Småkveite Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Hei! Jeg trenger å oppklare noe i forbindelse med en skoleoppgave. Jeg har hørt at "truseinnlegg" er et uttrykk for småkveite i Nord-Norge, altså fisken. Mens noen mener at småkveite igjen er en eufisme for ungjente først og fremst. Stemmer dette? Eller kan man kalle småkveite for truseinnlegg uten å legge noe mer i det? Håper dere kan hjelpe meg i denne jungelen av uttrykk:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Dette har jeg aldri hørt om, men lapp/kveitelapp og helleflyndre/hellebarn er velkjente uttrykk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 aldri hørt dette uttrykket jeg heller. Vi pleier å bruke betegnelsen "nattbord" om småkveite, mens vi har "spisestuebord" i den andre enden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Plate pleier vi å kalle storkveite. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Ung kvinne kalles småkveit, altså uten siste e. Og jeg tror du kan være rimelig trygg på at de som kaller fisken for truseinnlegg og andre underlivsting er representanter for de holdninger som fiskerlaget later som om de prøver å bli kvitt. Så skal du nevne det i en oppgave bør du gjøre det med forbehold. Hellebarn er den vanligste betegnelsen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Småkveite Posted August 30, 2022 Author Report Share Posted August 30, 2022 Tusen takk for nyttige svar!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts