Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til lange?


FaztFisk
 Share

Recommended Posts

Tenkte eg skulle prøve meg på litt basic kystmeitefiske igjen, så eg lurer på om det er noko spesielt agn eller attraktor som funker bra på lange? Dette blir fiske på relativt grunt vatn, max 40-50m djupne. Om eg får litt fangst så skal eg finne fram karpestanga igjen og gå litt djupare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan si er ihvertfall at den feite makkerellen i tillegg til lange og brosme tiltrekker seg hai som hågjel og pigghå hvis du fisker på dypt vann - og det gjør du jo hvis du fisker etter lange.

Brosmen spiser nesten utelukkende skalldyr som reker og kreps og dette er vel nåkså beslektet med langen, så hvis du bruker frosne reker med skall så sikter du deg mer spesifikt inn på lange og brosme. Hvis fiskingen betyr mer enn lommeboka kan du kjøpe ei pakke med rå scampi å servere det fineste koltbord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.12.2022 at 19.38, FaztFisk skrev:

Tenkte eg skulle prøve meg på litt basic kystmeitefiske igjen, så eg lurer på om det er noko spesielt agn eller attraktor som funker bra på lange? Dette blir fiske på relativt grunt vatn, max 40-50m djupne. Om eg får litt fangst så skal eg finne fram karpestanga igjen og gå litt djupare.

45 meter? det kan jo være det er en som har forvillet seg opp på grunnen, ellers får jeg dem helst fra 180 til 320m.

Men en god reke vil nok friste og disse fiskene lukter dem og leter dem opp fra lange avstander, så litt tolmodighet er helt sikkert en god ting. 

Dette er jo en aldeles avslappende og fortreffelig måte å fiske på i utgangspunktet.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.12.2022 at 10.10, sjøsprøyt skrev:

45 meter? det kan jo være det er en som har forvillet seg opp på grunnen, ellers får jeg dem helst fra 180 til 320m.

Men en god reke vil nok friste og disse fiskene lukter dem og leter dem opp fra lange avstander, så litt tolmodighet er helt sikkert en god ting. 

Dette er jo en aldeles avslappende og fortreffelig måte å fiske på i utgang.spunktet

Mange steder (på vestlandet ihvertfall) der man har gode bestander av lange helt opp på 20-30 meters dyp. De små (under ti kg) er selvfølgelig overrepresentert, men det svømmer minst 20+ fisk blant dem.

For meg høres det ut som veldig mye unødvendig snelling å gå ned på 300 meter etter langene, så morsomme er de ikke. Jeg pleier å legge meg på 70-130 meters dyp. Men så har jo ikke jeg bikket 30-grensen da.

Den store fordelen med å fiske etter lange med kystmeite er at du kan legge deg på 40-50meters dyp, og da myldrer det ikke av småbrosmer, og fisker du på dagtid vil heller ikke haiene være for mangetallige. 

En reke blir for smått, og scampi har en helt annen lukt, da er det mye enklere å bruke en filet som du kan surre ekstra luktting på. 

Det funker også bra å stappe en salig mix oppi surgifix (eller gammel sokk), og dette kan surres stramt slik at det ikke får for mye luftmotstand hvis kastelengden har noe å si.

Dette er jeg 100% enig i : "Dette er jo en aldeles avslappende og fortreffelig måte å fiske på i utgangspunktet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må jo si at er det noe jeg kan så er det å briljere med ting jeg ikke har greie på, men hvis det kom noe posetivt ut av det så var det jo et mye mer utfyllende og informativt svar her da. Takker og bukker for irettesettelse og mange gode tips.

Jeg er også enig i at Lange ikke er "så" morsomme å få på kroken, og de er slett ikke morsomme å avkroke eller filitere - men de smaker godt.

For meg dreier fiskevalget av Brosme (som jeg får mest av) og Lange mer om hva jeg får der jeg fisker - mer enn hva jeg egentlig kunne tenke meg å få på kroken. Hvis jeg fisker på de få stedene der det er 30-40m dypt etter Torsk for eksempel her i disse brådype fjordene som jevnt sett går rett ned til 500m, så fisker jeg der alle andre også fisker og der får jeg sjelden fisk. Det jeg fisker på 200-300m får jeg ha helt for meg selv - for der er det ingen andre som gidder å fiske. Da fisker jeg riktignok fra båt.

Så har jeg fisket litt med sniksnøre nå i det siste og da har jeg 6 kroker og jeg varierer med agnet, som for eksempel annenhver Makrell og annenhver Reke. For et par uker siden fikk jeg to godt voksne Pigghåer, midt på dagen etter 3 timer, og de gikk spesifikt etter de to krokene jeg hadde et stort makrell åte på (halv liten makrell). Dette var på ca90m dyp og ca 20m fra land.

Jeg fikk også en liten Lange på ca 60m dyp nå i uken og av valget Reke eller Scampi så valgte den Scampi, ellers har jeg fått både Brosme og Lange på ca2kg på en enkel liten Reke med stang på dypt vann, da gjerne etter 5-20 minutter.

Hehe, joda... å sveive in 300 meter er jo ikke spesielt morsomt i seg selv... det skal være sakt.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, finnes jo ikke bombastiske sannheter innen fiske, kanskje bortsett fra den om at man ikke får fisk fra sofaen, selv om jeg skal vedde på at det finnes noen som gjør det og. Og det blir ikke noen morsom diskusjon om man skal bruke tusen forbehold.

Min erfaring med scampi er at det er dyrt og dårlig agn, så er jo greit å vite at andre har andre erfaringer.

Er absolutt enig at man heller fisker der man får være i fred.

Og kommer det en pigghåstim så er man fucked, uansett hvilke forhold det er på. Riktignok har jeg hatt god erfaring med å fiske med reke inniblandt dem, det tar det og, men ikke like fort, så andre arter får en sjanse.

Klarheten på vannet har også noe å si, er det dårlig sikt nedi dypet vil haiene nesten alltid komme først. 

Blir spennende å se hva trådstarter ender opp med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 11.12.2022 at 21.35, Ølgylt skrev:

Ja, finnes jo ikke bombastiske sannheter innen fiske, kanskje bortsett fra den om at man ikke får fisk fra sofaen, selv om jeg skal vedde på at det finnes noen som gjør det og. Og det blir ikke noen morsom diskusjon om man skal bruke tusen forbehold.

Min erfaring med scampi er at det er dyrt og dårlig agn, så er jo greit å vite at andre har andre erfaringer.

Er absolutt enig at man heller fisker der man får være i fred.

Og kommer det en pigghåstim så er man fucked, uansett hvilke forhold det er på. Riktignok har jeg hatt god erfaring med å fiske med reke inniblandt dem, det tar det og, men ikke like fort, så andre arter får en sjanse.

Klarheten på vannet har også noe å si, er det dårlig sikt nedi dypet vil haiene nesten alltid komme først. 

Blir spennende å se hva trådstarter ender opp med...

 

Ser ut som trådstarter er opptatt med el-gitaren for tiden, men jeg setter i hvertfall pris på konversasjonen.

Jeg mener imidlertid bestemt at brosme og lange er mest glad i krepsdyr/skalldyr, og jeg tror ikke de er kresne på det. Jeg tror også at Pigghå, Hågjel og Rødhai ville være mye mer interresert i en saftig bit med makkerell; enn en tørr reke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.