Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske, hva slags utstyr trenger jeg og hvordan blir kostnadene?


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Kort fortalt så vurderer jeg å gå til innkjøp av isfiske utstyr. Dette er et område hvor jeg per dags dato ikke har så mye utstyr i det hele tatt. Jeg har gode vinterklær, men ikke noe spesielt utover det. Har også en alreit stol.

 

Det jeg tenker at jeg trenger er:

1. Vinterstøvler, noen skikkelig tykke støvler som holder seg varme selv i -10 grader når man sitter stille.

2. Truger

3. Isbor, tenker at jeg kjøper et som er tilpasset drill.

4. Isøse.

5. Isfiske stang.

 

Jeg har meitekroker og likende fra før av.

 

Hvis jeg tenker riktig så blir det sikkert 1000 kr for støvler, 500-750 for noen alreite truger. 1500-2000 kroner for et Rapala isbor. Og ca 500 til for isøse og stang.

 

Har jeg rett i det? Eller tar jeg feil? Er det andre ting jeg virkelig burde hatt?

 

Og Rapala boret jeg har sett meg ut holder til 140 cm istykkelse, er det nok, eller må jeg forvente at isen kan være tykkere enn som så? (Stort vann som er 1100 meter over havet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig peiling på isfiskestøvler, truger og denslags. Men jeg vet isfiske ikke trenger være dyrt. Det dyreste er et skikkelig isbor. Utover det ville jeg kjøpt en mormyshka-stikke og selvfølgelig noen mormyshka i forskjellige størrelser og farger.

En ting som jeg synes gjør isfiske mye mer spennende er Deeper, det kan jeg anbefale å kjøpe inn, selv om det er litt dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FatCat said:

Jeg har ikke særlig peiling på isfiskestøvler, truger og denslags. Men jeg vet isfiske ikke trenger være dyrt. Det dyreste er et skikkelig isbor. Utover det ville jeg kjøpt en mormyshka-stikke og selvfølgelig noen mormyshka i forskjellige størrelser og farger.

En ting som jeg synes gjør isfiske mye mer spennende er Deeper, det kan jeg anbefale å kjøpe inn, selv om det er litt dyrt. 

Den kjøpte jeg for ikke så lenge siden, så det har jeg allerede. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hva du skal fiske etter. På 1100 moh er det vel enten røye eller ørret eller begge. 

140 cm i rimelig tjukk is! Jeg har isfisket over tregrensa og jeg har isfisket i indre Troms, men jeg har aldri vært i nærheten av den tjukkelsen. Jeg var på ca 850 moh i Sør-Norge sist helg, der var isen rundt 50 cm. Men hard-core fjellfiskere møter sikkert tjukk is regelmessig. 

Jeg er også usikker på om du trenger truger. Selv har jeg aldri brukt det på isfiske. Selv om det er mye snø i terrenget, kan det være lite snø på isen. Skal du bevege deg langt er fjellski mye bedre enn truger. Jeg har fjellskistøvler med goretex, de funker greit så lenge det ikke er masse overvann. 

Ellers er jeg enig med @Gabriel i at du bør ha en mormyshka-stikke. Skal du fiske røye, bør du ha røyeblinker i tillegg. Er det "fare" for stor fisk, bør du vurdere en isfiskestang med snelle. Da får du både bedre demping og mulighet til å gi ut snøre. Isfiske kan foregå på svært grunt vann, og går det på en stor fisk da, er det greit med litt marginer. Jeg synes enkle fluesneller funker fint til det. Du trenger ikke spesialsneller for isfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, TT said:

Du skriver ikke hva du skal fiske etter. På 1100 moh er det vel enten røye eller ørret eller begge. 

140 cm i rimelig tjukk is! Jeg har isfisket over tregrensa og jeg har isfisket i indre Troms, men jeg har aldri vært i nærheten av den tjukkelsen. Jeg var på ca 850 moh i Sør-Norge sist helg, der var isen rundt 50 cm. Men hard-core fjellfiskere møter sikkert tjukk is regelmessig. 

Jeg er også usikker på om du trenger truger. Selv har jeg aldri brukt det på isfiske. Selv om det er mye snø i terrenget, kan det være lite snø på isen. Skal du bevege deg langt er fjellski mye bedre enn truger. Jeg har fjellskistøvler med goretex, de funker greit så lenge det ikke er masse overvann. 

Ellers er jeg enig med @Gabriel i at du bør ha en mormyshka-stikke. Skal du fiske røye, bør du ha røyeblinker i tillegg. Er det "fare" for stor fisk, bør du vurdere en isfiskestang med snelle. Da får du både bedre demping og mulighet til å gi ut snøre. Isfiske kan foregå på svært grunt vann, og går det på en stor fisk da, er det greit med litt marginer. Jeg synes enkle fluesneller funker fint til det. Du trenger ikke spesialsneller for isfiske. 

Kan godt hende jeg kunne klart meg uten truger, men nå er de bestilt. :) Hadde meg en skikkelig drittopplevelse tidligere i år hvor det tok omtrent en time å gå 100 meter i snøen så truger var nok på tide å bestille uansett. :p 

Og ja, 140 cm istykkelse var det vist ikke, har hørt rykter om godt over en meter tidligere så jeg var usikker. Men i følge isvarsel er det snakk om ca 65 cm nå. Men kan bli mer i løpet av de neste par ukene, vi får se.

Bestilte meg Rapala Lapland 155mm isbor, noe mormyshka, isstikke og noe berkley gulp alive maggots + worms. Så får vi se hva som ender opp med å fungere. Har en aning om et potensielt godt område for isfiske så med litt flaks kan det jo bli en god fangst.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, FatCat said:

Hold oss oppdatert på fangst! 

Lite tips: hvis det er tillatt med ståsnøre der du skal fiske kan du ha en krok med mark ute, det kan være svært effektivt på isen også. 

Jeg har noen småplaner om å teste dette ja.

 

Har veldig lyst til å sammenligne agn mens det er stillestående. For eksempel Berkley Maggot vs Berkley Mark vs Ekte Mark vs Ekte Maggot. Er veldig intressert i om Berkley agnet faktisk fungerer når det er helt stillestående, for det gjør mark, eller om det bare er bevegelsen fisken går etter.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gabriel skrev:

Jeg har noen småplaner om å teste dette ja.

 

Har veldig lyst til å sammenligne agn mens det er stillestående. For eksempel Berkley Maggot vs Berkley Mark vs Ekte Mark vs Ekte Maggot. Er veldig intressert i om Berkley agnet faktisk fungerer når det er helt stillestående, for det gjør mark, eller om det bare er bevegelsen fisken går etter.

Det er jeg interessert i også. Jeg vil tippe ekte maggot og mark fisker bedre enn kunstig, men det er kun spekulasjoner da jeg ikke har testet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, FatCat said:

Det er jeg interessert i også. Jeg vil tippe ekte maggot og mark fisker bedre enn kunstig, men det er kun spekulasjoner da jeg ikke har testet selv. 

 

Uten bevegelse i det kunstige agnet så vil uten tvil det naturlige vinne.

 

Spørsmålet mitt er heller om det kunstige fungerer i det hele tatt når det står helt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.