Gå til innhold
Fiskersiden

FerskvannsFiske på Askøy?


Prebztor
 Share

Recommended Posts

Heisann! 

Første gang jeg poster her på forumet etter å ha funnet mye nyttig informasjon tidligere om diverse spørsmål. 

Jeg er bosatt på Askøy og har nylig tatt opp fiskehobbyen. 

Stort sett har det gått i mye saltvannsfiske med stang fra land og jeg har fanget for det meste makrell, lyr og akkar. Dessverre ikke noen torsk enda selv om jeg har prøvd siden starten av sommeren, men tenker jeg må ut på havet for å få tak i det.

Men etter å ha kjøpt meg fluestang og blitt rimelig god på å kaste med den (om jeg kan si det selv), lurer jeg på hvor jeg vil få mest bruk for den / fange mest fisk her på Øyen? 

Jeg har vært ved Tresvatnet, Fjellvatnet og Tranetjørna på Dronningsstien uten noe hell. Jeg har prøvd meg på Storavatnet på Florvåg uten hell, Samt. Singlingavatnet ( forholdsvis med spinner) uten noe napp. Føler også at kommunen med sine restriksjoner på en rekke fantastisk fine ferskvann (hhv. Askevatnet, Åsebøvatnet, båtavikvatnet mfl.) har gjort det meget vanskelig for oss som er interessert i ferskvannsfisk, men kan ikke akkurat ta opp den kampen. 

Er det noen som har kunnskap om fiskeplasser rundt disse kanter hvor man kan få noe napp? evt. om ikke det ønskes å opplyse "verden" om disse plassene sende meg en DM kanskje? 

Jeg har ikke noe problem med å kontakte grunneier for tillatelse eller å ta turer i skog og mark for å spå fram.

Jeg er meget interessert i å fange SØ og Ørret uansett størrelse nå som den har blitt min "hvite Hval" på et vis. Etter mange forsøk med en kompis med ingenting å vise til er det nå blitt en løpende spøk at de ikke egentlig eksisterer og om/når jeg faktisk får tak i denne fabel-fisken skal jeg få den tatovert et sted på meg, haha. 

All informasjon som kan hjelpe meg i søken blir satt godt pris på! 

Skitt Fiske! 

Mvh 

- P. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg vet intet om fiske på Askøy, men sjøørreten er vel der som i resten av landet og vi går snart inn i en spennende tid for sjøørretfiske. 

På ettervinter og vår vil fisken søke etter varmere vann. Se etter sydvendte bukter der sola får tak og som ellers ligger i le. Er det bekker eller elver som kommer ut i nærheten, kan det øke sjansen. Fisken kan slike steder stå ekstremt grunt- under 0,5 meter, så start fisket forsiktig og ikke dur ut i vannet før du har fisket av de innerste områdene. Se etter vak eller andre tegn på liv og flytt deg videre om du ikke merker noe. Sjøørretfiske på våren kan innebære en del leting. 

Skitt fiske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.