Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketips ønskes: Målsnes


Even Dørum
 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk! 
 

Jeg og fruen, som egentlig er innlandsfolk, har klart å lure oss til en 20-fots Rana plast ifbm hennes jobb. Jeg har båtførerprøven og fått et par timers kurs av min bror som er «vokst opp» på den typen båt. Men vi trenger et bra sted å prøve lykken. 

Båten ligger i småbåthavna, så man kan se over til Målsnes Brygger, for de som kjenner til de. 

Det jeg lurer på er om noen vil dele et bra sted å prøve seg for sei, torsk og/eller kveite? Er egentlig fornøyd så lenge vi får fin middagsfisk, så gjerne noe over kilo-størrelse sei/torsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Malangen flere ganger, men aldri innover mot Målsnes. Min erfaring er at fisket i området er ganske variabelt, dvs de litt større eksemplarene av sei og torsk flytter på seg, og da får man bare flytte seg etter de. :) Hvis det er et OK ekkolodd i båten er det en ENORM hjelp i jakten på sei og torsk og kan spare deg for mange timer med fiske på "døde" plasser. 

Er det større sei inne er dorging alltid en sikker vinner, bruk wobblere som dykker skikkelig ala Rapala Magnum. Let opp fisken med ekkoloddet og konsentrer dorgingen der det er fisk som står høyt nok i vannlaget til å se godbitene du sleper på. Står de dypere, skift til vertikalt fiske, mindre pilker, jigger eller agn om du foretrekker det. 

https://kart.gulesider.no/m/eGVNe

Ved punkt 1 og 2 har jeg hatt brukbart fiske etter torsk i 2-4kg klassen, forsåvidt også ved 3 og 4 men der var målet kveite. (Som jeg også fikk, etter litt om og men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vel sent svar, men kanskje det har en nytte likevel.
Jeg har fisket i fjordene Målsnes, Mallangen og Aursfjorden(Sørfjorden) siden midten av 60-tallet, men de siste år stort sett bare etter SØ. Mye har forandret seg i fjorden fra den tid hvor det var store stimer med sild som akkaren jaget. Fanget flere ganger akkar med hendene som guttunge i fra baugen av båten. Min far var oversprøytet med blekk når han dro opp sildehekla hvor akkaren hang fast. Og før den tid ble det fanget markrellstørje i disse fjordene, med harpun.
Har selv hatt båt i småbåthavna. Ekkolodd/kartplotter er nesten en must for å finne frem til grunnene, bortsett fra der det er støtter. Triangulering er vel en kunnskap som er sagablott. Men rundt støttene er det stort sett småsei en får. Anbefaler deg å studere sjøkartet nøye for grunner og marabakker.
Om sommeren er det å se etter knuter(måseknuter) hvor ofte storseivøer er. Storseien beveger seg fort så det kan bli en del kjøring, med bomturer. 
Det er også noen "auar-høler", men en må være lokalkjent for å finne dem. 

Ellers er jo "bankkanten" , der hvor elva går over til marabakke og større dybde, et sted hvor det kan tas mye forskjellig fangst. Det helst på fløende eller fellende sjø. Lett å kjøre seg på grunn der hvis du ikke er kjent. Kanten endrer seg litt etter hver vårflom. Med sandgrunn så går det oftest bra, med litt sandblåst propell og impeller. Alt fra småkveite, torsk, storsei, SØ og er en heldig sjørøye. Dessverre er det blitt lite av sistnevnte de siste 15-20 år og nå er fredet og skal settes ut igjen.  Bankkanten ligger innafor kortsonen så der må du ha fiskekort.

Å få 3-4 storseier på rundt 8-10 kilo samtidig på dorga er skikkelig morsomt, men ikke så tungt som en skulle tro. De er ikke samkjørte i retningen de trekker.

Stein
 

 

Målsnes.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.