Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på jærstrendene


Ungdomsomfisker
 Share

Recommended Posts

Bortsett fra at etternavnet mitt og en del av genmaterialet (aka «vikingblod») stammer fra Jæren, har jeg ingen erfaring med fisket der. Men er sjøørreten der, som sjøørreter flest, er et godt tips at den tidvis kan stå veldig grunt. Særlig gjelder dette på våren når vannet i grunne viker kan være litt varmere enn andre steder. Med grunt mener jeg helt ned til 0,5 meter. Så prøv grunne områder innerst i viker og bukter, ikke bare nes og odder. Finner du områder med overgang mellom grunt og dypere vann, kan det være fine plasser. Når jeg fisker super-grunt bruker jeg gjerne flue og dupp eller kystwobblere som går høyt i vannet. 
 

For øvrig er vel Jærstrendene en hot-spot for havabbor, så det kan være en mulig bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 29.12.2022 at 12.52, TT skrev:

Fra mai er min efraring at det beste fiske for sø er på jærstrendene. Strømutsatte områder og fordypninger er og foretrekke. Sø kan gå nesten rett utenfor føttene dine i rennene.. av sluker funker det veldig bra med holografisk møresild svart 15 og 18 gram pluss atomsild 20 gram. Her er det bare og fiske seg gjennom boksen med sø sluker, normalt pleier noe og virke.. 

Ellers funker det veldig bra med paternoster og makrell eller lign agn som ligger i brenningene og fisker...fin bonus er piggvar er du heldige. 

Lykke til, og kom gjerne med tilbakemelding på om det er noe fangst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.