Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til flue og dupp?


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har alltid vært en slukdenger og har holdt fluene på god avstand. Kan rett og slett ingenting om flue. Det siste året har jeg prøvd meg med lang stang og bombarda etter sjøørreten med godt resultat. Har da hatt fluene etter duppen fordi jeg tenker fluene (reker, lopper, fiskeimitasjoner) beveger seg friere. Jeg syns imidlertid det er noe herk med lang fortom bak flua og mestrer ikke helt kasteteknikken enda. Tenkte å prøve med etter ørret i skog og fjell med flue og dupp. Ser det er mange tråder om dette fra tidligere men som ikke svarer helt konkret på mine spørsmål så starter en til. Altså:

Jeg tenker å bruke dupp nederst til våtfluene (tenker det ikke har så mye å si om de er foran eller bak duppen)

Men hva med tørrfluene? Vil disse flyte tilstrekkelig foran duppen eller vil disse fungere best i en fortom bak duppen?

Hva med nymfe? Vil det være best å fiske disse bak duppen (ser for meg at de da synker bedre)? Eller vil det gå bra å ha disse foran en intermediate eller synkende dupp?

Hva med innsveivingshastighet på de ulike typene fluer? Jeg vet ikke hvordan de ulike typene fluer skal imiteres så jeg vet for eksempel ikke hvordan en puppe, døgnflue osv oppfører seg på eller i vannet.

Noen som har erfaring med disse fluesnapperne? Disse vil kanskje fungere best på våtfluer og ikke tørrfluer?

Takker for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt litt, ikke mye, flue og dupp. Det som har fungert best for meg er dupp ytterst og våtfluer litt opp fra duppen. Noen liker å bruke 3 eller flere fluer samtidig, og det kan fungere bra, men det kan også floke seg til. 

Jeg bruker fluesnappere og synes de fungerer fint, i alle fall på våtfluer.

Jeg har ikke testet noe særlig med tørrfluer, men det er fullt mulig å bruke det også. Du kan for eksempel kjøpe komplette sett med flue og dupp på fiskelukke.no. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tørrflue, er streaking caddis eller varianter av denne, udødelig til flue og dupp. Dette fordi de nærmest er usynkbare og fordi de fisker bra med bevegelse. La en caddis være første flua i rekka (nærmest stanga) og fisk så den striper i overflaten. Jeg ville ikke brukt fluesnapper på denne. Den bør flyte så lett som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fiskursson skrev:

Har du da caddisen foran eller bak duppen?

Foran. Først i en rekke med to eller tre fluer. Først i betydningen lengst fra duppen. 
 

Nå er det i og for seg intet i veien for å teste et oppsett med en caddis i fortom bak duppen heller. Etter sjøørret fisker jeg med reka (det går stort sett i rekefluer) rundt 3 meter bak duppen. Burde funke med en caddis også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.