Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrflueline til stillevann


Ungdomsomfisker
 Share

Recommended Posts

Hei, ser du ikke har fått noe svar her. 

Jeg fisker en del etter ørret med flue, både i stille og rennende vann. Men jeg har et så avslappet forhold til utstyret, at jeg faktisk ikke vet hva det snøre som nå sitter på snella heter. 

Dersom du er nybegynner, ville jeg imidlertid ikke kjøpt de aller dyreste snørene. Fluesnøret kan få ganske mye juling i begynnelsen (og etter mer enn 30 års erfaring ... :wacko:), og det er da lite hensiktsmessig å slite i filler et veldig dyrt snøre. Bruk heller noen kroner på et godt smøremiddel for lina, og stryk over lina med dette før eller etter hver tur. Det betyr nok mer for kasteopplevelsen, enn om snøret er "high end" eller mer folkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.4.2023 at 11.46, TT skrev:

Hei, ser du ikke har fått noe svar her. 

Jeg fisker en del etter ørret med flue, både i stille og rennende vann. Men jeg har et så avslappet forhold til utstyret, at jeg faktisk ikke vet hva det snøre som nå sitter på snella heter. 

Dersom du er nybegynner, ville jeg imidlertid ikke kjøpt de aller dyreste snørene. Fluesnøret kan få ganske mye juling i begynnelsen (og etter mer enn 30 års erfaring ... :wacko:), og det er da lite hensiktsmessig å slite i filler et veldig dyrt snøre. Bruk heller noen kroner på et godt smøremiddel for lina, og stryk over lina med dette før eller etter hver tur. Det betyr nok mer for kasteopplevelsen, enn om snøret er "high end" eller mer folkelig. 

Takk for svar, har sett meg ut ei line sa air cel til femmerstanga, står på skittfiske at dem anbefaler å gå opp en lineklasse, burde je da kjøpe et 6er snøre til stanga???

 Stanga er fra 11-13 gram, å lina i sekser klasse står at er 10,4 gram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kan gå opp en klasse da, ja. Det er for øvrig mange som anbefaler at man går opp en klasse uansett, særlig om man er nybegynner. Man får litt "gratis" mht å spenne opp stanga med en litt tyngre line og trenger også mindre snøre i lufta, noe som kan være en fordel på trange plasser mv. På et par av mellomklassestengene mine har jeg gått opp en klasse (femmerstang med 6' snøre og sekserstang med 7' snøre9, men på ørretstanga mi i klasse 4 holder jeg meg til 4' snøre for penest mulig presentasjon (jeg fisker nesten bare tørt). Jeg har for øvrig alt for mye utstyr ...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.