Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere til ørretfiske


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg fisker stort sett med sluk og spinnere etter ørret men ønsker å utvide repertoaret mitt med noen wobblere.

Her i området er mesteparten av ørreten rundt 200-600 gram med en skjelden kilosfisk innimellom og det er stort sett snakk om høyfjellsfiske.

Jeg har stort sett tenkt å bruke wobbler når det enten er kjangs for storfisk i dype vann, eller når jeg fisker i svært langgrunne vann.

Ser derfor etter totalt 3 wobblere hvorav en skal gå høyt i vannet, en som skal gå middels langt ned og en som går dypt.

Er det noen som har anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer jeg ikke unna IMA Komomo II når det skal fiskes høyt i vannet. 110mm om det virkelig er stor fisk på agendaen, og 90mm ellers. Her en grei prikkefant tatt på 110 ved trolling, men de er meget gode å kaste med også.

IMA+%25C3%25B8rret.jpg

 

Litt dypere så er jeg ikke fremmed for å bruke en plugg, feks Tomic Classic 3. Denne kaster nesten like godt som IMAen. Skal jeg enda dypere bruker jeg sjelden wobler i det hele tatt, men gjerne vibrasjons-varianter som Rapala Rippin Rap eller Berkley Powerblade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke om du fisker fra land eller båt, det har jo en del å si. Fisker jeg fra kano er det nesten alltid en Rappala original flytende 5 eller 7 cm som henger bak, men disse er litt for lette til å kaste særlig langt med. Mange vil sikkert mene de er for små også ... ;)

DUO-wobblere får mye skryt i ymse kanaler, og skal kunne kastes. Jeg har imidlertid ikke rukket å teste disse. Direkte billige er de heller ikke ... 

IMA er ikke de enkleste å få tak i. Meg bekjent er det ingen som selger disse i Norge nå.  Nordisk fiskeutstyr hadde dem en periode, men jeg tror jeg kjøpte om lag den siste de hadde inne og det er en stund siden de var ført opp på nettsiden deres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.