Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere til ørret, hvilke farger/mønster har du god erfaring med?


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Jeg har omtrent aldri fisket med wobblere, men det som slår meg er at fargene du får kjøpt wobblere i ofte er veldig forskjellige fra de man ser andre steder.

 

Og det er heller ikke alltid man får kjøpt klassiske ørretfarger eller realistiske mønster.

 

Så jeg blir litt nysgjerrig, til de av dere som ofte fisker ørret med wobblere, hvilke farger går dere for. Hva får dere fisk på? 

 

Og er fargevalget annerledes enn hva dere velger når dere fisker med sluker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det ekstremt mye forskjellig å velge i I wobblerverden, alt fra flytewobblere på noen få gram opp til svære kastewobblere på over 40g. 

Jeg liker flytewobblere fra Rapala hvis man skal dorge fra kano eller packraft. Mine favorittfarger er S og TR. 

Når det kommer til å kaste fra land etter stor ørret liker jeg produkter fra Duo. Gjerne Pressbait eller Wedge 95. Her liker jeg farger som etterligner krøkle. 

Men man må prøve seg frem og finne ut hva man selv liker, det er det viktigste. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bruk av wobblere til ørret, ligner på det @FatCat beskriver, stort sett dorging etter kano og av og til packraft (jeg synes det blir litt masete å dorge med packraft, men slenger gjerne ut en wobbler om jeg likevel skal flytte meg et stykke ...). 

Jeg er ganske konservativ i wobblervalget, det blir gjerne Rapala original 5 eller 7 cm i relativt naturtro farger, feks. "regnbuefargen". Som nevnt i en tidligere tråd er favorittfargen min på Rapala en som jeg tror kalles RFSH, men som jeg ikke tror brukes på original 5 og 7 cm lenger. Jeg har et par eks. som jeg passer godt på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å finne ut av om du skal kaste eller dorge. Med noen få unntak er woblere egnet for kasting sjelden egnet for dorging og omvendt. 

"Reglene" for fargevalg er forsåvidt de samme for feks sluk, men akkurat som for sluk så bør de ikke tolkes for bokstavelig for de hender ofte at det stikk motsatte av "regelen" er det som gir deg napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, erik said:

Begynn med å finne ut av om du skal kaste eller dorge. Med noen få unntak er woblere egnet for kasting sjelden egnet for dorging og omvendt. 

"Reglene" for fargevalg er forsåvidt de samme for feks sluk, men akkurat som for sluk så bør de ikke tolkes for bokstavelig for de hender ofte at det stikk motsatte av "regelen" er det som gir deg napp.

 

Det blir kasting.

 

Men noe av spørsmålet mitt er jo egentlig om reglene er de samme, sluker fungerer jo på en måte basert på bevegelse og de er ofte såpass raske at ørreten knapt kan se hva det er. Så du er avhengig av refleksbitt.

 

Mens når det kommer til wobblere, som gjerne sitter stille i vannet og et større og enklere å se hva er så lener jeg mer mot imitasjoner enn ville fargevalg. Selv om jeg ikke nødvendigvis vet hva som blir riktig.

 

Tenker på en måte at feks en spinner i naturlige farger ikke nødvendigvis har så mye for seg. Siden spinneren uansett ikke er en imitasjon, men bare surr og bråk som skaper interesse og refleksbitt.

Mens en wobbler i naturlige farger gir langt mer mening for min del. Siden wobblere er basert på å imitere fisk.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gabriel skrev:

Mens en wobbler i naturlige farger gir langt mer mening for min del. Siden wobblere er basert på å imitere fisk.

Jeg er egentlig enig i den tankegangen, så de fleste wobblerene mine er i imitasjonsfarger. Men jeg føler også at man bør ha ikke-naturlige farger, de kan trigge fisk til å bite når de ikke vil ta andre ting. 

Ta Abi Hi-Lo for eksempel, den er veldig vanlig i rødt og hvitt. Den ligner ikke på abbor, mort eller annen byttefisk, men fisker bra likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TT said:

Den største Hi Lo wobbleren i rød og hvit var en av favorittene mine til gjedde i gamle dager. Jeg har for øvrig lært at det røde hodet imiterer de røde gjellebuene til en byttefisk i flukt. Så strengt tatt er også den wobbleren en imitasjon. 

Det er faktisk er godt poeng i seg selv, mulig at røde hjeller er det som gjør at fisker trigger så godt på rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.