Gå til innhold
Fiskersiden

Hva feiler denne ørreten?


Jorskjer
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kommet hjem fra en mer eller mindre vellykket fisketur, men én av ørretene jeg fikk skilte seg fra de andre. 

Før jeg sløyde den, så den egentlig helt alminnelig ut - 8-9 hekto og trill rund. Utifra hodestørrelsen så det ut til å være en nokså gammel fisk. 

Når jeg åpnet fisken var buken stappfull av det som ser ut som små kuler, både i bukhinnen og rundt innvollene. Noen som har sett noe lignende, og vet hva det er? Ørret full av kreft? 

IMG_20220727_222850.jpg

IMG_20220727_222530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke 100% sikker, men dette ser ut som cyster med larver av fiskandmark eller måkemark. Ørret er mellomvert for disse bendelmarkene, og sluttvert er fugler og pattedyr. Derfor må man ALDRI spise rå ørret infisert med disse parasittene. Parasittene dør ved varmebehandling, og hvis jeg får en fisk med et par slike cyster pleier jeg å spise den etter grundig varmebehandling. Men det spørs hvor appetittvekkende en så infisert fisk er. Hvis den ikke spises bør slik fisk destrueres, slik at ikke fugler eller pattedyr får de i seg, og man bidrar til å opprettholde syklusen til parasitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.