Gå til innhold
Fiskersiden

Droppe monofortom til sjøfiske?


FaztFisk
 Share

Recommended Posts

Eg har vanligvis kun brukt multi direkte til sluk/jigg og det har jo gått veldig bra bortsett fra to ganger der eg har opplevd at ein lyr og ein lange på henholdsvis 4kg og 3kg har blitt dradd opp på svaberget før den så utførte eit akrobatisk siste sprell og i det klarte å bite av multien og rulla seg sjølv ut i sjøen igjen. Så eg begynnte å bruke solid 0.60 mono igjen, klok av skade. Men nylig mista eg ein ein anstendig torsk/lange ved at den kjørte seg fast i botn under kjøring (hadde opphengerkroker på) og skjøteknuten mellom multi og monofortom rauk under forsøk på å løsne fisken ifra botn. PowerPro'en min har 13kg bruddstyrke, tipper at eg ikkje brukte meir enn 6-7kg kraft før det rauk (uniknuten kan jo ha vore litt tvilsom). Ein knute er jo ein svakhet i seg sjøv. Multi er jo og meir synleg for fisken så kanskje eg mister fisk pga det uten å vere klar over det. Er det folk her som ikkje bruker fortom i sjø og det funker greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Skjøteknuter kan jo være et svakt punkt. For å unngå dette kan du skjøte via en svivel. Jeg bruker dette om jeg (i teorien:wacko:) kan få stor fisk, f.eks. om jeg en sjelden gang kaster sluk etter laks. 

Gjør du det riktig er det tilnærmet 100% på knuten. Svivel til topshot er heeelt uaktuelt for meg å bruke i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rage skrev:

Gjør du det riktig er det tilnærmet 100% på knuten. Svivel til topshot er heeelt uaktuelt for meg å bruke i praksis.

Skal man ha en topshot på flere meter, er det selvsagt ikke aktuelt med svivel. Men om man bruker en fortom på en snau meter foran sluken, kan det funke. Som nevnt er det bare ved laksefiske jeg har rigget det slik, og jeg gidder sjelden å kaste sluk etter laks i særlig mer enn ti minutter, før jeg går over til flue, mark eller kaffe ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Nanofil til lettere slukfiske og skjøter da omtrent alltid med svivel og bruker en liten meter med nylon eller fluorkarbon nederst. Mye fordi jeg synes Nanofil er vanskelig å få bra skjøteknuter med, men også fordi jeg ofte bruker sluker som spinner rundt sin egen akse.

Power Pro er et mye enklere snøre å skjøte, bruk Albright knot og test den ved å dra hardt flere ganger etter knyting så går det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 1.12.2022 at 22.56, Ølgylt skrev:

Har testet det, anbefaler det ikke. 

Heller ikke svivel. 

 

Eg fiskar storørret med sluk. Bruker monofortom ca 70 cm med svivel i skjøten. Forstår ikkje heilt kvifor du ikkje anbefaler det. Skjøten blir sterkare og svivelen skremmer garantert ikkje fisk. Einaste grunnen mot som eg kan sjå, er at ein risikerer å dra svivelen opp i toppringen. Dersom ein er påkobla når ein fisker er dette heller aldri eit problem. Har brukt det i årevis og tung erfaring. Mistenker at ein del vegrer seg mot å bruke svivel fordi det framstår litt primitiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, fiskebaronen skrev:

Eg fiskar storørret med sluk. Bruker monofortom ca 70 cm med svivel i skjøten. Forstår ikkje heilt kvifor du ikkje anbefaler det. Skjøten blir sterkare og svivelen skremmer garantert ikkje fisk. Einaste grunnen mot som eg kan sjå, er at ein risikerer å dra svivelen opp i toppringen. Dersom ein er påkobla når ein fisker er dette heller aldri eit problem. Har brukt det i årevis og tung erfaring. Mistenker at ein del vegrer seg mot å bruke svivel fordi det framstår litt primitiv. 

Ser jeg kunne vært litt mer nyansert i svaret. 

Å droppe monofortom er bare dumt, mens svivel er mer en smakssak. 

Når jeg denger sluk er det som regel i en god del vind. Da synes jeg både presisjon og kastelengde blir påvirket av en svivel. 

I rimelig vindstille og for den saks skyld med litt mindre grovt utstyr enn det jeg tenderer til å bruke ser jeg ikke noe problem med svivel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.