Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblerstørrelse trolling/dorging


Wgurra
 Share

Recommended Posts

Hei! 
 

Jeg er ny her på forumet og har noen spørsmål gjeldende wobblerstørrelse ved trolling i sjø med stor ørret.

Jeg var og fisket i forrige helg, dorget da med en Prey target 11cm - 15g og fikk noen ørreter i størrelsen 300-1000g

Jeg ønsker å dorge litt mer på dypet neste gang jeg besøker sjøen og det skal tydeligvis finnes ørret opp til over 10kg. Jeg foretrekker å ikke bruke paravan eller lignende, så jeg kjøpte de følgende to slukene:

https://www.skittfiske.no/rapala/217664/rapala-down-deep-husky-jerk
 

https://www.skittfiske.no/rapala/230712/rapala-deep-tail-dancer-11cm-bfl-22g
 

Det andre sluket er på papiret like langt som prey target wobbleren jeg brukte, mens det første er 3cm lengre. Men jeg synes de er veldig mye større i virkeligheten («dybde skjeen» frem er veldig lang)

Jeg lurer nå på, er disse for store til å bruke for å fiske ørret/røye på 1-10kg?
 

Jeg regner selvfølgelig ikke med at jeg noen gang kommer til å være så heldig at jeg fanger noe over 3 kilo haha.. Men uansett :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor ørret har nok ingenting imot å spise en fisk på 14cm, så ikke bekymre deg for å ha for stor sluk.

 

Hvis du ikke får fisk på de dyptgående wobblerene kan du prøve "vanlig" wobbler eller sluk med litt bly en stanglenge foran sluken. En vanlig wobbler har en annen type gange i vannet i en dyptgående, så det kan være lurt å forsøke litt ymse metoder for å lure fisken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Er ikke noen troller selv, men det er lettere for de å gi deg relevante tips hvis du nevner hvor du fisker.

Hemmelighold har lite for seg for denne typen fiske

Hei og takk for svar

Det var ikke meningen å hemmeligholde noe, sjøen jeg fisket i er Skogseidvatnet, det var et stort og fint vann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FatCat skrev:

En stor ørret har nok ingenting imot å spise en fisk på 14cm, så ikke bekymre deg for å ha for stor sluk.

 

Hvis du ikke får fisk på de dyptgående wobblerene kan du prøve "vanlig" wobbler eller sluk med litt bly en stanglenge foran sluken. En vanlig wobbler har en annen type gange i vannet i en dyptgående, så det kan være lurt å forsøke litt ymse metoder for å lure fisken. 

Hei og tusen takk for svar

Herlig å høre, da kjører jeg på! Takk for tipset. Jeg skal prøve å kjøre blyvarianten dersom det ikke hugger på de dypgående wobblerene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.