte, to blåstål og veldig mange rødnebb.

IMG_20220811_192334.thumb.jpg.5fcf83252cf0ffd913dc27341d9fadb7.jpg

IMG_20220811_203939.thumb.jpg.3def0d0737dac418345a0729b8b463b9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det har blitt retur til to bra steder for kystmeite fra tidligere uker. Tilbake til stedet i Byøyene der det er ganske dypt.
Jeg kom med reker, men fisket noen makrell underveis som ble agn for denne og neste tur.
IMG_20220822_165954.thumb.jpg.56d6aa45990d1c6d2b4b9bf9ad9259f8.jpg
Med makrell på kroken og selvlysende slange ble det to hågjel. Mine første hågjel tatt i dagslys. Veldig kult å se de slik.

IMG_20220822_181559.thumb.jpg.42be67d9711377d61a079ebb0508d78c.jpg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ampullae_of_Lorenzini

Synlig her:

IMG_20220822_193750.thumb.jpg.8588f7f2cffadb5e10a313d53b6960c9.jpg

Den ene svømte rundt nær land ett minutt etter jeg slapp ut den. Akkurat som om den var nysgjerrig eller noe. Der var den ganske flott og jeg fikk filma.

Tilbake til Tananger. Denne gangen ble det en to kilos lange. 

IMG_20220827_175701.thumb.jpg.8fa87b23e3133b05e71f9200fafa679d.jpgIMG_20220823_204228.thumb.jpg.5c34299a8aff11b6a6ef053b890ef381.jpg

Kikkfisket gir uttelling! Etter noen turer der jeg bare har fått sett på fisker og skremt bort noen flyndrer har kikkfisket gitt noen nye arter. På en tur til Breidvika øst i Stavanger får jeg øye på en flyndre. Denne gangen tar den agnet. Det var morsomt å se hvordan man ser på gjellene når den åpner munnen for å ta agnet. Opp fikk jeg den og fotografert den. Jeg så at dette var ikke en sandflyndre, dette var Art nr. 24! Skrubbe! IMG_20220821_230258.thumb.jpg.9fbc2977e946b111de238e46a4979114.jpgIMG_20220821_230320.thumb.jpg.97d4668ca56a11ab9a4f3ea056584528.jpgEllers så jeg igjen en del ål. Virker som det er en del av disse i småbåthavner rundt om kring. De får selvfølgelig være i fred. Senere samme kveld går jeg til en bitteliten sandstrand i området og her ser jeg en liten krabat i vannet. Den tok agnet med en gang det ble presentert foran den. Opp kommer Art nr. 25, vanlig ulke! Ikke noe stort individ, men ikke dvergulke heller etter kjennetegnene.

IMG_20220821_234426.thumb.jpg.0d9eadd0c7df594a6da259ea971d8b3d.jpgIMG_20220821_234625.thumb.jpg.b4f087b342983b68fa2839cee3ce0b26.jpg

Her sitter den etter jeg slapp ut den igjen, som en illustrasjon på hvordan den så ut i vannet når jeg tok den.

IMG_20220821_234709.thumb.jpg.598fcec986aa490d5cb1d1561db2aaea.jpg

Senere går turen til Sølyst og Grasholmen. Her har jeg tidligere sett flere arter jeg ikke har fått. En avlang fisk som enten var ålekvabbe eller noen tangbrosme. Slet med å lokke den tilbake etter jeg skremte den med lyset. Små flyndrer som ligger sidelengs på steinene, kanskje hårvar. Og to andre flyndrer. Denne gangen fant jeg ikke igjen den avlange fisken. Men jeg ser en liten fisk som lignet på ulken jeg tok tidligere. Men mindre. Det tok noen forsøk, da småseien prøvde å ta agnet og irriterte den. Men den tok til slutt når jeg slapp det litt raskt ned rett foran munnen på den. Det var Art nr. 26! Dvergulke! Fant flere og det ble totalt 3 stk på turen. Den avbildede hadde veldig fin blågrønn kjeft.

IMG_20220826_231803.thumb.jpg.a49b7cf4490a8a3857594f3efe79e3aa.jpgIMG_20220826_231817.thumb.jpg.d64d226fe7007d05215f54d81b9259f6.jpg

Senere så jeg igjen litt mønstrete flyndre jeg tror var hårvar som lå på steinene. Men igjen ble den bare skremt vekk.

Men, er fornøyd med å ha krysset flere ønskearter av listen, med flere nye arter innenfor rekkevidde!

 

 

 

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

I september og oktober ble det ikke så mye fiske. Og en del av de turene var uten resultat å skryte av.

Nylig ble jeg invitert med av noen venner til tur for å prøve oss på gjedde. Vi dro opp til Grimevatnet utenfor Bergen og fisket med jigger, sluker og spinnere. Uten et eneste tegn til liv. Men utrolig fint var det der:20221126_144111.thumb.jpg.f0fee6e4d30741c0b04782e95a216883.jpg

Etter noen turer uten resultat tok vi en tur inn til Bontelabo for kystmeite der jeg er mer i mitt rette element. Og etter 5 minutter hadde jeg en liten lange på 1,4 kilo og kameraten min fikk seg en smålyr.

 20221126_182105.thumb.jpg.ba555a47c7d93d101165e1de397b6fbf.jpg20221126_174521.thumb.jpg.e5d3c086155dfd8370de27715dc196db.jpg

Noen dager dro vi til et område rundt Sandviken for mer kystmeite. Jeg fisket med store makrellagn. Og her også kom langen etter 5 minutter. Denne gangen på 2,2 kilo, en forsiktig forbedring av persen. Men langen ble på ingen måte dagens høydepunkt!

20221129_154308.thumb.jpg.dedbf21c81ea0d1bf6007df0909b8c9e.jpg

En kompis fisket med mindre kroker(2/0) og når det begynte å bli mørkt så bet det. Det var noe litt tungt mente han. Og opp kom en havmus på 1,5 kilo!received_521300076592003.thumb.jpeg.d1db006f9b1485cb8b1107aef982bbc3.jpeg

received_1194204571520922.thumb.jpeg.859919e9f9da1b30cea0c460babfbae8.jpeg

En utrolig vakker fisk! Det var morsomt å se den i virkeligheten! Selv om jeg var misunnelig da jeg selv har prøvd meg etter denne mer og mindre målrettet mange ganger. Jeg ønsket meg selvfølgelig en selv om byttet raskt til mindre kroker og tynnere makrellstrimler. Det napper med jevne mellomrom i stangen min, men jeg får ikke til å sette kroken i noen fisk med det første. Kameraten min får enda en fisk. Denne gangen en fin hågjel.

'received_551038909691973.thumb.jpeg.7e0cb75f93b1f0a0fd288f11e87d4d44.jpeg

Til slutt, mens vi tenker på når det er på tide å gå hjem sitter den for meg også! Havmus!!! Art nr. 27! Selv om den bare er 0,8kg så er jeg svært fornøyd med å bare få arten og en morsom fisketur. Dette stedet skal vi nok tilbake til!

20221129_190528.thumb.jpg.b10e08b7af562a9089dcd92fa4800bc0.jpg

 

 

 

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.