Gå til innhold
Fiskersiden

Tysnes/Reksteren


Cappelen
 Share

Recommended Posts

Hvor dypt fisker du der? 
Hadde tidligere tilgang til ei firmahytte som jeg lånte noen få ganger på Våge og lå og fisket litt utenfor Teigland, Vedaneset osv. 

2 kroks paternoster med makrellbiter/-filet fisket på 100-150m dyp og fikk stort sett alltid noe lange. Ikke de største, men er nok fin fisk der og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2022 at 9:59 AM, Ølgylt said:

Trenger du kurs? Er det ikke bare å slippe ned et paternoster dypere enn 70 meter med makrellbiter på?

Eller er det bestemt du tenker på?

Ville vært artig å treffe noen med lokalkunnskap der ute. Kan hende jeg har brukt noe litt overdimensjonert? #11 øyekrok med en hel 1/2 kg makrell i enden.

 

On 8/23/2022 at 3:26 PM, mavi said:

Hvor dypt fisker du der? 
Hadde tidligere tilgang til ei firmahytte som jeg lånte noen få ganger på Våge og lå og fisket litt utenfor Teigland, Vedaneset osv. 

2 kroks paternoster med makrellbiter/-filet fisket på 100-150m dyp og fikk stort sett alltid noe lange. Ikke de største, men er nok fin fisk der og. 

Fisket på 70-130 m. Hvor er Teigland og Vadeneset?

Skal prøve å lage meg en ny takkel nå: https://www.asgeiralvestad.no/lag-ditt-eget-dypvannstakkel/


Bilde av plassene jeg har prøvd så langt, uten hell. Men som sagt, kanskje litt overdimensjonert fireball?

Untitled.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange fisk i havet som kan ta den dimensjonen, slenger du på en opphenger over på 3/0-5/0 med 5-10cm makrellfille får du også mindre fisk. Og blir det for mange av de mindre klipper du bare av den minste kroken igjen.

Alvestad sin oppskrift fungerer, men den er hverken best eller den eneste løsningen.

(og siden jeg nevner det, det beste er når du knytter tackel for hver enkelt art du jakter på, men da er det en fordel å vite at arten faktisk finnes der)

spinnerblad på dypet er bare tull, det eneste du oppnår med det er mere avdrift mens det synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/31/2022 at 9:31 PM, Ølgylt said:

Finnes mange fisk i havet som kan ta den dimensjonen, slenger du på en opphenger over på 3/0-5/0 med 5-10cm makrellfille får du også mindre fisk. Og blir det for mange av de mindre klipper du bare av den minste kroken igjen.

Alvestad sin oppskrift fungerer, men den er hverken best eller den eneste løsningen.

(og siden jeg nevner det, det beste er når du knytter tackel for hver enkelt art du jakter på, men da er det en fordel å vite at arten faktisk finnes der)

spinnerblad på dypet er bare tull, det eneste du oppnår med det er mere avdrift mens det synker.

Takk for svar. De har i så tilfelle ikke vært på plassene jeg ikke har vært, hehe. Prøver den nye takkelen idag. Har du en side med forskjellige takkel til forskjellige fisk? Eller er det erfaringsbasert? 

 

12 hours ago, mavi said:

I det området her fisket jeg:

https://kart.gulesider.no/m/tNFKb

Takker, har litt for liten båt for å gå så langt, men med vær som idag så kanskje det lar seg gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ikke lenger enn det jeg siden hytta jeg hadde tilgang til lå inne på Våge og det var en 12 fots båt...

Finnes nok mange plasser i området som kan gi fangst. Ølgylt sin metode med paternoster str 3/0-5/0 funker nesten garantert. Ville prøvd å lagd tackel med litt selvlysende slange og evt selvlysende blekksprut som utgangspunkt.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20220904_124834.thumb.jpg.f91099f23a33cff140f7ed33bf1d324f.jpg

Dette er et helt standard tackel. 

Flagreopphengeren skaper liv og er synlig på avstand, men fisken tar som regel på det bunnliggende. 

Med at tackelet har glidebom kan fisken gå en meter med agnet før den merker motstand, noe som gjør at de rekker å svelge 

Akkurat dette tackelet er beregnet på knurr, hvitting og taggmakrell, men bytter du ut nederste krok tilb8/0-11/0 og øverste til feks 5/0 så er det bra etter brosme og lange, men da ville jeg brukt 0.80 i ryggen 

Ulempen med mye lysende ting er at det trekker til seg hai, men ellers er det som regel en fordel å ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Har kjøpt dyrt utstyr og hittil kun fått hai og Uer (og makrell da).

Har svidd av bensin for et par tusen i området Bjorøy/Liaskjeret/Lerøyosen/Marstein området uten å få det jeg vil ha (lange, brosme, sei, torsk m.m.).

Jakter større fisk, men finner ingenting. Skal teste glidebom og bunnliggende krok slik som @Ølgylt beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 9/21/2022 at 11:12 AM, TT said:

Gode greier! Sleng gjerne inn noen bilder neste gang. Det skal ikke rare fisken til for å glede kontoristene på FS ..

Har ingen bilder av de med litt størrelse på uten meg selv i bildet så de velger jeg å ikke poste, fikk en liten brosme og uer jeg tok bilde av dåg.

IMG_0618.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.