Gå til innhold
Fiskersiden

flatfiskhjelp søkes


 Share

Recommended Posts

Etter inspirasjon fra dette ærverdige fora gikk jeg til innkjøp av et stk. paternostertackle og litt reker og satte ut på tur med det for øyet å dra opp flate fisker. Jeg har aldri fått flate fisker før, men hadde en slags ide om at disse ofte oppholdt seg på sandbunn. Jeg dro et sted det var sandbunn. Det hele gikk svært bra, og nu behøver jeg hjelp til å finne ut hva jeg skal kalle disse snodige skapningene. Eller rett og slett; Hva slags flatfisk er dette?

2207200522225657XM211HV7hM.jpg?12

22072005222256u7CT9hm9vVmd.jpg?7

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truls

1. 100% sikker, Rødspette

2. Muligens Skrubbe..??

Man tackar!

Mistenkte rødspette.

Den nederste var ru på begge sider og hadde noen små prikker/flekker her og der, vi fikk fire av dem, ville nok fått fler hvis teknikken hadde vært bedre. Kommer seg nok i morgen. aahh, sommerferie...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Ved første trøtte øyekast ville jeg sagt sandflyndre på begge to...

Er rimelig sikker på at det er to forskjellige fisker, den øverste var helt glatt på begge sider, den nederste var ru på begge sider. vi fikk, som sagt, fire av den nederste, og alle sammen skilte seg ut fra den øverste. de fire var alle omtrent like store, mens den siste var adskillig større. Vet at bildene er vel ikke allverden å bestemme arten utfra, men jeg setter pris på forsøkene. Regner med å få fler i morgen, så jeg får ta noen bedre bilder da...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rødspetta" mangler ringen rundt de røde flekkene, så det er "sikkert" ei Skrubbe når jeg ser på sidelinjen fra hodet og nermeste 10cm.

Noe bedre nærbilde av hode og de nermeste 12cm hadde gitt svaret.

Hvis nr to var ru høres det ut som ei Skrubbe, men ikke så lett å se på bildet.

Kroppsfasongen minner mer om ei Sandflyndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gattpigg? hakke peiling. SOm sagt, jeg har aldri fått noen slike flate før, så jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Men kan jeg da si at den øverste er ei rødspette? og hva med den nederste? Skrubbe? Eller sandflyndre? eller er den øverste sandflyndre?

Mvh Oz (Som har fått sansen for flyndrefiske og stikker ut igjen og fisker mer nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Ved første trøtte øyekast ville jeg sagt sandflyndre på begge to...

Herre jemini(?) hvor trøtt du må ha vært! [ :D ] Første øyekast tilsier jo utvilsomt rødspette og skrubbe, nærmere øyekast på detaljer rundt sidelinje og benknuter vil kanskje tilsi noe annet, men det ser da vitterlig ut som rødspette og skrubbe på bildene mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAr trett men er ikke overbevist. Den øverste ser jeg ikke sidelinjen på, men rødspette har ofte røde flekker på finnene også, jeg har ihvertfall fått mange sandflyndrer med røde flekker som denne.

Røde flekker på ung rødspette:

23032005193710EigAMPR845gP.jpg?58

Når det ghelder den andre fikk ikke jeg med meg at den var ru, noe som jo tyder på skrubbe. Men heller ikke her ser jeg sidelinjen skikkelig, og som Gismervik sier, kroppsfasongen sier sandflyndre.

Sandflyndre:

19032005195032733r7fbNwS1T.jpg?98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

neste gang dy tar bilder så ta de rett ovenfra så du får med "sidelinja" fra hodet og bakover, det er da mye lettere å sile ut forskjellige arter

Will do. Ser ingen grunn til at vi ikke skal få fler fotomodeller i dag. takk for hjelp!

Mvh Oz

EDIT: Nytt bilde av den øverste. synes jeg ser røde flekker på finnene på denne.

2307200511358OpAYBkV1f42C4zIGS.jpg?39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier vi Rødspette og "sansynligvis" Sandflyndre, ett like bra bilde fra fisk nr.2 hadde gitt svaret.

Når jeg ser på kroppsformen mener jeg at det er Sandflyndre, men er den skrubbete? kan det også være ei Skrubbe.

Legg inn et bilde som viser sidelinjen av en lik flyndre i dag, så har vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var definitivt skrubbete. har lest litt, og er rimelig sikker på at det er skrubbe. fikk tre til i dag, men etter en ganske heftig "ta-bilde-av-måker-mens-de-eter-fiskeslo" seanse gikk kameraet tom for batteri, så dagens fangst får leve i minnet til de som fikk æren av å innta den som et bedre måltid på hytta. takk for all hjelp!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Rødspette og sandflyndre mener jeg. Ser antydninger til buet sidelinje, samt at øynene er altfor utstående til å være skrubbe.

Kødder du? to og et halvt år etter? djezuz... :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.