Gå til innhold
Fiskersiden

Bombarda


 Share

Recommended Posts

1 time siden, Fiskursson skrev:

Jeg er ganske blank på fiske med bombarda men har veldig lyst til å prøve meg, men trenger tips. Hva egner seg best av flyt, intermediate og synk, og til hvilke fluer egner de forskjellige duppene seg? Hvordan sveiver dere inn? Ikke like raskt som med sluk vil jeg tippe?

Et sentralt spørsmål - hva skal du fiske etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjøørret bruker jeg flyt eller intermediate. Jeg fisker litt etter sjøørret på våren og da står den tidvis meget grunt (helt ned på 0,5 meter). Da bruker jeg flyt for å kunne fiske sakte og med stopp uten å risikere at det går i bunn. Er det blikk stille kan flytedupp imidlertid av og til gi litt "danskebåt-assosiasjoner". Men blikk stille er krevende forhold på grunna uansett. Det er forskjell på duppene. Noen flytere graver seg ned som wobblere når de sveies inn med litt tempo. Det liker jeg dårlig. En flytende dupp skal flyte også ved innsveiving. 

Etter sjøørret er det flue etter duppen som gjelder. Så lang fortom som du praktiske får til, normalt om lag som stanglengden. Det blir overraskende lite krøll med et sikt opplegg. Det kan lønne seg og stans kastet rett før duppen treffer vannet. Da strekkes fortommen. 

Til ørretfiske kjører jeg dupp i enden og to eller tre fluer over, men det er en annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Prøvde bombarda for første gang i går. Selvfølgelig uvandt og vanskelig for første gang med så lang fortom. Fisket med 11 fot stang og tilsvarende lengde på fortom. Det som imidlertid skjedde var at hele bruket plutselig røyk midt i et kast etter å ha fisket en stund. Snøret røyk plutselig et godt stykke over festet til duppen. Har aldri opplevd dette med multisene. Noen som har noen tanker om hva som kan ha skjedd her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker monofortom som er så lang at den får noen runder på spolen. Har aldri hatt snørebrudd med Bombardia selv om jeg denger til alt jeg klarer med 11-13' stenger. Bruker Stroft GTM 0,28 til fortom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskursson skrev:

Skjøtet med fluorkarbon en halvmeter foran duppen men det var ikke i skjøten det røyk. Det røyk 2 meter innenfor der på multisena 

Med mindre snøret hadde hektet seg fast i noe, feks rundt en stangring eller noe slik, er det vanskelig å se for seg at snøret skal ryke der uten at det må ha hatt en skade. Hva var tykkelsen på multien og hva var vekten på duppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mellom 5 og 6 kg skulle for de fleste merker gi rundt 0,10. Det er ikke veldig tykt, samtidig som en 20 grams dupp i enden av en 11 fots stang kan gi en ganske heftig kraft. Det kan rett og slett hende at marginene er for små. Skal du fortsette med dette oppsettet, ville jeg vurdert en sjokkfortom slik @abbor nevner. 

Selv bruker jeg 0,12 og dupper på 10-12 gram. Ikke så veldig store forskjellen på papiret, men omsatt i fysiske lover, gir det nok vesentlig større margin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fiskursson skrev:

Takk for innspill. Da prøver jeg lenger fortom om dette skjer igjen. Kan ha blitt surr rundt en stangring selvsagt men dette har jeg aldri opplevd tidligere med multi. Med mono derimot kunne det skje pga mye surr meg dårlig monosnøre

Da kan vi vel avrunde denne posten med "skitt fiske"! 

Bombarda er gøy og kan være veldig effektivt. Jeg fisker en del etter sjøørret på den svenske vestkysten, og der er det fiskeforbud mellom 1. oktober og 1. april. Jeg var nede i høstferien og spotta noen nye plasser. Kona så rart på meg da jeg sto oppe på en knaus og speida utover ei stor, grunn bukt, mens jeg sa noe slikt som "dæven, jeg gleder meg til påske"! (påsken 2023 er i starten av april. Påske i mars er fullstendig bortkastet .... :P)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.