Gå til innhold
Fiskersiden

Snekkerverkstedet, lage fiskehjul til snikliner.


sjøsprøyt
 Share

Recommended Posts

Ja nå har jeg fått prøvd dette i hvertfall, ikke noe bilder eller film denne gangen for det ble litt i meste laget for både meg og kamereat mitt å prøve å filme samtidig som jeg prøvde nytt utstyr på sjøen - så når 190m snøre er ute og du ikke har nådd bunn allikevel, og du vet at nå må du sveve alt inn igjen; ja da kan du være sikker på at en fjordsightseeing katamaran på full guffe er like om hjørnet for så å passere så nærme som mulig for at turistene skal få noe å se på, og da kan du også være sikker på at de bølgene kommer fra den minst gunstige retningen, og om ikke kameraet går over ende og havner i dørken med et smell da så stemmer ikke tilfeldighetene.

Men jeg syns selve line/snøre trommelen/hjulet og stativet fungerte fint og helt etter planen. Jeg plasserer en fot på tverrbjelken som holder sammen støttebeina nede ved dørken for at stativet skal stå stabilt når jeg sveiver inn, det fungerer utmerket. Jeg kunne tenke meg å lage en slåe av litt kryssfinerplate som kan skyves frem under rekken og låse stativet fast til rekken når jeg kjører med båten i litt bølger, da slipper jeg å slå sammen stativet og legge det ned hver gang jeg skal forflytte meg. Innsveiving av linen/snøret opplever jeg som komfortabelt, selv med 190m ute og 2kg sement i enden.

Sement loddene fungerer - men ikke serlig godt, det er for stort og tungt uten å egentlig trekke linen tilstrekkelig ned. Jeg kommer nå til å bruke 2 meter 6mm kortlenket kjetting med en minidregg på 0,7kg i enden, det blir litt fleksibelt i forhold til bølger og tidevann.

Jeg hadde alle tre sniker ute på ca 100m forskjellige steder men jeg fikk bare en stakkars liten brosme, den var så liten at jeg ønsket på det meste å slippe den ut igjen så den kunne få leve litt til, men kroken satt langt inn i svelget på vei inn til magesekken og måtte skjeres løs. Det er ikke greit å være fisker når man synes synd på fisken, jeg æret den imidlertid så godt jeg kunne.

RIMG0025.thumb.JPG.2edef1e4782ba183b38a3f9c93a14040.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja nå har jeg prøvd meg litt frem med sniken, jeg bruker bare 1 snik i tillegg til å fiske med stang nå når jeg er ute for det er i grunnen nok å holde styr på.

Jeg har hatt litt problemer med snøre tvinn noen ganger, spesielt på dypt vann (200m), på det verste var det bare å klippe av kroker og svivler å kaste kroksnøret. Nå har jeg løst dette og krok-opphenget mitt ser nå sånn ut:

DSC_0004.thumb.JPG.d7ba2e6d208b23529d142a593ba58ca8.JPG

DSC_0006.thumb.JPG.4ae84f180ae963c9fd873aded1609ca4.JPG

Det er i praksis mye det samme som en treveis svivel, jeg bruker imidlertid bare en enkelsvivel tredd inn på kroksnøret. kroker på 10 og 15cm med 1mm gøtt. Det er for kort og stivt til å lage tull på veien ned, og det svivler i alle retninger hvis fisken vrir seg og spinner på veien opp. kroksnøret som svivelen er tredd innpå er 1,5mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne legge til at det var mye mat i den fisken, jeg hører stadig om lange på 20 og 30 kilo - men sjelden om resultatet.

Jeg har hatt min kjære mor på besøk og hun fikk æren av å foredle utbyttet, det ble middag med utsøkte fileer for to så det holdt med ekstra porsjoner, og en "stor" glassbolle med fiskekaker til fryseren som lunsj på skive eller middag i lang tid, og 1 liter sterk og usedvanlig god fiskesuppe med loffskiver med smør som tilbehør.

Bare så det er sakt...

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.