Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips for å lage fiskekaker


Nettsteggen
 Share

Recommended Posts

Har utvidet min hobbyhorisont, og lager mine heimlaga fiskekaker. Men jeg lurer på om min oppskrift på farse er helt riktig. Jeg bruker 600 g fersk hysefilet, 2 1/2 dl melk, 2 egg, 1 1/2 ts bakepulver, 2 ts potetmel. Sper gjerne på med litt fløte for å få konsistens. Blander inn litt løk, pepper, muskat,salt, gressløk/timian.

Får gjerne en fin konsistens, og med steking på middels varm panne, blir kakene høye og fine. Imidlertid " klapper de sammen " og for tynne når de blir tatt av og lagt til side. Smaken er helt fortreffelig, men savner sårt å få litt høye og luftige kaker. 

Er det noen som ser at jeg gjør noe feil, eller har tips som jeg kan forsøke å rette opp dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sier du ikke noe om du gjør det, men fisken må være kald når du kverner den opp, og etter første kverning tilsettes saltet og så må det kvernes en stund til. Dette er for at proteinbindingene skal få sette seg.

Kan også være at for mye vann slipper unna i stekingen, hvis det er det bør du øke mengden potetmel. Og kakene skal ha minst 70 grader inni når de er ferdige.

Vet ikke om det hjelper, men det var ihvertfall det jeg gjorde feil de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.