Gå til innhold
Fiskersiden

Ok sjøkart for kystmeite?


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ser ofte at gule siders sjøkart anbefales. Og de er bra der de funker. Men i noen litt tilfeldige områder ser kartene ut til å mangle data nærme land som ikke akkurat er optimalt når man leter etter kystmeite-steder å prøve seg.

Vet noen om noen gode alternative kart til å bruke der det mangler?

Et eksempel på hvordan det ser ut der det mangler992915372_Screenshot2022-11-27054146.thumb.png.24adb020bfe70cab7cf565c5879a908c.png:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble veldig skuffet da jeg skulle oppdatere Navionics. Har blitt MYE dårligere enn tidligere, kartene har blitt mye mindre detaljerte, og dårlig oppløsning, med "hakkete" dybdekurver, og mindre intuitiv funksjonalitet med tanke på å markere waypoints etc. I tillegg har det blitt dyrere... basert på testversjonen valgte jeg ikke å oppdatere, og må finne andre løsninger.

har du tilsvarende inntrykk Erik?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterte mitt Navionics i august i fjor, men har ikke oppdatert etter det. (Jeg bruker primært eget kart eller C-Map i Oslofjorden.)

Det kan hende at Navionics nå har fjernet brukerdata fra Sonarchart-basen sin for saltvann. Det er som kjent ikke lov å bruke dette, men da Navionics oppdaget dette for noen år tilbake så beholdt de data som allerede var lagt inn og stoppet bare import av nye brukerdata. Hvis de nå har ryddet opp i det og fjernet masse brukerdata, vil det utvilsomt ha en negativ effekt på kartets kvalitet. Kontaktpersonen jeg hadde i Navionics forlot skipet da Navionics ble kjøpt av Garmin, så jeg har dessverre ikke tilgang til "inside-information" der lengre.

 

For både C-Map og Navionics kan man se kartet før man kjøper via deres respektive nettsider. Jeg vil sterkt anbefale at man gjør nettopp det, sammenlikner de to med hverandre samt egen kunnskap om området. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan jo forklare mye. Men siden det er Garmin som har overtatt Navionics, er det rart at de sender på markedet noe som er såpass dårlig. Vanlige kartplottere produsert av Garmin holder da generelt bra nivå, på lik linje med de som for eksempel Lowrance og Raymarine lager? Vanligvis har jeg tilgang på kartplotter når jeg er på sjøen, men Navionics på Ipad har fungert som reserve i tilfelle kartplotteren skulle falle ut, og til å planlegge nye "tokt" når man er på land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at mitt svar der var spekulasjon, jeg vet ikke hva som er årsaken. :) Alle kartprodusentene kjøper sine kartdata fra den samme kilden her i Norge (KILDE), og siden det er forbudt å legge til brukerdata bør da i teorien alle kartene bli like gode/ dårlige i saltvann. I ferskvann er det lov å legge til brukerdata så der er forskjellene tildels svært store.

Ja, Garmin sine plottere er fult på nivå med tilsvarende prisklasser hos konkurrentene. Garmin har dog ikke sine kart på nett slik Navionics og C-Map har, så kartet deres er ikke mulig å sammenlikne med andre før det er plassert i en kartplotter.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en annen side. 

Jeg setter pris på at gulesider er såpass upresis, da det levner rom for egen utforskning. 

Og ofte er terrenget perfekt på kartet og ufiskbart pga tang eller gamle synder, eller det vanligste på Vestlandet, det går ikke an å komme ned til vannet. 

Men hvis man skal planlegge en tur i ukjent område der man ikke har mulighet til å utforske, er det lurt å bruke fiskher, for da finner man spotter det går an å fiske på, selvom artspresisheten der kun kan være ment som kilde til fornøyelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ølgylt skrev:

Fra en annen side. 

Jeg setter pris på at gulesider er såpass upresis, da det levner rom for egen utforskning. 

Og ofte er terrenget perfekt på kartet og ufiskbart pga tang eller gamle synder, eller det vanligste på Vestlandet, det går ikke an å komme ned til vannet. 

Men hvis man skal planlegge en tur i ukjent område der man ikke har mulighet til å utforske, er det lurt å bruke fiskher, for da finner man spotter det går an å fiske på, selvom artspresisheten der kun kan være ment som kilde til fornøyelse 

Ja! Jeg brukte den litt når jeg først begynte å fiske. Og har sett deres redegjørelse for hvordan de har satt sammen den dataen. Jeg stoler på at de som jobber med det har peiling på fisk, mye mer en jeg har. Men jeg får det ikke helt til å gå opp, at de har så detaljerte spots på så mange steder og at alt skal være veldig nøye kvalitetskontrollert. Hvem kan være så lokalkjent i alle kriker og kroker av Norges lange og dype kyst?

Ellers, ja, greit at Gulesider er udetaljert. Men skjønner ikke helt hva som er greia med tilsynelatende tilfeldige områder der dataen er nesten tom slik som på bildet.

Men, ja, man lærer seg nå litt etterhvert og å tolke det man ser i nærheten på satelittkart osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.