Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags multifilament line er best på gnag?


Tharayman
 Share

Recommended Posts

Fisker med juksamaskiner etter torsk og sei. Har kjøpt noe rimelig 8 og 16 braid fra aliexpress. Usikker på om antallet har noe å si, men den med 8 tråder holder ihvertfall i dette tilfellet mye dårligere mot slitasje. Den ryker rett som det er, og får veldig lett skade. Er vel sikkert noen typer/merker som er bedre på dette, men litt vanskelig å finne ekte, objektiv informasjon. Markedet ser ut til å inneholde mye hype og merkevaregimmick.  Noen som har en ledetråd?

Synes denne fra Berkley ser spennende ut. Blir å teste den hvis jeg finner butikk som selger den her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinabraid er alltid et sjansespill. Du kan få gode snører, men dimensjonene stemmer aldri.

Skal du ha et rimelig alternativ er fladen maxximus helt kurant, og med at det blir mer mekanisk slitasje på snøret i en juksemaskin ville jeg gått godt opp i tykkelse.

Berkleysnører holder jevnt over god kvalitet, men de koster jo litt da.

og ja markedet flommer over av hype og merkevaregimmicker, og betalte anmeldelser, og juks med dimensjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være stor forskjell på hvor mye juling ulik type braid tåler, og den påståtte bruddstyrken sier som regel lite om slitestyrke. Faktisk er det slik at de typene som proklamerer høyest bruddstyrke er minst slitesterke. Jeg har primært brukt to typer braid til mitt kveitefiske; Powerpro og Berkeley x9. Begge har vist god slitestyrke, selv om de er midt på treet når det gjelder relativ bruddstyrke. Jeg har ikke prøvd den lenkede braiden fra Berkeley, men jeg er enig med Ølgylt at hvis man trenger ekstra slitestyrke er den enkleste løsningen å gå opp ett hakk i tykkelse. Og ja, dessverre er braid av god kvalitet alt for dyrt, men dette er definitivt et av stedene jeg ikke sparer penger. Å risikere å gjøre en kjede svakere ved å spare penger er det samme som å spare seg til fant...? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 26.5.2023 at 12.56, piscator skrev:

det kan være stor forskjell på hvor mye juling ulik type braid tåler, og den påståtte bruddstyrken sier som regel lite om slitestyrke. Faktisk er det slik at de typene som proklamerer høyest bruddstyrke er minst slitesterke. Jeg har primært brukt to typer braid til mitt kveitefiske; Powerpro og Berkeley x9. Begge har vist god slitestyrke, selv om de er midt på treet når det gjelder relativ bruddstyrke. Jeg har ikke prøvd den lenkede braiden fra Berkeley, men jeg er enig med Ølgylt at hvis man trenger ekstra slitestyrke er den enkleste løsningen å gå opp ett hakk i tykkelse. Og ja, dessverre er braid av god kvalitet alt for dyrt, men dette er definitivt et av stedene jeg ikke sparer penger. Å risikere å gjøre en kjede svakere ved å spare penger er det samme som å spare seg til fant...? ;) 

Klarte ikke å finne versjoner av disser som tålte mer enn 100lbs. Det synes jeg blir litt lite selv om det er kvalitetsliner... Har kjøpt to ruller med thunderline 1,1mm sålangt veldig fornøyd. virker ekstremt sterk, og har litt stivhet i seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.