Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan planlegger jeg fisketurer litt lenger til havs?


KnutO
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst å gå litt lenger til havs, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal regne som en "god dag" for det. Jeg følger med på barentswatch og yr, men jeg er alltid usikker på hvor fint det egentlig skal være for å nyte dagen uten å måtte snu pga feilregning.. Jeg bor i ålesund området, vil komme meg ut til Stadgrunnskallen vest nord-vest for godøya.

Noen som har tips til dette? Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal langt til havs trenger en båt som er stor nok og sjøsterk nok, rigget med VHF, og nødvendig elektronikk. Du bør skaffe deg tørrdrakt, i kombinasjon med flytevest. Sørg for å ha nok klær under dressen. Ekstra livsforsikring å skaffe seg nødpeiler hvis man skulle havne i vannet. Med andre ord; sikkerheten MÅ alltid gå foran alt annet. Og les værmeldinger nøye, og følge med underveis, for været skifter fort til havs. Jeg husker en gang i Nord-Norge hvor vi var utaskjærs, og vi visste det var et uvær på gang, og vi så fronten langt der ute i horisonten, men ifølge yr skulle det blåse opp først tre-fire timer senere, og vi satt jo der i glimrende forhold, så vi drøyde det så lenge vi kunne. Plutselig kom været, mye tidligere enn meldt, og i løpet av et par minutter var vi innhyllet i et kaos av vind og regn, og med sikt på kanskje under femti meter. Vi tok jo oss pent innover, og verken kartplotter eller motor sviktet, så det gikk jo greit. Men det var en øyeblikks ubehagelig opplevelse av tap av kontroll. I en 20 fots båt mener jeg 10 sekundmeter er omtrent det sterkeste det er forsvarlig å gå utaskjærs i, av og til bør man ikke gå ut selv om det "bare" blåser sju-åtte sekundmeter, det avhenger litt fra hvilken retning det blåser, så dette bestemmes mye av lokale forhold. Langs norskekysten er generelt vinder fra vest og sørvest verst av åpenbare grunner. Jeg har vært ute i 14 sekundmeter i en 20-fots båt, og da må man konsentrere seg veldig om å kjøre båt, og det blir nesten umulig å fiske effektivt uansett. Så må man jo også se på om det er "gammel" sjø. Hvis sjøen i utgangspunktet er flat er det mindre farlig om det blåse opp litt, enn hvis det kommer dønninger fra en annen retning i tillegg. For da vil man oppleve veldig grov og rotete sjø, som både er vanskelig og potensielt farlig å kjøre i, og i tillegg vanskelig å fiske i som nevnt. Og husk at sjøen kan være nesten flat innaskjærs, mens det er voldsom sjø utaskjærs. Slike dager prøver vi oss typisk å komme utaskjærs, men vi vurderer raskt om det er forsvarlig å fortsette eller om vi bør snu. Det har vi gjort mange ganger.

For øvrig bør du ha det du trenger for praktisk fiske; dregg og dreggetau hvis nødvendig (det må man jo uansett ha av sikkerhetsmessige grunner), eventuelt drivanker. Det du trenger av landingsutstyr (klepper etc). Og en god kartplotter er et must, viktigere enn ekkolodd på havet, men man har naturligvis begge deler. Uten kartplotter er det vanskelig å finne gode fiskeplasser langt til havs. Du må jo ofte fiske veldig presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.