Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske, hva gir egentlig best resultater? Sluk, spinner, wobbler, mark eller flue?


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Du vil altid få mest fisk med den metoden du foretrekker og har mest tro på. Har loggført mer en 10000 ørreter og har etterhvert begynt å bry meg midre og mindre med fluevalg eller slukvalg. Jeg fisker med det jeg har lyst til å fiske med og konsentrerer meg om å lese vannet og finne ut hva ørreten driver med.

Kan godt fiske en uke eller to med samme sluk uansett forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, BAN said:

Du vil altid få mest fisk med den metoden du foretrekker og har mest tro på. Har loggført mer en 10000 ørreter og har etterhvert begynt å bry meg midre og mindre med fluevalg eller slukvalg. Jeg fisker med det jeg har lyst til å fiske med og konsentrerer meg om å lese vannet og finne ut hva ørreten driver med.

Kan godt fiske en uke eller to med samme sluk uansett forhold...

 

Nja, ikke helt enig her nei. Ta feks flue, flue kan være fantastisk under klekkinger og liknende. Noen ganger så er flue det eneste fisken vil ha. Men det er jo ikke i nærheten av like effektivt som sluk eller spinner når man ser det over en hel sesong. Det trengs jo tross alt en egen handicap kategori for flue med tanke på fiskerekorder.

Jeg har også sluker som jeg har kastet hundrevis av kast, uten av de noen sinne har levert en eneste fisk. Og andre sluker som konstant leverer fisk uansett forhold. For min del har jeg begynt å tenke mye mer over lysforhold i forhold til slukvalg, og merker jo at jeg får mye mer fisk på grunn av dette. Feks kobber eller realistiske sluker i solskinn, og sølv eller gull i regnvær eller når det er overskyet, og svarte sluker kveldstid.

 

7 hours ago, FatCat said:

Jeg prøver litt forskjellig hvert år. De siste årene har det gått mest i sluk, spinner og mark. Jeg har fått mest på mark, men de største er tatt på wobbler. Derfor tenker jeg å bruke mest wobbler i år.

 

Det du sier her er vel hovedgrunnen til at jeg laget tråden, for dette er jo en gjenganger. Får mye god fisk på sluk, spinner og mark, men den ordentlige storfisken tas gjerne på wobblere.

Så blir jo nysgjerrig på hvordan sesongen hadde sett ut om jeg feks byttet ut alt slukefiske med wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gabriel skrev:

Så blir jo nysgjerrig på hvordan sesongen hadde sett ut om jeg feks byttet ut alt slukefiske med wobblere.

Det er fullt mulig å teste. Nå finnes det et enormt utvalg av wobblere i alle størrelser og farger som vil dekke de aller fleste behov. Spearhead Ryuki serien til Duo synes jeg er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, FatCat said:

Det er fullt mulig å teste. Nå finnes det et enormt utvalg av wobblere i alle størrelser og farger som vil dekke de aller fleste behov. Spearhead Ryuki serien til Duo synes jeg er fin. 

Utfordringen blir kasteavstand, jeg kommer til å fiske mest i vann hvor det ikke er lov å bruke båt i sommer. Så jeg regner med at jeg kommer til å bruke 25-35 grams sluker mer enn noe annet. Rett og slett for å dekke store områder.

 

Ser for meg at det blir vanskelig å matche det hvis jeg kun fisker med wobblere.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

Så hvorfor bruker du da sluk i høyfjellet? Hvis du ikke bruker det ellers?

Godt spørsmål! Oppgaven her var jo å binde seg til en fiskemetode. Og jeg tenkte at å skulle dra høyt til fjells og ikke kunne fiske med sluk, rett og slett blir litt for risikabelt værmessig. 
 

Men om jeg kan velge «flue» og det inkluderer både fluestang og flue og dupp, så kan jeg stå over sluk også i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man fisker er litt viktig her. Om du vil dekke store områder er sluk som regel overlegent. Jo større områder du dekker jo mer fisk ser agnet.

Skal du sitte i ro på et sted tipper jeg mark eller annet agn er mer effektivt. Tror en større % av fisken som ser (og lukter!) marken vil ta den, men sluk vil uansett være mer effektivt om den dekker et mye større område og blir eksponert for mange fler fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TT said:

Godt spørsmål! Oppgaven her var jo å binde seg til en fiskemetode. Og jeg tenkte at å skulle dra høyt til fjells og ikke kunne fiske med sluk, rett og slett blir litt for risikabelt værmessig. 
 

Men om jeg kan velge «flue» og det inkluderer både fluestang og flue og dupp, så kan jeg stå over sluk også i fjellet. 

En flue er en flue uansett hvordan du hiver den. :)

 

Er forøvrig glad i dupp selv, bruker det faktisk en del sammen med spinnere. Da får man kastet litt lengre.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Fiskemannen said:

Hvordan man fisker er litt viktig her. Om du vil dekke store områder er sluk som regel overlegent. Jo større områder du dekker jo mer fisk ser agnet.

Skal du sitte i ro på et sted tipper jeg mark eller annet agn er mer effektivt. Tror en større % av fisken som ser (og lukter!) marken vil ta den, men sluk vil uansett være mer effektivt om den dekker et mye større område og blir eksponert for mange fler fisk.

 

 

Utvilsomt, men det hjelper jo lite hvor mange fisk som ser sluken om de ikke lokkes til å bite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gabriel skrev:

Utfordringen blir kasteavstand, jeg kommer til å fiske mest i vann hvor det ikke er lov å bruke båt i sommer. Så jeg regner med at jeg kommer til å bruke 25-35 grams sluker mer enn noe annet. Rett og slett for å dekke store områder.

 

Ser for meg at det blir vanskelig å matche det hvis jeg kun fisker med wobblere.

Da kan du eksempelvis prøve Duo Pressbait 85, eller Wedge 95. De kaster du veldig langt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.