Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskemetoder på sommer/høst


FatCat
 Share

Recommended Posts

God dag folkens:) I det siste har jeg slitt med å få fisk på noen vann jeg tidligere har fått uten større problem. Været er varmt, og vannet er også varmt, så jeg mistenker ørreten ikke er helt i slaget for å gå etter sluk/spinner/wobbler. Jeg ser for meg at det kan fungere å finne de dypeste plassene og bruke tradisjonelle isfiskemetoder fra kano, altså mormyshka, røyeblink, balansepilk osv.

Spørsmålet er: Har noen av dere prøvd lignende, og fikk dere fisk på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

balansepilk fungerer alldeles utmerket fra båt om sommeren. Nesten bedre enn om vinteren, hvis sted og tid er riktig. Min tidligere abborpers ble tatt på denne metoden. Som du skriver er de nok en metode som har mest for seg der det er litt dypt. Vet også at balansepilk var en av de mest brukte og effektive metodene for å komme i kontakt med stor røye sommerstid i større svenske innsjøer (Unden mfl), der fisket foregikk på relativt stort dyp; 20-60m. Ikke så lett å fiske med wobbler og sluk på slike dyp, selv om dyprigg naturligvis har endret på det. Ulempen med balansepilk er at man lettere setter seg fast, og at krokingen er en utfordring. Man mister nok mer fisk med denne metoden. En større (avhengig av dyp), agnet pimpel (fortrinnsvis med mark) vil sikkert også fungere bra. Mormyshka er nok vanskeligere å fiske med rent praktisk. Agnet er lett, sena må holdes stram for god nappindikasjon og kroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TT skrev:

Man kan fiske røye sommerstid litt «røyeblink-artig». Dvs med en sluk med en senestump etter, og en flue eller agnet krok. 

Ja, og markdrag med spinnerblader er egentlig basert på samme prinsipp. Sluk med fortomsstump og agnet krok er ofte mer effektivt enn sluk alene på røye om sommeren, særlig litt utpå sommeren. Man kan også fiske med røyeblink og agn vertikalt om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.