Gå til innhold
Fiskersiden

Tilkobling og valg av svingere Lowrance HDS Live og Simrad S2009


mavi
 Share

Recommended Posts

Mjøsservice sitt salg gjorde at jeg ikke klarte å dy meg og handlet en Lowrance HDS Live 9 med 3i1 svinger. 

Setupen min blir da HDS Live, Simrad S2009 sammen med TM185M og enten 3i1 eller 50/200 HDI svinger. Hovedplanen min er TM185M til dyptvann og 3i1 til grunt vann og trolling. Noen tanker om dette? Tenker i utgangspkt at 50/200HDI og TM185M dekker mye av det samme bruksområdet. Alle svingerene mine har 9pins kontakt.

Vil det mest fornuftige være og koble 2 svingere i HDS Live og en ethernet kabel mellom Simraden og Lowrancen eller er det bedre og koble TM185 direkte i Simraden med overgangskabel fra 9 til 7 pins kontakt? Ethernet og NMEA2000 nettverk er tanken uansett sånn at jeg kan bruke genesis fra begge svingerne og motordata inn til Lowrancen.  

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mavi changed the title to Tilkobling og valg av svingere Lowrance HDS Live og Simrad S2009

S2009 er max 500W, HDS er max 1000W. Nå er det sjelden man i praksis bruker mer enn 500W, men siden TM185 kan gjøre det hadde jeg plugget den i et ekkolodd som har kapasiteten til å drive den opp til maks effekt.

Det 50/200 gjør veldig bra er at den har ganske smal konevinkel på 200kHz, så når det feks kommer til å plassere seg AKKURAT riktig ved en kant eller et vrak, er den bedre enn de andre du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad S2009 er ikke 500w, den er 1kw.

 

50/200 hdi gir ikke mening å koble til i det hele tatt med mindre du har utgaven med downscan og ønsker å bruke den til det.

 

185m har konus 11gr@135kHz, 50/200 har 12gr@200kHz. Ønskes smal stråle oppnås best resultat med 185m for best posisjonering på kanter og vrak. I chirp vil opplevd konus være større på begge, så ved store krav til å finne posisjon via ekko er låst frekvens veien å gå.

 

I et slikt nettverk ville jeg tenkt at 185m bør stå på s2009 dersom du kan tenkes å kjøre 2d og sidescan samtidig. HDS live kan nok teoretisk ha bedre signalbehandling enn s2009 for 2d, men tenker kanskje at det er unødvendig å gi HDS mer å tenke på enn nødvendig så den ikke trenger tenke på kart, 2d og sidescan samtidig. Med ethernetkabel kan du hente skjermvisning fra s2009 helt ferdigtygd uten å kreve prosessorkapasitet på samme nivå på HDS. Vet ikke hvor mye dette i praksis vil utgjøre, men vet at enklere lowrance lett kan få for mye å tenke på.

 

Jeg har begge svingerne og har brukt de i parallell. 185m gjør alt en hdi gjør og mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.11.2022 at 10.16, Leon skrev:

Simrad S2009 er ikke 500w, den er 1kw.

 

50/200 hdi gir ikke mening å koble til i det hele tatt med mindre du har utgaven med downscan og ønsker å bruke den til det.

 

185m har konus 11gr@135kHz, 50/200 har 12gr@200kHz. Ønskes smal stråle oppnås best resultat med 185m for best posisjonering på kanter og vrak. I chirp vil opplevd konus være større på begge, så ved store krav til å finne posisjon via ekko er låst frekvens veien å gå.

 

I et slikt nettverk ville jeg tenkt at 185m bør stå på s2009 dersom du kan tenkes å kjøre 2d og sidescan samtidig. HDS live kan nok teoretisk ha bedre signalbehandling enn s2009 for 2d, men tenker kanskje at det er unødvendig å gi HDS mer å tenke på enn nødvendig så den ikke trenger tenke på kart, 2d og sidescan samtidig. Med ethernetkabel kan du hente skjermvisning fra s2009 helt ferdigtygd uten å kreve prosessorkapasitet på samme nivå på HDS. Vet ikke hvor mye dette i praksis vil utgjøre, men vet at enklere lowrance lett kan få for mye å tenke på.

 

Jeg har begge svingerne og har brukt de i parallell. 185m gjør alt en hdi gjør og mer til.

Er ingen forskjell i lasten for hovedprosessor om ekkolodddataene kommer fra egen eller en annen ekkoloddmodul. Ekkoloddataene prosesseres i en egen ekkoloddprosessor i enheten der svingeren er tilkoblet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.