Gå til innhold
Fiskersiden

utstyrsstørrelse på ørretfiske på under en kilo


Ole Morten Reid
 Share

Recommended Posts

jeg fisker en del på ørret under kiloen, har akkuratt kjøpt en ny stang og snelle men snøret krøller seg skikkelig på hvert kast så tenkte at det er på tide å gjøre litt reseach på utstyr. stanga er relativt liten og snella er noe med 1500 tror jeg, så lurer på om noen vet hva jeg burde bruke til snøre ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gabriel skrev:

Hvis snøret krøller seg så har du sannsynligvis gjort det feil når du satte på snøret.

 

 

 

Du må også aldri dra fisken samtidig som fisken drar ut snøret.

 

0.10 eller 0.12 multifilament-line er det beste å bruke til ørretfiske, da får man best kasteavstand og mer enn nok styrke.

snøret har jeg ikke satt på selv, det kom satt på sammen med stang og snelle, men tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det snøret kom med stang og snelle er jeg rimelig sikker det er mono snøre. Det er litt gammeldags og de har masse minne i forhold til multifilament snøre.
Er snøret også spolet på motsatt retning fra spole mot snelle lager det også en vridning i snøret. Det er denne spente vridningen som lager krøll når du kaster.
Ta et mono snøre, hold i hver ende og rull de i finger tuppene. Du kommer til å merke at snøret vikler seg i hverandre på midten mellom hendene dine nesten med en gang. Tror det er det som skjer for deg her.

Nå tipper jeg du bruker en UL eller L stang med at du har strl 1500 på snella, min anbefaling er deretter.
Skaff deg nytt multifilament snøre, bruk alltid gode swivler på enden mot agnet.
Ved påspoling av nytt snøre, prøv å finne ut retning og spol med. Retning finner du ved å dra ut litt snøre fra spolen, da krøller de seg naturlig en retning pga minne. Bra snøre fra god produsent kan det komme ut av spola nesten uten krøller, da er det bare å kjøre på :)

Snøretvinn på multifilment er minimalt og sjeldent problematisk hvis det er noe (til en viss grad) 

Du kan også sjekke rolleren til snelle armen, den hjelper også med å minske tvinn ved innsveiving.

 

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kenngu skrev:

Hvis det snøret kom med stang og snelle er jeg rimelig sikker det er mono snøre. Det er litt gammeldags og de har masse minne i forhold til multifilament snøre.
Er snøret også spolet på motsatt retning fra spole mot snelle lager det også en vridning i snøret. Det er denne spente vridningen som lager krøll når du kaster.
Ta et mono snøre, hold i hver ende og rull de i finger tuppene. Du kommer til å merke at snøret vikler seg i hverandre på midten mellom hendene dine nesten med en gang. Tror det er det som skjer for deg her.

Nå tipper jeg du bruker en UL eller L stang med at du har strl 1500 på snella, min anbefaling er deretter.
Skaff deg nytt multifilament snøre, bruk alltid gode swivler på enden mot agnet.
Ved påspoling av nytt snøre, prøv å finne ut retning og spol med. Retning finner du ved å dra ut litt snøre fra spolen, da krøller de seg naturlig en retning pga minne. Bra snøre fra god produsent kan det komme ut av spola nesten uten krøller, da er det bare å kjøre på :)

Snøretvinn på multifilment er minimalt og sjeldent problematisk hvis det er noe (til en viss grad) 

Du kan også sjekke rolleren til snelle armen, den hjelper også med å minske tvinn ved innsveiving.

 

Takk har kikket på nytt snøre litt nå og lurer på om jeg skal få meg en 0.12mm fireline. Men er nylon noe bra? har det på en av stengene mine og lurer på om jeg burde bytte det, det er en teleskopstang med 0.22mm nylon som jeg bruker til dupp og mark/dorging for gjedde og ørett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ole Morten Reid said:

Takk har kikket på nytt snøre litt nå og lurer på om jeg skal få meg en 0.12mm fireline. Men er nylon noe bra? har det på en av stengene mine og lurer på om jeg burde bytte det, det er en teleskopstang med 0.22mm nylon som jeg bruker til dupp og mark/dorging for gjedde og ørett.

 

0.12 braided er fine saker.

 

Drit i nylon, bruk monofortom hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ole Morten Reid said:

Har farge noe å si?

 

Ja, nei og kanskje... :)

 

Sannheten er at mange erfarne ørretfiskere bruker direkte braid til sluk i mange forskjellige farger, grønn, orange, hvit og grå og det funker.

 

Men ingen vet egentlig hvor mye fargevalget har å si, selv om mange kan synse. Selv går jeg for Smoke eller hvite farger.

 

Det beste er å bruke nylonfortom, om du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gabriel skrev:

 

Ja, nei og kanskje... :)

 

Sannheten er at mange erfarne ørretfiskere bruker direkte braid til sluk i mange forskjellige farger, grønn, orange, hvit og grå og det funker.

 

Men ingen vet egentlig hvor mye fargevalget har å si, selv om mange kan synse. Selv går jeg for Smoke eller hvite farger.

 

Det beste er å bruke nylonfortom, om du gidder.

Okok jeg har egentlig aldri brukt fortom på kastestang men skal kanskje prøve det

Endte med en sånn lime grønn fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke overbevist over at fisk generelt bryr seg om fortom når det kommer til sluk fisket.
Fortom er mer for ekstra sikkerhet mot tenner, stener etc. Multifilament har alle andre fordeler som overlegent bruddstyrke, null minne, mindre diameter men er dårlig på slitestyrke.
Så en vil gjerne bruke flurocarbon som fortom for sikkerheten og thats it.

Søren at jeg ikke så varslingene før nå etter som du alt har kjøpt fireline. Hadde anbefalt egentlig at du går for braid som f.eks PowerPro fromfor Fireline. Fireline fliser veldig fort da det er smeltet line og ikke flettet som braid. Braid koster litt mer men du får det igjen på holdbarheten og varighet. En rull holder ca 2 sesonger alt etter hvor mye du fisker. Skal gi deg oppsettet mitt, og da kan en rull vare vell så lenger. 

Tipset mitt er å bruke backing på haspel snella, muligens du har hørt om dette for fluefiske men det er kan også brukes for haspel! Å fylle haspel snella med braid, så bytte ut hele hver sesong kan fort koste litt. Mener dette er helt unødvendig for ørretfiske.

Det du gjør er at du fyller snella med ca 50-75m med en tykk billig braid 0.22mm fra f.eks biltema som backing. 60m med Powerpro braid 0.10mm-0,15mm, som hovedline.
1-1,5m fortom i 0,17mm-0,22mm med flurocabon mot snap svivel.

Alt etter hvor slitt/flisete hovedlinja blir så bytter du ut kun den delen. På en spole kan man fort få 2-4 sesonger alt etter hvor mye du fisker :)
Fordelen med dette er at du alltid vil ha fersk braid da det er mindre kostbart å bytte. Det vil alltid være nok line i spolen så du slipper krøll da linen legger seg riktig. Du får litt mer distanse da snøret kommer ut av spola lettere, spesielt på shimano sneller.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.5.2023 at 12.46, Ole Morten Reid skrev:

Takk har kikket på nytt snøre litt nå og lurer på om jeg skal få meg en 0.12mm fireline. Men er nylon noe bra? har det på en av stengene mine og lurer på om jeg burde bytte det, det er en teleskopstang med 0.22mm nylon som jeg bruker til dupp og mark/dorging for gjedde og ørett.

Til markfiske er jeg ikke overbevist om at multi er bedre en mono. Bekjente som bedriver markfiske byttet tilbake til mono etter at de prøvde multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, BAN said:

Til markfiske er jeg ikke overbevist om at multi er bedre en mono. Bekjente som bedriver markfiske byttet tilbake til mono etter at de prøvde multi.

 

Multi gir mer avstand når man kaster, the end.

 

Det er jo egentlig veldig enkelt, multi gir bedre kastelengde enn mono og du kan fint bruke 2-3 meter monofortom hvis du ikke vil ha multi hele veien inn. Da har du bare fordeler og ingen ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BAN skrev:

Til markfiske er jeg ikke overbevist om at multi er bedre en mono. Bekjente som bedriver markfiske byttet tilbake til mono etter at de prøvde multi.

Det kommer jo litt an på hvordan du fisker. Men driver man aktivt markfiske med søkke i mindre og mellomstor elver, der kastelengde er uvesentlig og man nødvendigvis sitter fast i bunn titt og ofte, er jeg enig i at mono er best. Det er jo ganske irriterende å måtte knyte på ny fortom. Det samme gjelder om man bruker glidedupp av typen Andersduppen. 
 

På snella jeg bruker til tyngre markfiske etter laks, har jeg 0,25 Fireline. Jeg veit at en del laksefiskere mener det er skandaløst, men jeg får en utrolig bra bunnkontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.