Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til isbor


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

Trenger hjelp og tips til bor. Jeg trenger et bor med mulighet for bytte av skjær og forlenger. Fisker mye på fjellet opp til 1000 meter og muligheter for røye og ørret opp til 3 kg ca. Hvilket bor bør jeg gå for? Bør man velge hel krone eller avtagbare skjær? Kromme eller rette skjær? Kvalitet, Bredde og lengde på bor bør tas med i betraktning samt vekt. Bør man ha foldbart? Noen som har gode tips?

Endret av Fiskursson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velg kun det beste. Det er vel bare Heinolas bor, som i praksis er det samme som de god gamle Rantanen-borene, som duger. Jeg vil anbefale 155mm utgaven. 205 boret er litt tungt å dra med seg til fjells, og å bore gjennom veldig tykk is. Med et 155-bor kan du til nød klare å lirke opp fisk opp til 4-5 kilosklassen, litt avhengig av kondisjon. Litt avhengig av hvor du fisker bør du ha med deg 2-3 forlengere. Det drøyeste jeg har opplevde var 180cm is med 50cm hardpakket skare oppå. Etter å ha klart å kakke gjennom skaren kom vi igjennom med tre forlengere...  Rantanen-boret gjorde jobben uten problemer, og vi boret et 40-talls hull på noen få dager... og skjæret var like skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 4.11.2022 at 20.55, piscator skrev:

velg kun det beste. Det er vel bare Heinolas bor, som i praksis er det samme som de god gamle Rantanen-borene, som duger. Jeg vil anbefale 155mm utgaven. 205 boret er litt tungt å dra med seg til fjells, og å bore gjennom veldig tykk is. Med et 155-bor kan du til nød klare å lirke opp fisk opp til 4-5 kilosklassen, litt avhengig av kondisjon. Litt avhengig av hvor du fisker bør du ha med deg 2-3 forlengere. Det drøyeste jeg har opplevde var 180cm is med 50cm hardpakket skare oppå. Etter å ha klart å kakke gjennom skaren kom vi igjennom med tre forlengere...  Rantanen-boret gjorde jobben uten problemer, og vi boret et 40-talls hull på noen få dager... og skjæret var like skarpt.

Istemmes herfra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Er svært fornøyd med mitt 115mm Heinola bor, driller glatt gjennom litt over en meter is for hånd.

Vil imidlertid sette spørsmålstegn ved at det anbefales 155mm. Ikke kjøp større enn hva du trenger.

 

Et 135mm bor har 38% større areal enn et 115mm, og et 155mm har 41% større areal enn det igjen. Sammenligner man 115mm med 155 ser man at arealet er 80% større.

 

Rundt regnet trenger man da 80% mer kraft for å drille et hull med et 155mm bor sammenlignet med et 115mm. Og 115mm er mer enn nok til å dra opp en 2 kg ørret.

 

Så hvis du anser 3kg for realistisk, gå for et 135mm bor ikke 155. Større trenger du virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lar seg nok gjøre å få opp en 2-kilos ørret med et 115mm bor, men da skal du kjøre den med veldig fin hånd, og det kommer nok litt an på kondisjonen... og hva hvis du skulle få på større fisk? Med et 155-bor kan du klare å få opp fisk i firekilosklassen. Dette er sjanseløst med et 115-bor. På fjellet med 1 meter is blir det vanskelig med klepping og utvidelse. Hvorfor ta slike unødvendige sjanser på å miste ditt livs fisk når det er så liten forskjell på å bore hull med et 155-bor sammenliknet med et 115-bor? Mulig du trenger 80% mer kraft, men det er neppe den relative forskjellen som er mest interessant her, men hvor tungt det faktisk er å bore med et 155-bor. Og etter min erfaring så koster det ikke rare kreftene å bruke et slikt bor selv på 1.5m+ sørpeis. Til fjellfiske i vann med kilo+ fisk mener jeg det er en nobrainer med 155-bor sammenliknet med et 115-bor. Så kan man argumentere med at selv et 155 bor blir i minste laget dersom det skulle dundre på en virkelig drømmefisk på 4-5kg eller mer. Men sannsynligheten for dette er mye mindre enn å få på en 2-3 kilosfisk. Dessuten vil det være lettere å kleppe fisken og utvide hullet jo større det er i utgangspunktet. Så må man naturligvis vurdere hvor tungt boret er med tanke på å dra det med seg langt til fjells. Jeg har funnet ut at et 205 bor blir for tungt, særlig hvis man skal ha med forlenger, og et slikt bor er mye tyngre å bore med enn et 155-bor, som for meg fremstår som det beste kompromisset til dette fisket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par sesonger med 250, 17-ish sesonger med 170 og 30+ sesonger med 115 og 155, så er det liten tvil om hvilken dimensjon jeg velger hvis det er snakk om noe annet enn tusenbrødre. 
 

Stor ørret har en lei tendens til å går rundt i ring rett under hullet, og da må man enten ha tykk sene som tåler slitasjen eller et stort hull så man lett får fisken opp. Alternativt kan man prøve å trette ut fisken før den kommer nære hullet, men det er et sjansespill man neppe vil drive med ved mindre stor ørret er så hverdagslig at man gjerne mister noen av de.

Når det kommer til vekt på borret, så er jeg såpass bedagelig at jeg uansett bruker pulk, og selv om jeg ikke vil drasse med meg 250-borret på lengre skitur så tar jeg lett med 170-borret. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med betraktningene dine Erik. Utfordringen er når man skal gå på ski langt til fjells. Da blir det både et plass og vektproblem når det gjelder hvilket isbor man skal dra med seg. Dessuten må man gjerne ha med et par forlengere for sikkerhetsskyld. Da har jeg funnet ut at et 155 bor er det beste kompromisset, og jeg har aldri opplevd at hullet er for lite, selv om jeg har mistet noen store røyer som har bendet seg løs eller tatt sena rett oppunder. Når jeg ikke skal gå langt avgårde på ski og isen ikke er for tykk foretrekker jeg 205 boret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.