Jump to content
Fiskersiden

Mjøsørret fra land


FatCat
 Share

Recommended Posts

Nå har Mjøsa vært isfri noen uker og landfiske etter ørret er godt i gang:) Jeg har vært ute noen turer på ettermiddag/kveld uten å få noe, så jeg bestemte meg for å stå opp tidlig på Søndag. Da tok jeg første kast rundt kl 6, og før 8 hadde jeg to ørreter på land. Den største på 1,45kg, den minste ble ikke målt. 

Begge fiskene tok ganske nærme land og helt i overflaten, så man trenger ikke nødvendigvis å pælme sluken til nabokommunen for å få fisk nå på våren. 

Begge fiskene tok på Duo Wedge 95 UV Flash.

20240421_074257.jpg

20240421_071050.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

20240926_190447.thumb.jpg.b3b624571b8de48c25a889870afaad52.jpg

Jeg var ute en tur etter jobb I dag, og det resulterte i en fantastisk flott ørret på ca 3,2kg og 60cm. 

Denne tok sluken med en gang den landet i vannet og ga en utrolig spennende fight! 

Nå er det ikke lengre badetemp i Mjøsa, så jeg håper på flere ørreter i høst

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg min første ørret fra båt på Mjøsa, den var såvidt under minstemål så den fikk svømme videre. Anslår vekten til ca 1kg, tok på en Finsk RR Wobbler.

Nå er det skikkelig bra på Mjøsa, muligheter både fra land og båt, så det er bare å komme seg ut:D

20241004_142818.thumb.jpg.e86cd03f796c71db57b5af5e0f28fb62.jpg20241004_142722.thumb.jpg.ec26d7be18d60acc9b216cc487469c9a.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2024 at 4:53 PM, FatCat said:

I dag fikk jeg min første ørret fra båt på Mjøsa, den var såvidt under minstemål så den fikk svømme videre. Anslår vekten til ca 1kg, tok på en Finsk RR Wobbler.

Nå er det skikkelig bra på Mjøsa, muligheter både fra land og båt, så det er bare å komme seg ut:D

20241004_142818.thumb.jpg.e86cd03f796c71db57b5af5e0f28fb62.jpg20241004_142722.thumb.jpg.ec26d7be18d60acc9b216cc487469c9a.jpg

Vakker fisk. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Var ute å dregget litt i dag og det resulterte i en ørret på ca 45cm. Den fikk selvfølgelig friheten tilbake rett etter bildet ble tatt. 

Den tok forøvrig en Tasmanian Devil 13,5g i fargen Bloodworm. 

Jeg tok faktisk to ørreter fra brygga i dag også, men de var så små at det ikke ble brukt tid på fotoshoot. Tre mjøsørreter på en dag er ny rekord for meg:)

20251003_104743.thumb.jpg.c8b4ef9264bad04e6e0eca19807bf450.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2025 at 5:01 PM, FatCat said:

Var ute å dregget litt i dag og det resulterte i en ørret på ca 45cm. Den fikk selvfølgelig friheten tilbake rett etter bildet ble tatt. 

Den tok forøvrig en Tasmanian Devil 13,5g i fargen Bloodworm. 

Jeg tok faktisk to ørreter fra brygga i dag også, men de var så små at det ikke ble brukt tid på fotoshoot. Tre mjøsørreter på en dag er ny rekord for meg:)

Måtte bare le litt når jeg leste denne. Var inne på Duo gruppen rundt nyttår i fjor, da var det en kar som la ut 3 stk på en dag i Mjøsa. Hvor alle var over 6 kilo hver.. :) Men det blir livescope fiske, ting er litt enklere når man kan se fisken mens den er 50 meter unna. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Gabriel skrev:

Måtte bare le litt når jeg leste denne. Var inne på Duo gruppen rundt nyttår i fjor, da var det en kar som la ut 3 stk på en dag i Mjøsa. Hvor alle var over 6 kilo hver.. :) Men det blir livescope fiske, ting er litt enklere når man kan se fisken mens den er 50 meter unna. 

Det nærmeste jeg kommer livescope er Deeper;) Er nok ikke bare å plukke pundinger på Mjøsa med livescope heller, men det er klart det er et effektivt hjelpemiddel. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, FatCat said:

Det nærmeste jeg kommer livescope er Deeper;) Er nok ikke bare å plukke pundinger på Mjøsa med livescope heller, men det er klart det er et effektivt hjelpemiddel. 

Nei, det er nok ikke det. :) 

Men det var veldig mange som la dem ut rundt nyttårsskiftet i fjor, går nok lenge mellom hver men min erfaring er at når du først støter på noe skikkelig i kulden er det gjerne skikkelig stort. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.