Gå til innhold
Fiskersiden

Eriks fiske januar 2023 - mildvær og noen overraskelser


erik
 Share

Recommended Posts

Januar 2023 bød på mye vær. Alt fra solskinn og en håndfull minus, regnvær og 4 plussgrader og alt i mellom. Det bar fisket vårt litt preg av, men noen fiskemessige lyspunkter ble det uansett.

IMG_5074.JPG

 

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2023/02/eriks-fiske-januar-2023-mildvr-og-noen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott rapport. Abbor på 43-980 er nok ganske vanlig, selv om den er litt i underkant av gjennomsnittlig kondisjon. Det er nok sjelden i Norge at en abbor på 43cm nærmer seg 1.4. Normalkondisjon vil være et sted mellom 1.1 og 1.2.  Det mest oppsiktsvekkende var at den tok en død agnfisk, for det er ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

I akkurat dette vannet er vanligvis abboren ganske rund i formen når den først når en størrelse der den kan spise krøkle. (Lars i teamet fikk flere over 40cm der i fjor, som alle veide noen hundre gram mer enn denne.) Jeg tipper dette er en fisk på retur, den var ganske "herjet", selv om den ikke ser slik ut på bildet. 

Ellers enig i at abbor flest ikke tar død agnfisk. Jeg fisker gjerne etter abbor med (død) agnfisk, men da aktivt med en fireball-rigg fra drivende båt eller veldig sakte fremdrift med elmotor. Har forøvrig hatt mye abbor i akvarium opp gjennom årene, og de fleste kan lære å spise død agnfisk. Men det er en prosess å få de dit, og den skjer neppe i naturen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireball er jo (semi)aktivt fiske. og kan være veldig effektivt, men kan neppe sammenliknes med meite. Dine erfaringer med akvarium illustrerer godt det alle erfarer der ute; at det er vanskelig å få abboren til å ta død agnfisk. Men noen jeg kjenner har opplevd at det er lettere å få de på død agnfisk om sommeren, og jeg selv har også fått et par fine abbor som bonusfisk under gjørsefiske med død laue som agn. Men egentlig er dette kanskje litt kontraintuitivt? For man skulle kan skje tro at abboren er mer på farta om sommeren, og da heller foretrekker et livlig agn, og at de heller foretrakk å ta en død agnfisk som bare er å plukke opp, om vinteren, da de er litt mer trege. Men sånn ser det altså ikke ut i praksis. Vet ikke om jeg har noen plausibel forklaring på dette, men kanskje mindre aktivitet (vinteren), og det at den svinser mindre rundt, gjør at den ikke så lett oppdager en død agnfisk da? Abboren er som kjent veldig avhengig av synet, i mye større grad enn for eksempel gjedde og gjørs, som i større grad bruker luktesansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er medlem i Bærum Sportsfiskere? Det hadde jeg ikke fått med meg. 
 

Jeg har vært medlem der i noe som nærmer seg 40 år (meldte meg inn som 9 åring og er snart 48 ^_^). Men jeg må innrømme jeg har vært ganske passiv de siste 15 åra etter at jeg ble en såkalt familiefar … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.