Gå til innhold
Fiskersiden

" Oppdrettsfiske " i Svartoren


geirm
 Share

Recommended Posts

Etter å ha måttet ta til takke med Assurtjerna og Lyseren, følte jeg et skikkelig ørretsug, fikk låne bil og dro til Svartoren, 15 grader i lufta og tildels striregn (fredag 15.).

Etter først å ha fått en abbor så liten at den kunne sendes i posten for minsteporto, kom jeg til et sted som så veldig greit ut, men tydelig mye brukt.

Mens jeg rigget til mine to stenger, en til mark og den andre til kast med sluk/spinner, hørte jeg et diiigert magaplask, ett til og enda ett - dén fisken så jeg, absolutt brukbar. Var litt forundret, syns fisken spratt som i oppdrettsanlegga.

Optimismen var naturlig nok stor etter dette, men den etterfølgende frustrasjonen ble desto større: Regndråper? - ja,takk. Sluk og mark? - nei, takk. Jeg skjønner vel tegninga nå i ettertid. Hadde hørt at OFA hadde satt ut - tror - 150 ørreter i vannet denne sesongen. Selvsagt var denne vant til å bli matet og trodde striregnet var mat sikkert - alt annet virket uinteressant. Kanskje hadde jeg hatt større sjans med flue? Når normaliserer denne fisken seg, tro?

Jaja, ingen fangstrapport, men har noen opplevd det samme?

P.s. Blir neppe noe mer Svartoren - denne sesongen. Godt jeg har utsikter til Møsvatn og/eller Valdres i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært moro og hørt om noen andre har opplevd tilsvarende. Har jo hørt om folk som har kastet småstein uti vannet for å lokke til seg fisken - og den har kommet i stimer fordi den trodde det var mattid.

Det som var rart var jo at de ikke ville bite hvis de var innstilt på mat. Kanskje en pelletsflue hadde vært tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer at OFA har satt ut fisk i Svartoren og det vil nok ta noen dagerfør den har spredd seg ut. La oss med en gang ha det klart: Denne fisken kan de første dagene etter utsettingen være svært bitevillig. Derimot er den ikke noe å legge på bordet. Fisken er alet opp på pellets og smaken på fiskekjøttet vil bære et sterkt preg av dette. I løpet av en tre uker derimot vil nok det hele ha endret seg.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av geirm

Etter å ha måttet ta til takke med Assurtjerna og Lyseren, følte jeg et skikkelig ørretsug, fikk låne bil og dro til Svartoren, 15 grader i lufta og tildels striregn (fredag 15.).

Etter først å ha fått en abbor så liten at den kunne sendes i posten for minsteporto, kom jeg til et sted som så veldig greit ut, men tydelig mye brukt.

Mens jeg rigget til mine to stenger, en til mark og den andre til kast med sluk/spinner, hørte jeg et diiigert magaplask, ett til og enda ett - dén fisken så jeg, absolutt brukbar. Var litt forundret, syns fisken spratt som i oppdrettsanlegga.

Optimismen var naturlig nok stor etter dette, men den etterfølgende frustrasjonen ble desto større: Regndråper? - ja,takk. Sluk og mark? - nei, takk. Jeg skjønner vel tegninga nå i ettertid. Hadde hørt at OFA hadde satt ut - tror - 150 ørreter i vannet denne sesongen. Selvsagt var denne vant til å bli matet og trodde striregnet var mat sikkert - alt annet virket uinteressant. Kanskje hadde jeg hatt større sjans med flue? Når normaliserer denne fisken seg, tro?

Jaja, ingen fangstrapport, men har noen opplevd det samme?

P.s. Blir neppe noe mer Svartoren - denne sesongen. Godt jeg har utsikter til Møsvatn og/eller Valdres i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel neppe ha dratt til svartoren for å fiske abbor da det finnes så veldig mange bedre abbor vann utenfor marka. Har fått noen abbor der, men har ikke fisket etter den. Har heller ikke intrykk av at det er noe bra abbor vann, selv om det kan se slik ut. Har bare sett små fisk.

Lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var en tur med minstemann i bæremeis til Svartoren i dag. Vi tok noen kast mens vi ruslet og tittet, og jammen fikk ikke dama mi en ørret - til stor glede for minstemann.

25092005202009tivgbAkVgNBq.jpg?42

Den tok på en kobber-spinner, men utfra mageinnholdet så den ikke ut til å være så kresen:

25092005202009g1uW3uh31vch.jpg?89

Smakte godt (ble middag sammen med noen Børtervann-ørreter vi hadde i fryseren:

25092005203152HvNys4SP1RHm.jpg?32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.