Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske innerst i Sognefjorden, jeg får ingen ting.


Gabriel
 Share

Recommended Posts

I det siste har jeg hatt meg noen turer for å fiske i sjøen fra land rundt Årdal og Lærdal. Men jeg får absolutt ingen ting, ikke er bitt, og i hverfall ikke fisk.

 

Har stort sett kastet Atomsilda og Møresilda i forsøkene mine.

 

Dette er jo, slik jeg forstår det, et ganske så fisketomt område mesteparten av året. Det er bratt, og du har svært få (om noen i det hele tatt) gode fiskeplasser. Jeg har knapt noen sinne sett noen som har stått å fisket i sjøen her.

 

Men jeg har allikevel funnet noen områder som virker som om de kanskje kan ha potensiale, ikke så alt for bratt, gjerne leopardbunn, mye tang og tare.

 

Har også kastet litt Deeper sonar, og får gjerne da opp at det finnes fisk på ca 12-15 meters dybde. Ca 30 meter fra land. Men jeg har ingen anelse om hvilken sort.

 

Noen tips? Jeg har jo selvfølgelig vurdert å prove feks kystmeite. Men per dags dato har jeg ikke utstyret i orden for noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, TT said:

Kan du kaste sildesluker, kan du vel også meite på 12-15 meter 30 meter fra land?  Det krever jo bare et søkke og en krok. 

 

Det kan jeg, men da må jeg ha med meg agn.. :) Samt at jeg må skaffe meg noen litt større kroker, for de meitekrokene jeg har per dags dato duger ikke helt til kystfiske.

 

 

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

 

Det kan jeg, men da må jeg ha med meg agn.. :) Samt at jeg må skaffe meg noen litt større kroker, for de meitekrokene jeg har per dags dato duger ikke helt til kystfiske.

 

 

Japp, agn må du ha! 
 

I nødstilfelle kan man se hva man finner i fjæra. Blåskjell er bra agn, men sitter dårlig på kroken. Strandsnegler kan også funke, og de sitter godt. 

Som unggutt fikk jeg en gang en torsk på 2-3 kg på en enslig strandsnegle på en liten krok. Jeg var egentlig ute og kastet etter torsk med jigg, da jeg kom over en plass der det gikk en stor sildestim rett utenfor svaberget. Jeg ville prøve å få en sild, derav kroken agnet med en snegl. Sild fikk jeg ikke, men en torsk kastet seg altså villig over det lille agnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei

Dette er et gammelt innlegg, men jeg vokste opp i Lærdal og har fisket uendelig mange timer både fra brygger og båter i oppveksten. Jeg mener å husker vi fikk en del torsk, sei, hyse og brosme blant annet. Og mye sild når du traff. Lange er det en del av også! Men jeg hører også en del snakk om at "det ikke lenger er fisk i fjorden". 

Siden jeg er nyfrelst på fiske så skal jeg gi det noen skikkelige forsøk neste gang jeg er der igjen. Kristian på Campelen har også godt over gjennomsnittlig med timer på fjorden i Lærdal, så han kan nok komme med et tips eller to ;) 

Uten båt er det kanskje ganske vanskelig å få noe å skryte av i Lærdal, men jeg har en veldig entusiastisk båtsjåfør der inne om du trenger. Han er nok ikke vrien om du betaler bensin osv
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2024 at 10:21 PM, ChiliBonden said:

Hei

Dette er et gammelt innlegg, men jeg vokste opp i Lærdal og har fisket uendelig mange timer både fra brygger og båter i oppveksten. Jeg mener å husker vi fikk en del torsk, sei, hyse og brosme blant annet. Og mye sild når du traff. Lange er det en del av også! Men jeg hører også en del snakk om at "det ikke lenger er fisk i fjorden". 

Siden jeg er nyfrelst på fiske så skal jeg gi det noen skikkelige forsøk neste gang jeg er der igjen. Kristian på Campelen har også godt over gjennomsnittlig med timer på fjorden i Lærdal, så han kan nok komme med et tips eller to ;) 

Uten båt er det kanskje ganske vanskelig å få noe å skryte av i Lærdal, men jeg har en veldig entusiastisk båtsjåfør der inne om du trenger. Han er nok ikke vrien om du betaler bensin osv
 

Etter det jeg har forstått har ting forandret seg mye, Sognefjorden pleide å være veldig bra. 

Men ting har forandret seg mye, og den er ikke hva den en gang var. Men du kan selvfølgelig fremdeles få fisk. Men da er det fra båt man må fiske.

 

Og innerst i Sognefjorden så må man stort sett ganske dypt for å få fangst, på 100m og nedover er det mye. Men fisket er best i Leikanger og videre utover i fjorden.

 

Selv har jeg nå anskaffet meg båt så jeg skal se hva som skjer utover våren. 

 

Men kommer nok helst til å fokusere på andre områder og ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ChiliBonden said:

Jeg kom over en video av en som dro opp en flott kveite i Årdal:

Er det i dette området du holder deg for tiden? 

Ja, har sett videoen. Jobber i samme bedrift som den karen. :)

Det området der er akkurat der jeg har prøvd mest, men jeg stod på land. Da var det ingen bitt å få.

Men som du ser, han fisker i fra båt på 120 meters dyp. Så vi får se om jeg prøver meg der selv, har som nevnt anskaffet båt nå men den egner seg ikke like godt til kveitefiske som den båten han har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.