v.3291 Posted April 8, 2024 Report Share Posted April 8, 2024 Hei, jeg skal flytte til Vesterålen til sommeren og er interessert i å fiske litt. Jeg har fisket tidligere da jeg var yngre, men erfaringen min er egentlig ganske begrenset. Jeg vil hovedsakelig drive havfiske, ikke fra båt, men fra land, kaier osv. Har dere kanskje noen anbefalinger for en fiskestang og alt jeg trenger? Det må ikke være billig, kjøper gjerne noe som holder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 8, 2024 Report Share Posted April 8, 2024 Det du bør starte med er to sett. Ett til slukfiske, dimensjonert for litt store fisk. 20-60 gram f.eks Og ett til kystmeite. Det er mye strøm i sjøen så det bør kunne takle søkkevekter opptil ihvertfall 150 gram. På begge deler er det snella som er den største utgiften. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 8, 2024 Report Share Posted April 8, 2024 Enig med Ølgylt i at du ikke skal forsøke å kombinere de to fisketeknikkene i en og samme stang. Begynn med det du har mest lyst til, spiss utstyret mot det, og så får du heller kjøpe utstyr til det andre etterhvert som budsjettet tillater en ny investering. Du kan kystmeite lett og på kort hold med utstyr egnet for tyngre fiske med sluk og jigg fra land, men å gjøre omvendt (kaste sluk med utstyr for kystmeite) er ikke det helt store. Her viser jeg hvordan man kan drive lett kystmeite med utstyr beregnet for slukfiske. I Vesterålen bør du gå opp noen hakk på krokstørrelser og senetykkelse kontra hva jeg snakker om i filmen: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts