Gå til innhold
Fiskersiden

cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

dette er kanskje ikke egentlig fiske, men min interesse for skapninger som kryper rundt på bunnen tør vel være kjent.

Og metoden er tross alt noenlunde sportslig.

Årets første krabbetur gikk som i fjor ut til Årøybratten utenfor Helgeroa. da jeg kom fram var det ernnå litt for lyst, dette er en nattaktivitet; så jeg kikka litt rundt med ekkoloddet først for å se etter fisk, men det ble som vanlig, nada.

Men etterhvert så faller mørket på

CIMG0620.thumb.JPG.603cd00f730d6f666b8bb91e4fc96433.JPG

krabbene begynner å krype frem, eller krabbe frem som det vel heter når det er snakk om krabber

CIMG0623.thumb.JPG.6b07edf7b940dd17765b66d8ae9bb20d.JPG 

Håven gjøres klar

CIMG0622.thumb.JPG.a338c0aeb37ba07d8bff704b3582f6ed.JPG

Og de første havner i stampen jeg har med

CIMG0621.thumb.JPG.ccdbbd961588889375b15a536a38180f.JPG

 Flere krabber kommer til etterhvert

CIMG0624.thumb.JPG.aeee88cb1dfdb3f4ef893446076eeca7.JPGCIMG0625.thumb.JPG.7708b7ac2c662aae53e9dc73b7024dab.JPGCIMG0626.thumb.JPG.6b5b09f0f5123e5acc1d177330bf531e.JPG

Etter en times tid har jeg nok for denne gangen, og turen går hjemover i noe redusert fart i bekmørket. Det er mye teiner med fløyt rundt omkring på denne tida. Men med kartplotter med kartbrikke, og godt oppmerket lei med lykter og seilingsmerker så er selve navigeringa piece of cake.

Resultatet ble 6 fine velfylte krabbeskjell som nå ligger i fryseren

CIMG0627.thumb.JPG.a3ab9a86eb288fc1e4fe570856d6bea8.JPG

 som sagt ikke akkurat fiske, men håper denne lille rapporten kan glede noen i alle fall.

Ha en fin uke

hilsen Cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.9.2022 at 9.32, staalel5 skrev:

har de tatt for mye krabber i indre oslofjord eller hva er grunnen?

Så vidt jeg har forstått er årsaken at det er for lavt saltnivå Innenfor Drøbaksundet. Hummer finnes i indre Oslofjord. 

 

Edit: Lyse etter krabber har jeg for øvrig bare forsøkt en gang, og det var skikkelig spennende. Jeg er enig med @cannonbang at det er "sport" på høyde med sportsfiske. Skulle gjerne hatt krabber i indre Oslofjord, slik @erik gir uttrykk for. 

Jeg føler meg egentlig litt "dobbelt snytt" hva gjelder krabbefiske, for i tillegg til å vanke i indre Oslofjord, der det jo ikke er krabber, så vanker jeg ved den svenske vestkysten. Der er det masse krabber, men der har jeg som utlending ikke lov å fiske . Jeg har egentlig alliert meg med en kompis som er svensk statsborger, for å få satt et par krabbeteiner (lysing etter krabber er ikke lov i Sverige), men det har så langt ikke blitt noe av. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

og nå er det langvarig helårsforbud mot å fiske hummer i indre oslofjord. sikkert like greit siden bestanden er så lav og aldri har tatt seg opp igjen etter 50 og 60-tallets overfiske. selvom de har hatt strenge restriksjoner på fisket etter 1970-tror jeg det var. det fins nesten ikke marine fredningssoner i norge-dem bør det bli flere av uten å overdrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 26.9.2022 at 23.16, staalel5 skrev:

og nå er det langvarig helårsforbud mot å fiske hummer i indre oslofjord. sikkert like greit siden bestanden er så lav og aldri har tatt seg opp igjen etter 50 og 60-tallets overfiske. selvom de har hatt strenge restriksjoner på fisket etter 1970-tror jeg det var. det fins nesten ikke marine fredningssoner i norge-dem bør det bli flere av uten å overdrive det.

Japp, nytt fredningsområde fra 1. oktober. Dekker i praksis hele det indre sjøområdet mot Oslo sentrum. Kart og omtale finnes bla her: https://vartoslo.no/bekkelaget-renseanlegg-bymiljoetaten-fiskeridirektoratet/hurra-hummeren-blir-fredet-i-indre-oslofjord/405302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.