Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter uer


Parashurama
 Share

Recommended Posts

Hei!

Slik jeg har oppfattet det lever ueren i stimer på dypet, og hvis en først får en, får en ofte flere. Det er ikke alltid like lett å finne plassene, men man kan jo alltids høre med yrkesfiskere i området du skal fiske i. Jeg vil anbefale å prøve en litt tung pilk med flere gummimakk som opphengere, rød har jeg best erfaring med. Når en først har tatt, pilker du bare rolig med denne på og da vil ofte dens bevegelser få flere til å bite på. Eneste ulempen med gummimakk kontra sirkelkrok og agn, er at det er veldig lett å miste ueren på vei oppover- dette er den eneste fisken jeg bevisst lar være å pumpe opp til overflaten. Munnen kan være ganske sprø og den får jo også en viss oppdrift ettersom luften utvider seg.

Skitt fiske![ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å lokalisere ueren. På mine trakter, vestlandet, vil det som regel si langs bratte fjellvegger som stuper ned fra grunner. Oftest må du ned på 150 meter +++, men dette kan variere. Ofte vil du oppleve at fisken tar stadig høyere opp i sjøen etterhvert som du fisker. Studer et sjøkart, eller enda bedre snakk med yrkesfiskere eller andre havfiskere for å finne egnede steder. Husk at fisken ofte kan stå svært lokalt. Personlig fisker jeg med både gummimark og agnkroker, kombinasjonen makk og agn er svært bra! Røde makker eller selvlysende fungerer godt. Som agn er makrell å foretrekke, men også sei og sild fungerer godt. Ha på 3 - 4 kroker/ makker. Nederst bruker jeg pilk eller søkke, gjerne en pilk med slep på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokale fiskevær har de gjerne faste plasser som leverer Uer, disse kalles meer/mea. Dette er krysningspunktet mellom tre lanfaste punkt. Yrkesfisker å lokale fisker veit om dette!

Gummimarker som oppheng(uten agn) fungerte for meg på førtste forsøk på en slik "mea". Fiska på ca 200m og Ueren beit fra bunnen og ca 20m oppover. Tror ikke det er så viktig med forskjellige farger på slike dyp da det meste av lys ikke når lenger ned enn 70m eller noe. Selvlysende perler derimot har sin effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har fisket en haug med uer i sommer og alle på ca.200 meters dyp. Jeg hadde en tung pilk nederst og flere gummimakk oppover. Etter å ha fisket en stund merket jeg at det mest effektive var å slippe ned til bunnen også sveive ca.30 meter opp for så å slippe ned igjen. Ueren bet på nedslipp eller oppsveiving, jeg fikk ingen da jeg pilket. Bunnforholdene var stein, havnet jeg ut på mudderet var det ingen ting å få så da kjørte vi opp igjen.

Lykke til!

Ps: Det er hardt arbeid å fiske uer, mye sveiving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein har store fluer på 50-100m dybde som har revner/fordypninger på 150-250m dybde er forholdene svert gode for Uer. Vi har ein slik plass hos oss hvor vi tar 20-30kg Uer kvart år, det er den mest nydelige matfisken eg har smakt. [ :) ]

Kjem det andre båter i nerheten får eg beskjed fra svigers om å få opp "bruket" så vi kan flytte oss og ikkje røpe "meet" som er arvet i generasjoner i form av 1kirke et fyr og 2 fjelltopper.[ ;) ]

V.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal sjølv ut å prøve etter uer snart. Venter berre på godt vèr. (Meinar då raud-uer, ikkje lus-uer som du gjerne får som bifangst på storsei mark)

Å ha gode "mej" som vi kallar det er heilt klar ein stor fordel, men med å studere kart kan ein finne gode plassar, kun med å vite kva kva ein skal sjå etter.

Der botnen går bratt ned frå ca 100 m finn du gjerne uer. Dei står ofte i brattingar på rundt 200 m ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Det kan forøvrig være artig å se måkene prøve å svelge lusueren...[8D]

Fisken er forøvrig ofte full av mark, men denne går ikke i kjøttet; så no problem. Bare sørg for å sløye/filetere fisken før kjerringa ser'n [8D][ :) ][ ;) ]

Det er stiligare å sjå når måker prøver å svelge langer. Eg heiv ut i ei lange på 400 gram og denne svelde jo måka heil. Når ho skulle fly gulpa ho opp fisken så ei anna måke flydde i ho får å ta den. Då krasja dei rett ned i sjøen[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp..[8D]

Prøv lange i wok, sammen med litt hvitløk, ingefær, chili og soya! Varm opp olja (skal være skikkelig varm!!!!!), sleng i alt utenom fisken, rør rundt i ca 1 min; sleng i fisken ca 1 min. Servér med ris og dertil egnet drikke. Det er så godt at det nesten kn***er i munnen.......[ :) ][8D][ ;) ][ :D ][^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.