Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til ny stang


FatCat
 Share

Recommended Posts

I et forsøk på å lage litt liv her på forumet lager jeg ny tråd

Jeg har nettopp skaffet meg en ny snelle jeg er superfornøyd med, Tailwalk Speaky 2500. Ulempen med å kjøpe fin snelle er at stanga ikke lengre er så god. Derfor tenkte jeg å høre med dere om tips for ny stang. 

Jeg kommer hovedsakelig til å kaste fra land eller båt med på Mjøsa etter ørret og gjedde, typisk slukvekt opp til ca 35g. 

Hva tenker dere ville passe bra til dette bruket? Jeg er ingen rik mann, så budsjettet er ikke høyere enn 2500-3000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500-3000 er plenty budsjett uansett hva du vil holde på med. Du får svært gode stenger i denne prisklassen.

 

Forøvrig så er en stang en stang, det er fordeler og ulemper med alle stenger uansett prisklasse. Dyrere stenger tåler feks ofte mindre enn litt billigere.

 

Jeg hadde vel gått for denne: https://www.skittfiske.no/lawson/245354/lawson-atlantic-salmon-s3-aramid-11----gt-50g

Jeg er glad lange stenger, og lawson sin 46 ton karbon med aramidcoating gir litt beskyttelse mot slagskader. Jeg har også en annen stang i samme emne som jeg er meget fornøyd med. Enten i 50 eller 60g versjon, og den kommer i både 11, 12 og 13 fot. Hvilken lengde du liker må du nesten bare finne ut av selv, 11 er mer komfortabelt å fiske med enn 13. Men 13 kan kaste litt lengre og er finere til bombarda fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en stang til fiske fra både land og båt, kan kreve litt vel mye kompromisser. 

Skulle jeg kastet etter ørret fra land i Mjøsa, ville jeg hatt en lang stang for å kaste langt og dekke mye vann. Mjøsa er jo stor .... Da er vi inne på de lengdene @Gabriel nevner over her, selv om jeg personlig ville valgt noe lettere (maks 35-40 gram). 

Men en lang stang fra båt blir fort klønete, og i båt har man ikke behov for de samme kastelengdene, da man jo er mobil. Fra båt vil jeg si 9 fot er en maks. Selv bruker jeg stenger helt ned i 6,6 fot når jeg kaster etter sjøørret fra båt. 

Skal du virkelig jakte gjedde, blir 35 gram litt snaut, da man gjerne jakter gjedde med store "gummidyr" som er vesentlig tyngre enn det. Man skal du bare "kosefiske" litt etter gjedde iblandt, kommer du langt med jigger, wobblere og sluker på opptil 35 gram. 

Skulle jeg svidd av borti 3000 kr med ditt utgangspunkt, ville jeg vurdert to stenger som til sammen dekker flere behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

2500-3000 er plenty budsjett uansett hva du vil holde på med. Du får svært gode stenger i denne prisklassen.

 

Forøvrig så er en stang en stang, det er fordeler og ulemper med alle stenger uansett prisklasse. Dyrere stenger tåler feks ofte mindre enn litt billigere.

 

Jeg hadde vel gått for denne: https://www.skittfiske.no/lawson/245354/lawson-atlantic-salmon-s3-aramid-11----gt-50g

Jeg er glad lange stenger, og lawson sin 46 ton karbon med aramidcoating gir litt beskyttelse mot slagskader. Jeg har også en annen stang i samme emne som jeg er meget fornøyd med. Enten i 50 eller 60g versjon, og den kommer i både 11, 12 og 13 fot. Hvilken lengde du liker må du nesten bare finne ut av selv, 11 er mer komfortabelt å fiske med enn 13. Men 13 kan kaste litt lengre og er finere til bombarda fiske.

De Lawson stengene jeg har brukt (det er noen)  er utmerkede stenger  (Atlantic Salmon  og Norwegian serie) - men oppgitt max kastevekt  er definitivt for høy for annet enn "lumpekast" ut i ei elv. Trekk ifra ca. 1/3 av oppgitt max for "lengdekasting".

Dette gjelder ikke bare disse stengene, de fleste stenger er for høyt klassifisert, i hvert fall for kastere som vet omtrent hva de gjør.

Som alltid så finnes det unntak, og markedsføringen følger som regel "el Stupido" metoden, så ting må prøves for å finne svar. Ekspeditører som vet noe og tør å si det finnes knapt mer i noen bransje, alt handler om markedsføring og raske salg.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, dagniko said:

De Lawson stengene jeg har brukt (det er noen)  er utmerkede stenger  (Atlantic Salmon  og Norwegian serie) - men oppgitt max kastevekt  er definitivt for høy for annet enn "lumpekast" ut i ei elv. Trekk ifra ca. 1/3 av oppgitt max for "lengdekasting".

Det er også nettopp derfor jeg anbefaler en 50g stang når TS skal kaste 35 grams sluker.

 

Trekker du i fra 1/3 av de 50 så er du der på en prikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TT said:

Skulle jeg kastet etter ørret fra land i Mjøsa, ville jeg hatt en lang stang for å kaste langt og dekke mye vann.

Men heller ikke nødvendigvis for lang, i mange tilfeller vil folk kaste lengre med feks 11 fot stang enn 13 fot fordi det er mindre luftmotstand og de klarer å oppnå høyere fart på kastet. Med tanke på lengde er nok 11 nok, mens jeg ville ha gått opp til 13 hvis man tenker på feks bombarda fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gabriel skrev:

Men heller ikke nødvendigvis for lang, i mange tilfeller vil folk kaste lengre med feks 11 fot stang enn 13 fot fordi det er mindre luftmotstand og de klarer å oppnå høyere fart på kastet. Med tanke på lengde er nok 11 nok, mens jeg ville ha gått opp til 13 hvis man tenker på feks bombarda fiske.

Jeg er ikke så gammel (65 år), men på grunn av diverse skavanker som følge av sykdom og skader så har jeg ikke bevegelighet og balanse å bruke de mest effektive kastemetodene, som pendelkast. Jeg  LIKER best å kaste med 11 eller 12 fot, men innrømmer at det går litt lengre med 13 på en god dag (helsemessig).

Lange stenger blir ofte lettere å kaste med om det legges inn en del bly helt nederst, slik at stanga balanserer under snellefestet i stedet for lengre fremme. Totalvekta har liten betydning, det er balansen som er viktig.
Fabrikkantenes markedsføring villeder ofte kundene, siden det i markedsføringen fokuseres på vekt, og ikke balanse.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.