Gå til innhold
Fiskersiden

Beste måte å fiske etter ørret med mark i elv?


DannyBoy
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Til lørdag drar jeg opp på den årlige fisketuren.

Det jeg da lurer på er om dere har noen gode tips til hvordan lure de skikkelige store, og da med mark?

Elva er middels stor, og er passe stri som dere kan se her:

(Pappa er på jobb, og han blir sikkert sur, hvis jeg har lagt ut bilde av han uten at ha vet det [8)] - derfor sensurert [ :( ])

Elva.jpg

Hvordan er det best å fiske med mark da mener dere?

Og hva trenger jeg å invistere i?

mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cæbe

det jeg gjør som jeg har hatt mest suksess med er å ha søkke og mark på stanga også fiske aktivt med det altså når du kjenner søkke sette seg fast så bare rykk till sånn at det flyter vidre nedover elva

Bruk slangesøkke så setter du ikke så lett fast da! Det skal "danse" langs bunnen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker jeg med mark i elv, er det som oftest med et par splitthagl som fortyngning akkurat så mye at marken av og til dunker i bunnen.

finn de dypere områdene i nærheten av de grunne strykene, så finner du kanskje storfisken. eller i de dype partiene i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av DannyBoy

Slangesøkke, er det ca. 8 cm langt,ofte gjennomsiktig, med 2 søkker på hver side? [8)]

vist det er de søkkene jer tror du mener, så må jeg bare minne om at disse søkkene ikke er låv i alle elver... pga... gyro infeksjon... det legger seg ofte vann inni søkket (slangen) noe som gjør at det er nesten umulig og få ut igjen... "ganske teit regel igrunn" men en regel er en regel... så får det vere opp til deg om du vill bruke det eller ikke[8D][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er ikke så dum den (selv om det kan være irriterende). Vann fra et vasssdrag rett ut i et annet kan være ille nok det.

Nå finnes det jo slangesøkkelignede søkker hvor tubedelen bare er plast. Hvis du klarer å få tak i de, burde de være lov de fleste steder. Og de setter seg på langt nær like ofte fast som "vanlige" søkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fiske med mark og søkke så prøv å bruke så lite søkke som mulig slik at marken "danser" mest mulig naturlig. Det er en fordel med lite søkke jo større fisken er. De store er som regel mer var for unaturlig motstand enn de små. Har du problemer med å kaste langt nok ut putter du på en mark eller to ekstra [ :D ] Ikke mange ørreter som motstår en feit markklyse som danser nedover. [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.