Gå til innhold
Fiskersiden

Kan jeg bruke haspelsnelle på en havstang?


KnutO
 Share

Recommended Posts

15 timer siden, KnutO skrev:

Også da, kan en havstang bøyes med ringene nedover? Vil stangen tåle det? Det jeg vil oppnå er å kunne bruke en sterk haspelsnelle på en stang som er egnet til større vekt pilk, f.eks 400-500g. Jeg finner ingenting om dette på google, så jeg spør her. :)

Jeg er (som vanlig ;)) på litt tynn is her nå, men det er vel ikke slik at en stang har veldig forskjellige egenskaper avhengig av hvilken vei den bøyes? Det heter seg vel i stangbygger-kretser at man skal lete etter stangas "rygg", men veldig markert er vel den ikke. Kastestenger og ikke minst fluestenger vil jo regelmessig bøyes begge veier. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe helt annet som gjelder for klingene i havfiskestenger. Men som sagt, litt tynn is ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal du fiske med haspel på de vektene er du fort på high end sneller så om det er for å spare penger er det heller ikke veien og gå. Jeg syns og haspel er tyngre og jobbe med i lengden når en bruker litt vekt, men det kan og ha med utveksling på mine sneller og/eller vekt på comboen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, du kan gjøre det, men da krever det en stor og dyr haspelsnelle. Det nytter ikke å komme med en 1000 eller 2500 snelle til lett ferskvannsfiske hvis man får på en skikkelig storfisk fra dypet.

 

Og så er det snøret, til en haspelsnelle designet for kasting ønsker man gjerne å ha et så tynt snøre som mulig, slik at man kan kaste lengre.

 

Men til dypt havfiske så vil man gjerne ha en så tykk og så sterk monofilament sene som man finner. Gjerne 0.60 eller enda tykkere sene med bruddstyrke på 25+ kg, kanskje man til og med velger noe med bruddstyrke opp mot 70-100 kg. Da kan man like gjerne ha en egen snelle dedikert til slik tykk sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Gabriel skrev:

Og så er det snøret, til en haspelsnelle designet for kasting ønsker man gjerne å ha et så tynt snøre som mulig, slik at man kan kaste lengre.

 

Men til dypt havfiske så vil man gjerne ha en så tykk og så sterk monofilament sene som man finner. Gjerne 0.60 eller enda tykkere sene med bruddstyrke på 25+ kg, kanskje man til og med velger noe med bruddstyrke opp mot 70-100 kg. Da kan man like gjerne ha en egen snelle dedikert til slik tykk sene.

Det var en stund siden man brukte monofilament til slikt fiske. De siste 15-20 årene har multifilament overtatt fullstendig ved alt av vertikalt fiske, og sjelden tykkere enn 0,20, uansett type snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.2.2023 at 21.01, KnutO skrev:

Også da, kan en havstang bøyes med ringene nedover? Vil stangen tåle det? Det jeg vil oppnå er å kunne bruke en sterk haspelsnelle på en stang som er egnet til større vekt pilk, f.eks 400-500g. Jeg finner ingenting om dette på google, så jeg spør her. :)

En havfiskestang og haspelsnelle som er designet bruken fungerer aldeles glimrende. Feks til fiske etter kveite som her:

IMG_2200.JPG

 

Her en Shimano Stella SW med Westin stang. Kombinasjonen har landet kveite, torsk og stor sei her i Norge, og diverse skikkelig sinna tropisk arter. Vær dog obs på at dette er en ganske dyr løsning. Haspel for havfiske betyr fort sneller til 10.000+ og stengene er ofte dyrere enn tilsvarende for multiplikatorsnelle. Du klarer deg med en fjerdedel av budsjettet om du går for multiplikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erik said:

Det var en stund siden man brukte monofilament til slikt fiske. De siste 15-20 årene har multifilament overtatt fullstendig ved alt av vertikalt fiske, og sjelden tykkere enn 0,20, uansett type snelle.

Stemmer sikkert, havfiske erfaringen min går stort sett ut på å bruke lånt utstyr som sannsynligvis kvalifiserer til antikvitets status. Stengene til fattern var ikke nye når jeg først begynte å bruke dem og det er samme stang og snelle jeg bruker 30 år senere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.