Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretoppførsel


FatCat
 Share

Recommended Posts

Hei, i helgen var jeg ute å fisket litt etter ørret i Mjøsa ved Tangenvika. Der var det mange ørret, noen hadde grei størrelse,  som hoppet og spratt langt til værs og plasket ned igjen. Det var ingen innsekter på vannet, så jeg vet ikke riktig hva de hoppet etter. Det var ikke noe subtilt over det, hele fisken var langt oppe i luften og landet med et gigantisk plask. 

Dette foregikk over flere timer. 

Det var heller ikke lett å få de til å bite, etter flere timer med både kasting og dorging fikk jeg ett ørret-napp, men den klarte jeg ikke få opp i båten. 

Innerst i vika renner det ut en bekk og en liten elv som jeg tror ørret bruker for å gyte. Kan dette ha noe med den rare oppførselen å gjøre? Har noen av dere opplevd noe lignende? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.10.2022 at 17.55, FatCat skrev:

Hei, i helgen var jeg ute å fisket litt etter ørret i Mjøsa ved Tangenvika. Der var det mange ørret, noen hadde grei størrelse,  som hoppet og spratt langt til værs og plasket ned igjen. Det var ingen innsekter på vannet, så jeg vet ikke riktig hva de hoppet etter. Det var ikke noe subtilt over det, hele fisken var langt oppe i luften og landet med et gigantisk plask. 

Dette foregikk over flere timer. 

Det var heller ikke lett å få de til å bite, etter flere timer med både kasting og dorging fikk jeg ett ørret-napp, men den klarte jeg ikke få opp i båten. 

Innerst i vika renner det ut en bekk og en liten elv som jeg tror ørret bruker for å gyte. Kan dette ha noe med den rare oppførselen å gjøre? Har noen av dere opplevd noe lignende? 

 

 

På et ikke-vitenskapelig grunnlag må jeg si det høres sannsynlig ut at dette er fisk som har samlet seg og venter på høyere vannføring for å gå opp i elva for å gyte. Laksen er jo kjent for å samle seg slik utenfor elver som krever en viss flomvannføring for at fisken går opp. Og da er det vanlig at den hopper og spretter litt. Hva gjelder laksen er det vel antatt at noe av hoppingen er for å slå av lus. 

På den andre siden så vil ørret som beiter på mygglarver som henger i vannfilmen, vises seg med vak uten at det er mulig å se hva den tar. Men beiting på mygglarver passer dårlig med beskrivelsen av fisk som spretter høyt til værs.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har opplevd liknende ting som det som her beskrives, men jeg vet ikke om det fins en entydig vitenskapelig forklaring på fenomenet. Vi vet jo at hos enkelte fiskearter så hopper de slik under jakt, fordi de angriper byttet nedenfra, når de ser det i siluett. Uten sammenlikning for øvrig er det slik for eksempel hvithai jakter sel. Da tar de fart fra ganske stort dyp (10-15 meter), og får så stor fart at de går helt klar av vannet. Kanskje også ørret under gitte forhold kan angripe stimer av laue eller krøkle nedenfra på denne måten? Vanskelig å vite om det var dette vedkommende observerte i Mjøsa. Og når man ser jakt på laue er det jo vanlig at det "spruter" med smålaue i overflaten når de blir angrepet. Det er vanskelig å se for seg at man ikke ville lagt merke til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@piscator Takker for svar. Jeg har sett fisk gå etter stimer med småfisk mange ganger. Da koker det nærmest i overflaten, så jeg tror ikke det var det jeg så på Søndag. Jeg innbiller meg det kan ha noe med lav vannstand som @TT skriver. 

Det renner vanligvis ikke mye vann i Måsåbekken eller Vikselva. Men etter kraftig regnvær renner det bra der. 

Jeg skal prøve å få til en tur på samme plass i helgen, oppdaterer her hvis situasjonen har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser samme oppførselen hos sjøørret på sensommer og høst, før gyting. Disse fiskene kan være umulig å få til å ta.

Jeg antar det har med forberedelse til gyting å gjøre, for det er i all hovedsak da denne adferden forekommer. Det kan rett og slett være en måte å markere seg på, som et slags innledende 'parringsritual'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.