Gå til innhold
Fiskersiden

Festing av fluer på oter ++


Sørbø
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har bytta snøret på oter'n vår, og lurte litt på hvor stor avstand jeg burde ha mellom fortommene, og hvor lange fortommene skal være.

Tenker på en fire-fem stykker.

Jeg lurte også på om dere har noen fluer å foreslå? Regner med å bruke flest tørrfluer, kanskje et par March Brown, Muddler eller noen mygg-imitasjoner. Har noen noen andre forslag, så bare kom med de!

Takker for hjelp. [ :) ]

*Var litt usikker på hvor dette emnet skulle legges, men fant ut at jeg tremgte noen råd om fluer og, så jeg la det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden mellom fortommene kan være ca 5-6 meter. Hver enkelt fortom kan/bør være +/- 1,5 meter. Blir den for lang, så blir det lett kaos når du skal ta inn fluene. Ikke noe fasitsvar, men målene jeg her angir er vel sånn ca hva man får når man kjøper ei oterline.

Når det gjelder fluevalg, så kommer det vel helt an på hva slags vann du fisker i. Selv har jeg hatt hell med små, røde fluer på høyfjellet. Har ikke brydd meg så mye om hva slags insekt dette skal imitere, men det ser ut til at rødfargen trigger biteinstinktet hos fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter min mening er fiske med oter vel så mye sportsfiske som trolling. Jeg har selv fisket en del med oter, og må si at det å vandre kilometervis med oteren kan være ganske bra "sport". Og for de som tror at oterfiske garanterer fangst i store mengder, så må de tro om igjen. Var en uke på fjellet tidligere i sommer, i et vann det fiskes en del med oter. Satset på oteren de første par dagene, men fikk bare en ørret på ca 600 gram. Det var først når oter ble byttet ut med slukstang at de store begynte å bite (7 stk på 1,1 - 2,2kg)! Med oter så sveiper man riktignok over et stort område med fluene, men til gjengjeld så har man kun 1 sjanse på å få fisken, da det kan være en ganske omstendelig prosess å få snudd farkosten for å fiske over et område på nytt. Med ei sluk- eller fluestang kan man jo fiske mer intensivt på hver enkelt lokalitet. Alt i alt syns jeg oteren har et ufortjent dårlig rykte, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig når du skal lage ei oterline er at hovedlina er tykk, rundt 1 mm. Avstanden mellom otersvivlene på rundt 3 m. er det jeg har funnet ut er passe. Bruk helst sorte svivler, da ørreten ofte slår/hopper etter de i messing. Fortommen ned til fluene er 2,5-3 m. passe, med en tykkelse på 0,25-0,30 mm. Bruker dobble oterfluer, våtfluer, i størelse 8-4.

Valg av fluer er vanskelig å anbefale, men de klasiske mønstrane som Zulu (Silver), March Brown (Silver), Værre enn minken, Pålsbu, Telemarkskongen, Red tag ets. fisker stort sett godt de fleste steder.

Skjønner du fisker den fra land. Da er en snørekurv med pålimt celleplast på kanten å anbefale. Gjør utsettinga til en drøm. Fisker du den fra båt er det lurt å binde en 1,5 l. brusflaske i enden og slippe snøret bak båten etter hver som du trekker oteren inn. Blir aldrig kluss på lina så lenge båten er i fart.

Lykke til med forrsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg bruker ca.0,60 i hovedline til oteren.. ca 100-150meter.. har ca 7,5 meter fra fjøla til første fortom,deretter ca. 2 favner(ca3,5meter) imellom hver fortom... bruker 0,35 som fortom,og har fortommen nærmest fjøla på ca. 75cm.. og den øker jeg med ca. 15cm pr. fortom.. slik at den flua nærmest land ikke striper så lett... bruker våtfluer dobbel str.6-10! gode fluer: greenwells glory,verre enn minken,olsen,zulu silver,butcher,heckam peckham green og hvorfor ikke prøve med en mark på midten? jeg har 3 fluer,så en mark,så 3 fluer igjen... funker veldi bra i finnmark ihvertfall! og de som sier at oterfiske ikke er sportsfiske har aldri hatt STOR ørret på oter... skikkelig utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Ja ...ørret på 0,60 og håndsnøre er sikkert en rå sportsfiskeropplevelse tenker jeg....

Det var vel snakk om hovedlina her, og sportsfiske dreier seg vel heller ikke om å få størst fisk på spinklest utstyr... Ellers enig med Breiflabben, ser ikke den helt store forskjellen fra trolling jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over at det er hovedlina det er snakk om!! Men klarer ikke å forbinde dette med sportsfiske. Fiske ja, men garn og line er også det!

Og ja, jeg har prøvd oter selv, og man kan få bra med fisk på det. Hvis målet kun er å få fisk så javel, men opplevelsen av å kjøre fisk med tau og fjøl i enden... jaja, heldigvis mange år siden jeg fikk avsmak for dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke at det er nødvendig å svare på om oterfiske er sportsfiske, spørsmålet var "festing av fluer på oter"

vil anbefale små wobblere og spinnere som meps 0 ol.

håper at fiskersiden kan bidra i alle typer fiske (utenom gjeddesaks og garnfiske etter SØ), og ikke bli som visse andre sider, der spøsmål som: "skal jeg skal gå over til sluk eller mark når fiske ikke tar flue" blir hetset og slengt dritt om.

lag heller en egen tråd der denne diskusjonen tas opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg fisket med oter, men synes at lengdene her er litt voldsomme? 2-3m mellom fluene og en fortom på ca 1m ville jeg sagt.

Klassiske fluer som Zulu Silver, March brown og Telemarkskongen er bankers.

Oterfiske er ikke definert som sportsfiske, men det er sabla artig for det. Og det er mange vann som kunne trengt litt oterfiske! (Og garnfiske for den del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Er fullt klar over at det er hovedlina det er snakk om!! Men klarer ikke å forbinde dette med sportsfiske. Fiske ja, men garn og line er også det!

Sportsfiske er vel per definisjon en personlig opplevelse. Hva mener du om oter kontra planner board da? Statisk meite kontra linefiske? Blir vel veldig hva man gjør det til selv, og jeg ser i hvert fall ingen grunn til å rakke ned på noen med en annen oppfatning enn en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heller ikke gi tips og blide svar til noen fremfor å rakke ned på andres fiskemetoder. Vet du hva som gir andre glede? Vet du alt du bør vite om alle som fisker med f.eks oter? Har du aldri vært på fjellet for turens skyld mer enn fiskets, slik at man f.eks kan rusle rundt vannet med bestfar og fiske på "gammelmannsvis" for å ta noen ørretpinner til å bålsteke til kvelds?

Det er fordommer om de fleste fiskeformer - hvorfor bidra til at det blir flere? Går det ikke an å se gleden andre har i det de driver med selv om man driver med noe annet?

(Bare noen innspill i debatten fra min side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er litt hovent å bare sette en strek for hvordan alle skal fiske.

eksempler:

det er fiskere som fisker etter gytemoden ørret med sportsfiskeutstyr i gytebekkene på senhøsten

det er fiskere som rykker fisk med sportsfiskeutstyr

det er fiskere som ikke slipper ut støinger, tatt på sportsfiskeutstyr

disse eksemplene viser at fiske på den "rette" måten ikke dermed er det rette.

mener at det er holdningene og kunskapen som er farlig, hvis den ikke er til stede. og det er nettopp dette vi kan bidra med på fiskersiden!

gi heller tips om hvordan oterfiske bør foregå...spre den sunne fornuften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninga er ikke å rakke ned på noen personlig, men man få mene hva man vil om ulike metoder for fiske. Det finnes uansvarlige fiskere enten de fisker med fluestang, slukstang eller oter! Ser ikke noen grunn til å mase noe mer om denne saken nå ...du synes det er moro å fiske med oter, det synes ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Meninga er ikke å rakke ned på noen personlig, men man få mene hva man vil om ulike metoder for fiske. Det finnes uansvarlige fiskere enten de fisker med fluestang, slukstang eller oter! Ser ikke noen grunn til å mase noe mer om denne saken nå ...du synes det er moro å fiske med oter, det synes ikke jeg!

hvis den var ment på meg, kan jeg legge til at jeg ikke liker å fiske med oter. men jeg dømmer ikke andre for de gledene de får ut av dette, bare det ermed måte(som alt annet fiske bør være).

jeg mener mye, men lar være å kommentere endel, fordi det ikke er til hjelp for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.