Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold Oslo-ish 22/23


erik
 Share

Recommended Posts

Som en "off topic" respons, men med god relevans til de aktuelle bildene, så kan det rapporteres at det er et slags skiføre rundt Tryvannstua og at to av heisene i alpinanlegget nå har åpnet. To av kidza testet sistnevnte lørdag ettermiddag, mens sjåføren deres - altså meg - dro seg inn til Nordmarkskapellet på fyrstikk-ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, erik skrev:

Joda, det er muligheter for ski både bortover og nedover for de ivrigste. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde tatt med de splitter nye skiene enda dog. 

Varsom er også oppdatert med samme info som i første post.

bruker "grusskiene" i starten av sesongen! ;)

med kulda som nå kommer bærer nok isen i de fleste mindre vann til helgen? Men man bør nok holde seg unna bekkeos etc... og teste isen grundig før man drister seg utpå. Dessuten ekstra viktig med ispigger når isen fortsatt er tynn. Og bruk flytedress. Og beveg seg sakte; isen kan ha forskjellig tykkelse. Jeg pleier å vente til isen er 10cm pluss før jeg drister meg utpå, for da er det gode sjanser for at den holder de fleste steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, erik skrev:

Joda, det er muligheter for ski både bortover og nedover for de ivrigste. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde tatt med de splitter nye skiene enda dog. 

Varsom er også oppdatert med samme info som i første post.

Jeg har faktisk vært innover to turer allerede. På første tur brukte jeg noen haug-gamle fjellski, men på andre tur ga jeg f... og tok skøyteskia. Bedre å bruke dem mens man kan, enn å daue av infarkt mens man venter på snøen ... :P

For øvrig er det som @piscator skriver, meldt jamn kulde i dette området framover, så isen bør ganske raskt bli bra. Skomakertjern er vel et vann man bør være forsiktig med hele sesongen, pga det betydelige vannuttaket som gjøres der. Det er ofte åpne partier der hele vinteren. 

Øversetertjern fisket jeg på sist vinter, som et meget lav-terskel "vente-vann" mens jeg hadde et par barn i slalombakken. Det er godt med små-abbor der, og forholdsvis enkelt å få fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
3 timer siden, erik skrev:

Noen som har sjekket Lutvann? 

Eneste referansen jeg har i den retning, er at Bymiljøetaten har kjørt opp skøytespor (altså rundløype for tur-skøyter) på Sognsvann og Steinbruvann, men foreløpig ikke Nøkle. Det er heller ikke kjørt skispor på Nøkle- eller Lutvann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, erik skrev:

Nøkle hadde gode 20cm stålis med noen cm snøis på toppen da vi var der i går. Plukket opp 30-ish små mort så kan hende det blir retur for ismeite litt senere i sesongen.

 

 

Hvilket reiser det interessante spørsmålet; finnes det kanadarøye igjen i Nøklevann? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest realistiske er nok å avskrive kanadarøya. Da er det kanskje mer interessant om det er noen stor-ørreter i vannet. Nøkle ble vel senket ganske kraftig for noen år siden, i forbindelse med damrehabilitering, og dette må jo ha påvirket fisken på en eller annen måte. 

I artsfiskets navn burde man fisket mer artsrettet i Oslo-marka på 90'tallet, da det var både kanadarøye, bekkerøye, splake og regnbue å oppdrive. Selv "sikret" jeg meg bare regnbue av disse, mens bekkerøya skal vel fremdeles være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.