Gå til innhold
Fiskersiden

Cape Town, Sør-Afrika


erik
 Share

Recommended Posts

Som den heldige karen jeg er skal jeg til Cape Town i september. Jeg har aldri vært i den delen av Afrika før, men skal selfølgelig bruke noen dager på fisking. Noen som har erfaring å dele om området og eventuelt utstyr jeg bør ta med? Jeg har 14 dager å slå i hjel, så det bør bli endel fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der, dog ikke fiska. Men leste et eller annet sted at de fiska tuna på en av strendene jeg spiste lønsj på, og så visste jeg ikke det da... Tror dette var i SimonsTown litt utenfor CT. Men det er masse charterbåter ved Waterfront (CT's svar på aker brygge) De jeg sjekka den gangen var vel og merke for hvithai safari.

men jeg tror nok litt tungt utstyr ville vært no, feks etter hai osv.

Og jeg sier og LUCKY BASTARD!!!!!!! Jeg vil tilbake... snufs...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know. Har en kompis som studerer der, så den første uka skal jeg leke sammen med ham (for da har han fri fra skolen), og den neste uka skal jeg fiske. [ :D ] Har ikke surfestæsj, så det er dessverre ikke en mulighet. (Har nettopp kjøpt nytt tohånds flueutstyr, så de blir en liten stund før neste tunge investering nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få relativt billige turer ut i bukta etter små haier. Det kan til tider være ett utrolig fiske etter tunfisk, men da må du lenger ut, betale deretter og dessuten er det ikke garrantert att du finner tunfisken. Haifiske fra småbåter rett ut i bukta anbefales! I Dennis Bay ca 45 minutter sør for CapeTown traff jeg en gjeng surfcastere som fisket hai og Dolphin Fish (ikke vanlig delfin, men en slags fargerik makrell slektning, tror jeg) fra stranda. Fikk aldrig prøvd dette selv, men jeg ville undersøkt mulighetene.

Inne på Victoria Yard Mall eller Waterfront shopping senteret (stor turist felle i havna) fantes det i 2001 ihvertfall to fiske-charter selskaper som jeg kan huske - ett greit utgangs punkt.

---

Jeg jobbet i Cape Town (og offshore kysten sørvest afrika) i 2000/2001 og hadde endel fine fiskeopplevelser som nevnt over. Det aller mest spektakulære jeg opplevde var å fiske tunfisk fra MOBB (ManOverBoardBoat) med håndsnøre offshore CapeTown fra en bore rigg. Jeg tror vi fikk 13 "små" 10-15 kilos, før "noe" stort dro med seg snøret og deler av tommelen min ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en historie bok fra Arendal at gutta dro tuna på 100kg med håndsnøre, rett utafor arendal. Siste bildet av mann med fisk var fra 60 tallet tror jeg. Tror og de bandt lina fast til båten (robåt) og brukte det til å trøtte ut fisken. Jaja hvorfor er det ikke slik lenger...tunfisk på brygga :D

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surfet litt rundt på nett, og fått endel bra info. Ikke minst med tanke på hva det er sesong for der nede når jeg er der. I praksis var visst september årets desidert kiijpeste måned, med lavsesong for feks tunfisk. Virker som det er en variant av snook som er den fisken som gir best uttelling der i september, sammen med ymse hai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har funnet ut at jeg tar med meg følgende stæsj, innsigelser mottas med takk:

Berkley ssgs 10` 10-30g med Twinpower 4000

Berkley light. rod 10` 15-50g med Calcutta 400

Vision 3zone sws 9`#10 med diverse klupsnører og Vision XLA 9-10.

Følger opp med alt jeg kan skrape sammen av saltvannsfluer og wobblere, samt noe kystmeitesmåtter (og det er ikke rent lite).

Er det fortsatt ingen som har fisket i området før????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:The Great White fighter dårlig, bare vekten som gjør det til noe særlig kamp.

Kommer nok ann på tyngden, men også på utstyret man bruker vil jeg tro. Synes å huske at gutta i Skottland fortalte om noen som hadde fightet en stor en der i nesten 24 timer. De hadde vist byttet båt under fighten og greier!

Et par av gutta hadde visst fightet en veldig stor håbrann fra liten båt og langt inn i mørket ute på havet. Han ene ble så nervøs og ville hjem at de til slutt kappet sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på storfisk som alle vet, men har lest endel Big Game litteratur fra "gode" gamle dager da alt var lov og tallrikt, og GW skal visstnok være mest tung. Mako`n derimot........ Zane Grey rangerte den på linje med sverdfisken, og beskriver i maleriske ordlag om sprangene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.