Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom flue og dupp


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

  • Fiskursson changed the title to Fortom flue og dupp
  • 3 weeks later...

Jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle. Til sjøørret bruker jeg stort sett FC, mens til ørret blir det nok mest det jeg har for hånden. 
 

Den enste situasjonen der en synkende fortom vil kunne skape problemer, er om du fisker «genuint» tørt, dvs kaster ut og i stor grad lar flua ligge stille. Så lenge du har bevegelse i duppen, vil dette holde fluene oppe. Ymse caddis-varianter som jo flyter meget bra, funker fint til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 1/9/2023 at 8:37 PM, Fiskursson said:

Ser også det er ulike anbefalinger til hvilken sene man bør ha på spolen. Hva vil dere anbefale å ha? Mono eller multi? Hvilken tykkelse til dupper på 15-20 gram? 

Helt klart multifilament, multi kaster lengre og bedre enn mono og den eneste grunnen til å bruke mono er at det er billig samt tåler kontakt med steiner bedre.

 

Men til så og si alt kastefiske så er multi bedre enn mono.

 

Og tykkelsen avhenger av hva du fisker etter ikke størrelsen på duppen. Hvis du fisker etter laks og sjøørret går du for noe som tåler minst 8-10 kg, gjerne mer om du er optimist på stor fisk. Mens hvis du fisker etter fjellørret og vil kaste langt så går du for noe som er tynnere. Stort sett så vil jeg si at du skal bruke nøyaktig den samme senen og snellen som du bruker til vanlig, jeg bruker 0.12 Fireline Fused til alt fjellfiske og jeg bruker nøyaktig den samme snellen og senen når jeg fisker med dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, TT said:

Enig med siste taler. Multi er klart å foretrekke til flue og dupp. Jeg har også en forkjærlighet for Fireline, men det finnes selvfølgelig andre kurante alternativer. 0,12-ish holder i massevis. 

Som sagt, 0.12 jeg bruker selv og jeg liker den men hvis du går etter sjørret og laks med flue og dupp så kan det gjøre seg godt med noe litt tykkere. Er vel også viktig å tilpasse linetykkelse i forhold til størrelsen på snellen. For min del måtte det backing +300m 0.12 til for å fylle en 3000 snelle.

Jeg liker også Fireline Fused, "Fused" konseptet er en varmebehandling av multifilament line som gjør den til en mellomting mellom multi og mono, og som gjør at den vistnok skal tåle litt mer. Usikker på hvor bra det egentlig er men det er en veldig god line i min erfaring.

Forøvrig hadde det vert mye enklere om vi kunne ha forkortet flue og dupp til flupp? :P Høres omtrent riktig ut som meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gabriel skrev:

Som sagt, 0.12 jeg bruker selv og jeg liker den men hvis du går etter sjørret og laks med flue og dupp så kan det gjøre seg godt med noe litt tykkere. Er vel også viktig å tilpasse linetykkelse i forhold til størrelsen på snellen. For min del måtte det backing +300m 0.12 til for å fylle en 3000 snelle.

Jeg liker også Fireline Fused, "Fused" konseptet er en varmebehandling av multifilament line som gjør den til en mellomting mellom multi og mono, og som gjør at den vistnok skal tåle litt mer. Usikker på hvor bra det egentlig er men det er en veldig god line i min erfaring.

Forøvrig hadde det vert mye enklere om vi kunne ha forkortet flue og dupp til flupp? :P Høres omtrent riktig ut som meg.

Da sier vi "flupp"! For flopp er det jo ikke ... :D

Jeg har aldri forsøkt med flue og dupp etter laks, men jeg har hatt ambisjoner om det, så jeg har noen 30-40 grams dupper liggende. Til markfiske etter laks (her veksler jeg dog litt mellom multi og mono) bruker jeg 0,25. Og til noen spede forsøk på kasting av relativt lette wobblere etter laks har jeg brukt 0,20. Til sjøørret i sjøen bruker jeg 0,12. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.