Gå til innhold
Fiskersiden

Jølstravatnet / Jølster Aurefest, hvilke erfaringer har folket?


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Vurderer å ta meg en tur til Jølstravatnet om et par ukers tid, ettersom fisket vistnok skal være ganske så bra der i Mai.

 

Men er litt nysgjerrig, er det noen som har erfaringer med Jølstravatnet? Er det så bra som det påstås?

 

Jeg må innrømme at de resultatene jeg har sett i fra Aurefesten har vert litt sånn middels, det er tydeligvis noen skikkelige monsterørreter som svømmer rundt Jølstravatnet men samtidig så virker det som om de fleste ørretene folk får har en tendens til å ligge rundt 100-500 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gabriel skrev:

Vurderer å ta meg en tur til Jølstravatnet om et par ukers tid, ettersom fisket vistnok skal være ganske så bra der i Mai.

 

Men er litt nysgjerrig, er det noen som har erfaringer med Jølstravatnet? Er det så bra som det påstås?

 

Jeg må innrømme at de resultatene jeg har sett i fra Aurefesten har vert litt sånn middels, det er tydeligvis noen skikkelige monsterørreter som svømmer rundt Jølstravatnet men samtidig så virker det som om de fleste ørretene folk får har en tendens til å ligge rundt 100-500 gram.

Jeg har bare så vidt fisket i Jølstravatnet og det var innerst i sidearmen Kjøsnesfjorden. Dessuten er det ganske mange år siden. På gården innerst i fjorden (Lunde) hang det bilder av ørreter på størrelse med kalver, men vi fikk bare fisk i størrelsen +/- 200 gram. Til gjengjeld var det hauger av dem og de var blanke som små laks. Naturen er det heller ikke noe å si på der inne ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, TT said:

Jeg har bare så vidt fisket i Jølstravatnet og det var innerst i sidearmen Kjøsnesfjorden. Dessuten er det ganske mange år siden. På gården innerst i fjorden (Lunde) hang det bilder av ørreter på størrelse med kalver, men vi fikk bare fisk i størrelsen +/- 200 gram. Til gjengjeld var det hauger av dem og de var blanke som små laks. Naturen er det heller ikke noe å si på der inne ...  

 

Det tas en del storfisk der hvert år, i fjor var det en som tok ørret på nesten 7kg når det var Aurefest. Han vant selvfølgelig prisen for største fisk den dagen.

 

Men samtidig så jeg på resultatlisten at det ikke var spesielt store ørreter som vant prisen de to andre dagene. Tror det var en på under 800 gram siste dagen.

 

Har tenkt å ta meg en tur for å teste selv men er litt skeptisk, virker som storfisken gjerne blir tatt via dorging langt ute på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket i Jølstervannet selv, men det er jo godt kjent fra gammelt av som et vann med stor ørret. Det kan virke som om gjennomsnittsstørrelsen har sunket, for i "gamledager" lå vel snittet på halvkiloen pluss. Mulig vannet lider av tendenser til overbefolking, og at det fiskes mindre enn før? Som du skriver er nok båt en stor fordel i et så stort vann, og mange av de virkelig store ørretene opp gjennom historien har nok blitt tatt på garn eller dorging. Men det er ikke så mange år siden det ble tatt en ørret på 12 kilo fra land på sluk i Jølstervannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, piscator said:

Har aldri fisket i Jølstervannet selv, men det er jo godt kjent fra gammelt av som et vann med stor ørret. Det kan virke som om gjennomsnittsstørrelsen har sunket, for i "gamledager" lå vel snittet på halvkiloen pluss. Mulig vannet lider av tendenser til overbefolking, og at det fiskes mindre enn før? Som du skriver er nok båt en stor fordel i et så stort vann, og mange av de virkelig store ørretene opp gjennom historien har nok blitt tatt på garn eller dorging. Men det er ikke så mange år siden det ble tatt en ørret på 12 kilo fra land på sluk i Jølstervannet...

 

Det fiskes fremdeles mye der, leste at det tas ut ca 15 tonn ørret hvert år via kommersielt fiske og 5-10 tonn til via sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig at du fant det klippet TT. Men selv om det fiskes i str.klasse 20 tonn ørret i året, når gjennomsnittsstørrelsen er 200-500 gram, er jo det et tegn på at det kan fiskes enda hardere. Og så burde man sette tilbake de store individene. Også interessant at ørekyta ikke har skadet bestanden nevneverdig. Kyta er nok veldig henvist til strandsonen. Ute i mer åpent farvann er de nok veldig utsatt for predasjon fra ørret. Men det kunne jo tenkes at kytene gikk opp i gytebekkene og forsynte seg av rogn, og sånn sett skadet reproduksjonen av ørret på sikt. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene godt nok til å kunne si hvorfor det ikke er et problem i Jølster. De steder der kyte er et problem, så er det jo typisk næringskonkurranse med ørretyngel som er problemet. For den store ørreten er kyta mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om Jølster og om det er vært turen så vil jeg først og fremst si at det er et ganske unikt og overveldende eksempel på norsk natur.

Det var her Nikolai Astrup vokste opp på prestegården og utviklet sitt talent, du ser det og forstår det når du er der. Min far var også prestesønn i Jølster.

Min tante har gård ved breimsvatnet og hun er grunneier - jeg kan fiske der så mye jeg vil, men har aldri gjort det. Jeg er simpelthen ikke komfortabel med ferskvannsfiske, det er for folk som har greie på det liksom. Saltvannsfiske er så enkelt liksom, ikke noe å tenke på eller ta hensyn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sjøsprøyt skrev:

Min tante har gård ved breimsvatnet og hun er grunneier - jeg kan fiske der så mye jeg vil, men har aldri gjort det. Jeg er simpelthen ikke komfortabel med ferskvannsfiske, det er for folk som har greie på det liksom. Saltvannsfiske er så enkelt liksom, ikke noe å tenke på eller ta hensyn til...

Jeg har aldri fisket i Breimsvatnet, men jeg har vært i området flere ganger. Blant annet lengst opp i Kandal.
Vannet er vel også kjent for stor-ørret. 
 

Om du disponerer båt, så er det bare å finne en passe skjesluk - tipper blankt passer bra i det vannet - og så kaster du sluken bak båten og ror av gårde, gjerne i varierende avstand til land. Ingen hokus-pokus. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, TT skrev:

Blant annet lengst opp i Kandal.

Min tantes gård er rett før du kommer helt ut der, det heter Kandal. Hun eier hele lien fra vannet og opp til fjelltoppen, men det er ganske vilt at noen har overlevd i de bratre skråningene. Nå får hun besøk fra hele værden av unge mennesker som vil jobbe på gården for kost og losji. Vinn, vinn som hun sier, en helt ekstraordinær og enestående dame.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sjøsprøyt said:

Jeg er simpelthen ikke komfortabel med ferskvannsfiske, det er for folk som har greie på det liksom.

Ferskvannsfiske er enda enklere enn sjøfiske.

Du går langs vannet, kast ut en spinner eller sluk, sveiver inn igjen. Jeg fisket omtrent en hel sesong med bare en enkelt 8g Vibrax Blue Fox i kobber og rød. https://www.skittfiske.no/blue-fox/125771/blue-fox-vibrax-hot-pepper-kjøp-8-spinnere-få-en-gratis-slukboks

 

Har tatt hundrevis av ørreter på den ene spinneren i seg selv.

 

Hvis du vil ha litt ekstra kasteavstand prøv en kopper+rød Sølvkroken Hammer 12g. https://www.skittfiske.no/solvkroken/108108/søvkroken-spesial-exclusive-hammer-12g-c-r-d

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.