Gå til innhold
Fiskersiden

JEG FÅR ALDRI STOR FISK


KnutO
 Share

Recommended Posts

Hva er det jeg gjør galt?? Jeg bor i Ålesund område, og har en eldre båt jeg ikke kommer langt til sjøs med. Har fisket på alle plassene det skal være fisk, men enten så er de ikke der i det hele tatt, ellers biter de ***** ikke på.

Hjelp :') 

Endret av KnutO
Ikke langt til sjøs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. :)

Kanskje alt som skal til er en modifisering av teknikk? Hvis du feks bruker pilk i dag, vil du oppleve en økning i fangst ved å gå over til agn. 

Samtidig er uttrykket "stor fisk" relativt, utstyr, teknikk og lokasjon må tilpasses hva slags art av stor fisk du er ute etter. Hvis målet er sandkutling er utstyr/ teknikk/ lokasjon svært forskjellig kontra om du skal fiske lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Velkommen til forumet. :)

Kanskje alt som skal til er en modifisering av teknikk? Hvis du feks bruker pilk i dag, vil du oppleve en økning i fangst ved å gå over til agn. 

Samtidig er uttrykket "stor fisk" relativt, utstyr, teknikk og lokasjon må tilpasses hva slags art av stor fisk du er ute etter. Hvis målet er sandkutling er utstyr/ teknikk/ lokasjon svært forskjellig kontra om du skal fiske lange.

Takk for svar :)

Jeg er ute etter det som er igjen av sei i fjordene akkurat nå, og hører om mye fisk å få her og der. Ekkoloddet er helt tomt når jeg leter rundt "hotspottene" og det biter ikke på når jeg slepper ut snøre. Jeg skal eksperimentere litt med agn og jigg neste gang. 

Skal jeg aktivt lete etter fisk med ekkoloddet, eller skal jeg vente til de kommer til meg rundt de "hot spots"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FatCat skrev:

Jeg har ett tips som fungerer på alle typer fiske: Fisk mer! 

Få flere timer med stang i hånda, prøv forskjellige tider av døgnet og forskjellige plasser. Før eller siden vil du få en stor fisk, men det er dessverre ingen fasit på nøyaktig hvordan du skal ta den. 

Merker at det kan være vanskelig å finne fisken, og blir litt forvirret siden når jeg som barn var ute med morfaren min, fylte vi båten med sei når vi fisket. Jeg er ikke mer enn 20 år gammel, vet ikke hvor mye fiskebestandene har gått ned i løpet av 10 år? 

Jeg skal spør morfaren min og håpe på brukbare svar til tross for den tradisjonelle taushetsplikten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, KnutO skrev:

Takk for svar :)

Jeg er ute etter det som er igjen av sei i fjordene akkurat nå, og hører om mye fisk å få her og der. Ekkoloddet er helt tomt når jeg leter rundt "hotspottene" og det biter ikke på når jeg slepper ut snøre. Jeg skal eksperimentere litt med agn og jigg neste gang. 

Skal jeg aktivt lete etter fisk med ekkoloddet, eller skal jeg vente til de kommer til meg rundt de "hot spots"? 

Forutsatt at du og ekkoloddet vet hva dere driver med, ser jeg ingen grunn til å bruke tid på steder der du ikke ser fisk når du jager pelagiske arter som stimer ala sei. Sei er i utgangspunktet en enkel fisk å se på ekkoloddet, den gir bare noe svakere ekko enn feks samme størrelse torsk. Her et eksempel på seistim litt syd for deg (Geiranger):

Screenshot_2021-08-23_13.09.27.png

 

Sei kan dog flytte mye på seg, og krever gjerne at man bruker mer tid på å lete etter den (med ekkolodd) enn tiden man bruker på selve fisket. Jager jeg sei, kjører jeg rundt i 4-5 knop på steder jeg tror fisken kan være, ser jeg ingen fisk så er det opp i plan og til neste sted for å gjenta til jeg finner fisken.

Finner jeg fisken bruker jeg forsåvidt ganske enkelt utstyr, typisk sildesluker eller litt lettere pilker, hvor en enkelkrok agnes med feks reke om fisken er treg. (Er det fart i den dropper jeg agn.) Jeg bruker enkeltkroker mest for egen del, det gir mindre risiko for å kroke meg selv når vilter sei skal avkrokes med enkeltkrok enn treblekroken som ofte er standard.

IMG_3210.JPG 

 

Hvis målet er stor sei, dropper jeg slukene og bruker shadjigger så jeg sorterer bort småseien. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om deg er noen trøst så kjenner jeg meg igjen i det å ikke få stor fisk - eller fisk i det heletatt for den saks skyld. 

Fisker på det vi tror er gode plasser i et område som skal være noe av det bedre Norge kan tilby. 

Bruker loddet aktivt, men sliter med å finne annet en enkeltindivider her og der.  Nå i oktober har det vært mye stimer av småfisk, men ikke noe større sammen med de som vi klarer å lure :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skjelven skrev:

Om deg er noen trøst så kjenner jeg meg igjen i det å ikke få stor fisk - eller fisk i det heletatt for den saks skyld. 

Fisker på det vi tror er gode plasser i et område som skal være noe av det bedre Norge kan tilby. 

Bruker loddet aktivt, men sliter med å finne annet en enkeltindivider her og der.  Nå i oktober har det vært mye stimer av småfisk, men ikke noe større sammen med de som vi klarer å lure :(

Samme her. Fant en stim med sei på størrelse av lillefingeren, ble litt irritert da, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, erik skrev:

Forutsatt at du og ekkoloddet vet hva dere driver med, ser jeg ingen grunn til å bruke tid på steder der du ikke ser fisk når du jager pelagiske arter som stimer ala sei. Sei er i utgangspunktet en enkel fisk å se på ekkoloddet, den gir bare noe svakere ekko enn feks samme størrelse torsk. Her et eksempel på seistim litt syd for deg (Geiranger):

Screenshot_2021-08-23_13.09.27.png

 

Sei kan dog flytte mye på seg, og krever gjerne at man bruker mer tid på å lete etter den (med ekkolodd) enn tiden man bruker på selve fisket. Jager jeg sei, kjører jeg rundt i 4-5 knop på steder jeg tror fisken kan være, ser jeg ingen fisk så er det opp i plan og til neste sted for å gjenta til jeg finner fisken.

Finner jeg fisken bruker jeg forsåvidt ganske enkelt utstyr, typisk sildesluker eller litt lettere pilker, hvor en enkelkrok agnes med feks reke om fisken er treg. (Er det fart i den dropper jeg agn.) Jeg bruker enkeltkroker mest for egen del, det gir mindre risiko for å kroke meg selv når vilter sei skal avkrokes med enkeltkrok enn treblekroken som ofte er standard.

IMG_3210.JPG 

 

Hvis målet er stor sei, dropper jeg slukene og bruker shadjigger så jeg sorterer bort småseien. 

Tusen takk for tips, jeg skal lene meg mer på ekkoloddet når jeg skal ut neste gang. Er det å anbefale pilk med en shad som opphenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sei er det du leter etter, så ville jeg har fokusert på ganske dype skaller (grunntopper). Typisk at seien går dypere nå etter sommeren, litt avhengig av byttefisk tilgangen selvfølgelig.

Hvor er utgangspunktet ditt og hvor langt kan du gå ut i båt? Er jo mengder med andre ting utenfor Ålesund jeg heller hadde brukt tid på, slik som lysing nå på sommer/høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rage skrev:

Hvis sei er det du leter etter, så ville jeg har fokusert på ganske dype skaller (grunntopper). Typisk at seien går dypere nå etter sommeren, litt avhengig av byttefisk tilgangen selvfølgelig.

Hvor er utgangspunktet ditt og hvor langt kan du gå ut i båt? Er jo mengder med andre ting utenfor Ålesund jeg heller hadde brukt tid på, slik som lysing nå på sommer/høst.

Jeg holder til omtrent rett ved steinvågen, og kan sikkert reise litt lenger til havs om været tillater. Jeg har en eldre båt som ikke går mer enn 8 knop, så jeg holder meg ganske lokalt. Er åpen for lengre turer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2022 at 9:22 AM, KnutO said:

Har fisket på alle plassene det skal være fisk

Hei

Her tror jeg mye av årsaken ligger til at du får lita fisk. Som andre sier du bor i et fiskemekka, men du klarer ikke å finne fisken. Du bør gå litt bort fra denne filosofien med såkalte hotspots, og begynne å bruke kart og se etter plasser sjøl.

Her har jeg satt ut noen merker på potensielle plasser

https://kart.gulesider.no/m/tFeFw

Dette er grunner og kanter der det kan være fisk. Seien står gjerne i kantene på skaller der det er strøm. Småseien er gjerne samlet i stimer, mens storseien kan både finnes enkeltvis og i stim, og den holder seg gjerne dypere også. På skaller der det er mye småsei kan du også få stortorsk som jakter på seien på sommeren, og lyr i tillegg. Lyren kan du også få i tarekantene der sjøen bryter litt, og rundt fløer der det er stortare.

Lysing vet jeg ikke så mye om egentlig, annet enn at den liker sed der det er bløtbunn, så kanter som går ned mot dypt vann kan kanskje være tingen her. Gidder du å fiske litt dypt, så kan bratte kanter ned mot 200 m gi både lange og uer

 

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 10/4/2022 at 4:55 PM, KnutO said:

Merker at det kan være vanskelig å finne fisken, og blir litt forvirret siden når jeg som barn var ute med morfaren min, fylte vi båten med sei når vi fisket. Jeg er ikke mer enn 20 år gammel, vet ikke hvor mye fiskebestandene har gått ned i løpet av 10 år? 

Jeg skal spør morfaren min og håpe på brukbare svar til tross for den tradisjonelle taushetsplikten ;)

 

Har ikke nødvendigvis gått nedover så mye men temperaturene forandrer seg og med det standplassene og dybden fisken står på.

 

Det er også en tendens til at lyr, sei, og torsk beveger seg Nordover til kaldere vann.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.10.2022 at 9.22, KnutO skrev:

Hva er det jeg gjør galt?? Jeg bor i Ålesund område, og har en eldre båt jeg ikke kommer langt til sjøs med. Har fisket på alle plassene det skal være fisk, men enten så er de ikke der i det hele tatt, ellers biter de ***** ikke på.

Hjelp :') 

Det blir mindre og mindre fisk i fjordene, de få yrkesfiskerne her rapporterer om at torsken er vekk og reker likeså, uten reker i fjorden ingen brosme og lange.

Hvis vi skal se på hvilke forandringer som er, så er det fiskeoppdrett på hvert hjørne som produserer enorme mengder nitrit og bunnavfall, og så har vi klima endringene som har uante konsekvenser.

Men hvis jeg får en bråsme eller lange på 2kg - så er jeg veldig fornøyd, det er en stor fisk for meg. Jeg får vanligvis brosmer og langer på rundt kiloet, det er allikev el en god middag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er torsken straks på vei inn i borgundfjorden, og februar/mars/april er det iallefall gode muligheter for å få stor torsk. Har kommet noen gode instruksjonsfilmer på dette fisket på YouTube de siste årene. Jeg bor også i Ålesund og må innrømme at det er dette fisket som er høysesongen på sjøen for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 21.1.2023 at 20.35, Sesam skrev:

Nå er torsken straks på vei inn i borgundfjorden, og februar/mars/april er det iallefall gode muligheter for å få stor torsk. Har kommet noen gode instruksjonsfilmer på dette fisket på YouTube de siste årene. Jeg bor også i Ålesund og må innrømme at det er dette fisket som er høysesongen på sjøen for min del. 

Jeg har vært ute og fisket nå i det siste, fått litt skrei. gleder meg veldig til torsken kommer i store tall ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.