Gå til innhold
Fiskersiden

Losbyvassdraget


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Etter det som føles ut som en evhighet var det endelig anledning for å ta en tur inn i marka igjen.

kjøpte brukt elsykkel i juni og tenkte å prøve meg litt lenger innover i Losbyvassdraget. Målet med turen var å finne et godt vann å overnatte ved til uka. Kunne selvfølgelig ikke dra uten stang selv om jeg ikke hadde mange timene ril rådighet. Brukte ca 2 timer på å komme meg fram til vannet og finne et godt egnet sted campsted jeg kan benytte til uka. Hadde ca 1 time til fiske før jeg måtte hjemover og fikk rigget opp stang med bunnmeite. Prøvde meg på litt forskjellige plasser rundt vannet og endte til slutt opp på en åpen plass som så lovende ut. En del vind gjorde vak vanskelig å se så det ble blindfiske. Andre kast på dette stedet endte med fin fisk i håven. 36cm og 903g! Det ble med den ene, men dæven det var morsomt! Ble veldig overrasket over hvor lite motstand den gjorde og hvor villig den ble med inn. Blir ny tur inn på torsdag og håper på å kunne bryte den magiske kilosgrensa da!!

DAD0897A-F7AC-426E-98B7-4EE914FA2974.jpeg

449ECCF5-9592-4AC3-8C81-3B86B51A20F6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med flott fangst. Ikke så vanlig med så fin ørret i Losbyvassdraget. Men jeg må dessverre meddele at det må være noe galt med vekt eller måling. For en 36cm ørret kan umulig veie 9 hekto. Ifølge utarbeidede kondisjonstabeller for ørret veier en ørret på 36cm et sted mellom 400 og 560 gram. Så kan man tenke seg "outliere" som tøyer grensene litt i begge ender, men så mye som 340 gram unna øver grense virker svært lite sannsynlig, særlig fordi fisken din ser ganske slank ut. Det er ingen garanti for at elektroniske vekter virker presist, og jeg har selv kjøpt et par slike som viste seg å vise gal vekt, og egentlig bare var å kassere. Jeg tester alltid vektene mine før bruk; vei en gjenstand du kjenner vekta på; for eksempel en full melkekartong (veier ca 1050 gram, melk har litt større tetthet enn vann, og så kommer kartongen i tillegg), eller en kilo mel. I tillegg har jeg alltid med meg to vekter; mest for kontroll, men også en nødløsning hvis en av vektene skulle svikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Ølgylt!

 

@piscator helt enig i at målene virker rare, men jeg veide den med 2 stk vekter. Den ene viste 903, den andre viste 908. 
på bilde som er lagt ut virker den slankere enn da jeg tok den, der har den ligget i ca 4 timer. Det er mulig lengden er noe lenger for den hadde «krøllet seg» da jeg målte den. Hadde ikke med målebånd ut på tur.
Fisken fylte hele håven og var full av rogn. Jeg stoler mer på vekta enn på lengden.

D205E4F0-78A1-4ACD-9868-DA7CF339AA39.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fiskenoob skrev:

Etter det som føles ut som en evhighet var det endelig anledning for å ta en tur inn i marka igjen.

kjøpte brukt elsykkel i juni og tenkte å prøve meg litt lenger innover i Losbyvassdraget. Målet med turen var å finne et godt vann å overnatte ved til uka. Kunne selvfølgelig ikke dra uten stang selv om jeg ikke hadde mange timene ril rådighet. Brukte ca 2 timer på å komme meg fram til vannet og finne et godt egnet sted campsted jeg kan benytte til uka. Hadde ca 1 time til fiske før jeg måtte hjemover og fikk rigget opp stang med bunnmeite. Prøvde meg på litt forskjellige plasser rundt vannet og endte til slutt opp på en åpen plass som så lovende ut. En del vind gjorde vak vanskelig å se så det ble blindfiske. Andre kast på dette stedet endte med fin fisk i håven. 36cm og 903g! Det ble med den ene, men dæven det var morsomt! Ble veldig overrasket over hvor lite motstand den gjorde og hvor villig den ble med inn. Blir ny tur inn på torsdag og håper på å kunne bryte den magiske kilosgrensa da!!

DAD0897A-F7AC-426E-98B7-4EE914FA2974.jpeg

449ECCF5-9592-4AC3-8C81-3B86B51A20F6.jpeg

Fin fisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med fin ørret fra Losby. Jeg har vært der med kano noen turer, men aldri fått annet enn små-abbor. Kano med kidza er dog ikke hard-core fisking :huh:

I Mønevann er det imidlertid tatt diger abbor på 2 kg pluss. Jeg kjente i ungdommen de som har (ev. hadde ...) den hytta som ligger ved dammen mot neste vann. På den hytta hang det bilder av et par enorme ørreter tatt på garn. Vi snakker fisk på 5-6 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.